28 maart 2024, 20:17:50

Pita toch een pop?

Gestart door hamstersam, 2 juli 2018, 20:40:12

« vorige - volgende »

hamstersam

Hoi,
Ik heb mijn lieve vogeltje Pita al bijna een jaar (ze is al wel ouder) en ik heb altijd aangenomen dat ze een pop is. Haar kleur (lutino) komt vaker voor bij popjes en ze zong niet/nouwelijks.

Nu ben ik echter heel erg aan het twijfelen geslagen. Ze zit samen in een kooi met mijn andere valkje Kuifje, hij is wel zeker een mannetje (DNA test). Ze mogen elkaar wel, maar kroelen nooit lief samen en hebben wel eens ruzie. Soms zitten ze wel lief bij elkaar hoor. Ze hebben ook nooit geprobeert te paren (toen ik er bij was ten minste). Ook heeft Pita haar eerste rui nu gehad en kon ik dus de onderkant van haar vleugel bekijken. Helemaal wit! Ik kan in ieder geval geen patroon ontdekken. Ook zingt ze nu super veel.

bobbie

Hij / zij is al een keer in de rui geweest dus je kan zelf zien of het een pop of een man is. Als het tenminste een lutino is en niet bont erbij.


Poppen houden na de rui de gele spots op de vleugels en de gele streepjes op de staart. Bij mannen komen deze veren effen door.
Je moet wel goed kijken. De spots (vlekjes) zijn iets donkerder geel dan de veren zelf.
Horen we nog van je wat het is, een pop of een man?

Succes, Nel

Lin

Kop is ook wel vrij geel.Maar op de foto zie ik geen ronde spots onder de vleugel dan zou je idd man zeggen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)