20 juli 2025, 00:58:46

Update Ellen's valkjes.

Gestart door Ellen, 22 april 2004, 17:55:01

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Ellen,
In principe is een kuiken wel ff bezig met het openbreken van het ei en moet het dit op eigen kracht kunnen.
Als het echter erg lang duurt en er komt idd geen verandering heb je kans dat de schaalvliezen indrogen en dan krijgt het kuiken het erg moeilijk. Je kunt de eischaal iets vochtig maken, maar dan heb ik het echt over enkele druppeltjes...

Verder niet te vroeg ingrijpen, omdat de dooierrest ingetrokken moet zijn. Ik vind het zelf erg moeilijk om zo aan te geven of je wel of niet moet ingrijpen op dit moment. Je kunt het iets proberen verder open te maken, maar hoe ligt het kuiken zelf? ze draaien zichzelf (tegen de klok in) om hun as, terwijl ze de eischaal openen met de snavel (eitand). Ligt het kuiken nog op een logische wijze, zodat het zichzelf verder kan bevrijden uit het ei? Is het ei aangepikt aan de stompe (=juiste) zijde van het ei? In het geval dat het jong verkeerd ligt, kan het in dat geval moeilijk zelf uit het ei komen. Op de site http://www.justcockatiels.com/assist_hatches.htm#Intro.

vind je meer info hierover!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ellen

22 juni 2004, 04:06:11 #46 Last Edit: 22 juni 2004, 04:08:56 by Ellen
Bedankt voor de info Inger.
Weet je wat ik wel vreemd vind...dat de ouders nix doen.
Ze zit op de andere eitjes ernaast en doet verder nix aan
het opengaande ei.

Ik heb het idee dat het jong er meer uit dan inligt.
de opening is in het midden begonnen en daarna naar de
stompe kant en puntige kant verder gegaan. Nu ligt het
dus in de halve lengte schaal.
Ik hoor ook geen piepjes. (?)
(parent tried to open the egg, to early?)
Ellen.

Inger m

22 juni 2004, 04:13:45 #47 Last Edit: 22 juni 2004, 04:14:56 by Cinnamon_valk
Hoi Ellen,
Dat klinkt een beetje vreemd. Ligt het jong nu idd half uit het ei? In principe zou je dan kunnen zien of de dooierrest nog aanwezig is. Deze moet ingetrokken zijn, voordat het kuiken het ei uit is. Deze dooierrest dient oa als een reserve.

Ligt het ei naast de ouders? Als het jong te koud wordt, zal het ws minder gaan bewegen (onderkoeld raken) en dat is niet goed voor het kuiken. Je kunt het voelen als het kuiken koud is...
De ouders zullen in principe niet helpen bij het uitkomen, dit proces doet het kuiken op eigen kracht. In hoeverre oudervogels ingrijpen, weet ik niet, ik heb het weleens gelezen bij hyacint ara's, maar bij valkparkieten weet ik hetr niet en ik denk dat het normaal is dat de ouders daar niks aan doen (of incidenteel aan het ei prutsen, ik weet niet in hoeverre ze daar bewust mee bezig zijn) (maar ik heb dat ook nog niet gezien, mss een keer een webcam in de nestkast hangen?).

Als het ei in de lengte door is, dan klopt het niet helemaal. In principe gaat het ei in de breedte door (zoals je een kippeneitje tikt, zegmaar). Het kan zijn dat het jong door een foute ligging niet normaal uit het ei kan komen.

Niet alle jongen piepen perse tijdens het uitkomen. Als het jong bv onderkoeld is, zal het niet piepen. Ik zou het voorzichtig wat onder de ouydervogel schuiven.

Succes!

gr Inger

problem.

Ellen

Oke.........ik ga dat gelijk proberen.
Mama zal wel protesteren, maar dat moet dan maar... :)
Lijkt mij ook beter, alhoewel het hier niet koud is in huis.

Ik houd jullie op de hoogte.....alvast bedankt zover.

Gr. Ellen.

Inger m

Hoi Ellen,
Ik hoop dat het jong goed gaat uitkomen! Ik weet niet of ze het ei er bewust naast hebben gelegd bij het uitkomen, maar zover ik weet lag het ei bij mijn valkparkieten wel gewoon onder. Jonge vogels zijn nl niet instaat zichzelf warm te houden en daardoor erg gevoelig voor onderkoeling.

Ik denk dat je vooral ff goed op de site moet kijken en lezen, want daar staat echt heel veel info hierover op!

gr inger
problem.

Ellen

Ja inderdaad staat er goed veel info op die site.
Het is even doorbijten "in het engels"...
 :) ... maar daar komen wij wel uit.

Ben benieuwd of deze kleine het gaat halen. Wij
doen ons best, en houden jullie op de hoogte.

Groetjes Ellen.

