25 april 2024, 12:53:10

karakiki vs valk

Gestart door Timmety, 22 april 2004, 22:46:17

« vorige - volgende »

Timmety

Ik heb een grote buitenkooi. En er zat een koppel valkparkieten in. Nou is er een van overleden. En lijkt het me leuk om er een kakariki bij te zetten.
maar ik had enkele vragen.
- Kunnen kakarikis en valkparkieten over het algemeen goed bij elkaar?
- Mijn vroutje (dat nog over is) mist het mannetje heel erg, als ik er een kakariki bij zet wordt dit dan minder? kunnen de kakariki en valkparkiet ok eenigzins een hechte band krijgen?( elkaar poetsen of iets dergelijks)
- Eet een kakariki hetzelfde als een valkparkiet?
Dit was het.

Inger m

22 april 2004, 23:14:07 #1 Last Edit: 22 april 2004, 23:14:37 by Cinnamon_valk
Hoi Timmety,
Kakariki's en valkparkieten kunnen best samenleven, alleen zijn het zeer tegengestelde vogels qua karakter, zo zijn kakariki's echt altijd actief en ondernemend en is de valkparkiet veel rustiger en terughoudender. Kakariki's vormen wel koppels, maar zullen elkaar niet kroelen of tegenelkaar aan gaan zitten, die van mij slapen meestal zelfs apart. Ze voeren elkaar en paren, terwijl valkparkieten elkaar wel vaker kroelen en het koppel meestal bijelkaar zit. Valkparkieten broeden samen, kakariki's niet.

Een kakariki eet in principe hetzelfde als een valkparkiet, alleen hebben ze veel meer groenvoer nodig en onbeperkt badwater.

Ik zou er zeker niet voor kiezen om een kakariki als vervangende partner te kiezen voor de valkparkiet, ze zullen geen echt koppeltje gaan vormen of het moet een geval zijn van 'bij gebrek aan beter'. Vogels zijn beter af met hun eigen soortgenoten. Het is mss voor jezelf leuker om twee verschillende vogels te hebben, maar laat ik het zo zeggen, 'ze spreken elkaars taal niet'. Een koppel valkparkieten en een koppel kakariki's gaat goed samen, al kunnen kakariki's soms agressief zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik ben het eens met wat inger zegt. Je kan er altijd een kakariki bij zetten, maar ik denk dat het voor je valkje leuker is dat ze er gewoon terug een mannetje o eventueel een popje bij krijgt.

SDC:D

speeltie

ik heb nieuwe voliere, ga er ook valkparkieten insteken samen met kakariki's.  Heb me ook laten inlichten door talrijke personen die ze reeds lang samenzitten hebben, en tot nu toe heeft er niemand gezegd dat ze niet samen mogen.
Ook van grote vechtpartijen is er geen sprake.  Het enige wat ze inderdaad niet zullen doen, is samen zitten keuvelen, zoals je met soortgenoten wel zult zien.

Inger m

Hoi Speeltie,
Het gaat idd goed kakariki's en valkparkieten samen, ik heb zelfs twee koppels kakariki's samen en vijf koppels valkparkieten. Twee koppels kakariki's samen wordt echter wel afgeraden, bij mij gaat het goed, maar dat is niet altijd zo.

Zorg wel voor ruim voldoende nestkasten in de broedtijd, ik heb weleens gehoord dat kakariki's nesten uithalen, maar dat is hier nog niet eerder voorgevallen!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik heb toch altijd gehoord dat kakariki's aan een nieuw nest beginnen als e vorige jongen twee weken oud zijn. De man voert deze dan op, en de pop begint weer te broeden. In een ander nestblok wel te verstaan.

SDC;D

Inger m

Hoi Stijn,
Dat hebben die van mij niet gedaan, maar de pop had ik pas halverwege het broedseizoen en is nu 5 jaar. Het zijn inderdaad goede broeders dus kan best zijn dat ze er een flink tempo achter zetten...dan moeten er dus zeker voldoende nestkasten beschikbaar zijn...

Daarnaast gebruikt het mannetje ook nog weleens een onbezette nestkast als slaapplaats.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.