Marianne

Hoi Ellen,

Hoe is het met het kleintje?
Kan ik je al feliciteren?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Ellen

22 juni 2004, 13:00:14 #52 Last Edit: 22 juni 2004, 13:02:33 by Ellen
Goedemorgen allemaal,

Nix veranderd hier hoor. Ei ligt er weer naast en is nog
steeds in dezelfde staat.
Mijn gevoel zegt mij dat het niet goed, en al dood is. Ik zie geen dooier-resten. Lijkt wel alsof het gewoon gestopt is van moeheid ofzo.  Als ik de kans krijg haal ik het weg. Voorlopig gaat mama nog steeds in de aanval als ik er alleen al naar kijk. Ê:)

Sorry dat ik het zeg hoor, maar hier wordt ik toch wel
peununeu van. Ik zou wel eens willen dat ze mij konden
verstaan, zodat je het eens even lekker uit kon leggen wat
nou toch de bedoeling is van je handelen.

Maar ja..................nog drie eitjes te gaan.

Groetjes Ellen.

Ellen

Goedemorgen allemaal,

Vandaag zag ik kans het ei weg te halen. Heb nog geprobeerd
om het verder open te maken. Wilde toch weten waar het
fout was gegaan. Ben er maar mee gestopt, was niet echt leuk.
Zag inderdaad ook nog dooier zitten dus het was al vroeg
niet goed gegaan. Heb niet goed kunnen kijken hoe het nu in
het ei lag.

Het blijkt maar weer dat zelfs een kuikentje krijgen niet echt
makkelijk is.
Het lijkt het wel te zijn als ik al die verhalen van nestjes hier lees
maar bij mij wijst de realiteit toch ook anders uit.
Best wel jammer en ik gun het ze zo graag.
Ze doen zo vreselijk hun best.
Nu maar afwachten.

Gr.Ellen

Marianne

Hoi Ellen,

CitaatHet blijkt maar weer dat zelfs een kuikentje krijgen niet echt
makkelijk is.  
Het lijkt het wel te zijn als ik al die verhalen van nestjes hier lees
maar bij mij wijst de realiteit toch ook anders uit.
Best wel jammer en ik gun het ze zo graag.  
Ze doen zo vreselijk hun best.

Dat dacht ik eerst ook maar weet nu ook uit ervaring dat het ook niet zo makkelijk is.
Bij jouw zeker ook de eerste keer dat ze een nestje hebben?
Bij mij wel, en ik denk dat ze nog jong en onervaren waren (beide popjes zijn nu net 1 jaar). Ik heb de blokken weggehaald en geef ze volgend jaar weer een nieuwe kans.
Je leeft zo mee met die kleintjes en als ze dan eindelijk uit het eitje gewurmd zijn, staat ze nog heel wat te wachten.

Succes met de andere eitjes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Ellen

Hoi Marianne,

het zijn inderdaad de eerste nestjes van dit koppeltje.
Ze zijn nu 2 jaar oud. Mocht het dit keer ook niet lukken,
haal ik "echt" subiet alle eitjes weg die ze hierna nog
gaan leggen, tot volgend jaar.

Ben vreselijk benieuw wat de overige eitjes nog gaan
doen. Ik hoop dat er nog een goeie aan zit te komen...
Ik houd jullie op de hoogte.

Gr.Ellen.

Cwazi

24 juni 2004, 03:13:16 #56 Last Edit: 24 juni 2004, 04:43:42 by Cwazi
Misschien dat ik je hiermee een beetje een hart onder de riem kan steken Ellen...

Het eerste jaar dat mijn koppeltje dat nu jongen heeft bijeen kwam (2002) begonnen ze vlak na het samen komen te paren en legde Earl haar eerste eitjes.

5 stuks maar liefst en Gray dook er vanaf dag 1 op om te broeden, die jongen was super fanatiek. Op een dag kijk ik en zie tot mijn stomme verbazing dat er twee eitjes weg zijn  :-/ Bij nadere inspectie vind ik wat stukjes schaal op de vloer. Twee dagen later zijn alle eitjes weg. Opgegeten door Earl was mijn vermoeden en ik verdenk haar nog steeds.

Koud zijn de eitjes weg of er wordt alweer gepaard. Nieuwe eitjes dit keer, het worden er drie. Ook deze verdwijnen op mysterieuze wijze. Geen andere vogels in de voliere dat moment.

Ik heb het blok weggehaald. In de winter hing ik een extra blokje op voor de catharina's die er ondertussen bij gekomen waren. Niet om te broeden maar we hadden nog niet zo'n mooi binnenhok. De houten kist, die er nu nog hangt, fungeerde met een warmtebron, zitstok en lamp er in als binnenhok. Om de catharina's ze wat extra rust te gunnen kregen die een blokje in de kist.

Maart 2002. Ik ontdek tot mijn stomme verbazing dat Earl en Gray het blok dermate hebben verbouwd dat zij er in konden. Let wel, dit blok was veel te klein voor de valken. Binnen lagen 4 eitjes, buiten vroor het 8 graden onder nul  :o

1 eitje kwam uit, de rest zal wel bevroren zijn ofzo. Twee weken lang hebben ze dit jong verzorgd, toen bedachten ze dat 1 te weinig was en werden er eitjes bijgelegd. Vanaf dat moment kreeg het jong geen eten meer, hij werd in een hoek geschoven, in de kou en Gray ging lekker broeden. Dat jong heb ik dan maar met de hand verder grootgebracht (later vloog het zich tegen een ruit te pletter :( )

De gelegde eitjes heb ik verbolgen weggenomen en in een normaal formaat broedblok gelegd. En ja hoor, ze gingen gewoon met de eitjes mee, het jong werd niet eens gemist.

Dit maal werden het zes eitjes, vijf kwamen er uit. Ze voerden perfect en deden de rest ook goed alleen lagen er vanaf de vierde week weer nieuwe eitjes bij in het blok. Die heb ik weggenomen en vervangen door nep.

Uiteindelijk heeft ze daar nog twee eitjes bijgelegd die ook uitgekomen zijn. Wederom bleek dit te weinig ofzo en na twee weken begon ze alweer! Alleen bleven ze dit maal wel door voeren. Er kwamen vier nieuwe eitjes die ik allen heb vervangen door nep. Toen de 2 jongen het nest verlieten en buiten bleven slapen heb ik het blok weggehaald.

*grin* tot mei dit jaar dus. Had wel eerder gekund maar daar had ik geen trek in omdat we de voliere gingen uitbreiden met nachthok en sluis. Plus ik wou thuis zijn als er jongen kwamen.

Dit jaar gedragen zij zich voorbeeldig. De oudste twee jongen zijn nu 4 weken oud, er is voor zover ik heb gezien nog niet gepaard en zijn geen nieuwe eiren gelegd. Ze voeren voorbeeldig, hebben voorbeeldig gebroed... Hoop doet leven, het is een leer proces denk ik.  :)

Mandy

Tja, en dan durven ze nog te zeggen dat je zo makkelijk met valken kan kweken. ::) In principe is dat ook zo maar ze vergeten er vaak bij te zeggen dat er ook veel mis kan gaan. Ik kan helaas ook zo'n lange waslijst maken, maar Cwazi was al duidelijk genoeg. ;)
Er bestaat geen kweker die een perfect kweekjaar zonder problemen heeft. En als ze zeggen van wel dan verzwijgen ze het of liegen ze! :o
Ik kweek nu voor het 4e jaar en zoals altijd heb ik ook nu weer onbevruchte en bedorven eitjes gehad. Jongen die dood in het ei zaten, jongen die in het blok dood gingen en jongen die geplukt worden, maar daarnaast heb ik 51 mooie levende jonge valkjes! :P En daar haal ik de energie uit om te genieten van de kweek en door te gaan alhoewel ik dus ook momenten ken dat ik beter kippen of konijnen kan gaan houden. :-/
Het is heel naar dat je zoveel pech hebt gehad. Ik hoop echt dat het nog eens gaat lukken! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Cwazi

51 jongen... Jeetje hoe raak je die allemaal kwijt aan nette eigenaren joh!  :o

Ik ben al blij als ik voor de huidige drie (eentje blijft bij mij) echt leuke mensen kan vinden. :)

Maar goed, als de jongens die ik er nu bij gekocht heb hun eigen dame hebben en het klikt. Dan kan ik van 4 koppels ook aardig wat verwachten maar zover is het nog lang niet.

Ellen

24 juni 2004, 14:08:36 #59 Last Edit: 24 juni 2004, 14:15:01 by Ellen
Halleluja........ik ben overtuigd.
Als ik eerlijk ben vind ik ook niet dat "IK" pech heb, maar
meer mijn valkjes.
Doet ook verder niet terzake, ben allang blij te horen dat
het dus wel bij meerdere mensen en vaker voorkomt. :)

Wat een raar idee Cwazi dat de eitjes als sneeuw voor
de zon verdwenen zijn. Ik heb wel gehoord dat ze de schalen
kunnen opeten maar verder...........(?)........
Inderdaad, hoop doet leven. Maar dan toch echt volgend
jaar pas weer. Ze houd er nog wat aan over anders.
Zo lang achter elkaar broeden kan toch nooit goed zijn.

Goh zeg, 51 jongen Mandy ?.......hoe raak je die inderdaad nog
netjes kwijt... :D Leuk hoor. Ik ben al blij met eentje, want
die blijft dan lekker hier thuis.Is natuurlijk altijd al anders
dan bij iemand die kweekt. Ik lees hier erg veel en steek er
in ieder geval een hoop van op. Ik weet nu dingen waar ik
vroeger het bestaan niet van af wist.

Hier thuis is verder alles nog rustig. Geen gekke dingen.
De vorige keer was het ook met 26 dagen dat het ei uitkwam
dus ik wacht het gewoon af. Morgen is dag 26.
Waarschijnlijk is het stukkende eitje gewoon te vroeg
open gegaan doordat het er verkeerd inlag ofzo...
Het blijft een wonderlijk gebeuren.

Groetjes en bedankt voor alle info.
Ellen.