29 maart 2024, 13:38:53

Nieuwe valk

Gestart door tes, 21 april 2004, 17:39:24

« vorige - volgende »

tes

Hallo allemaal, ik heb vanaf vrige week vrijdag een heel lief valkparkietje van ongeveer 12 weken, het is denk ik een mevrouwtje (omdat ze helemaal grijs is ook haar koppie). Ze eet nu al wat trosgierst uit mijn hand, dat lijkt me persoonlijk wel een goed teken, ze bijt niet alleen tikt ze af en toe even tegen mijn hand. Hoelang heeft een valkie over het algemeen nodig om zijn angst te overwinnen en op mijn hand te klimmen? Ik ben zo bang dat ik het verkeerd aanpak, ik wil haar heel graag tam hebben. Iemand nog goede tips voor mij?

Groetjes tes en koko

Marianne

Hoi Tes,

Gefeliciteerd met je valkje.
Volgens mij is het een witmasker, of heb ik het nu mis?
Ik denk niet dat je het verkeerd aanpakt met je valkje hoor.
Je bent al een heel einde op weg, als ze al trosgierst uit je handen eet.
Hoe lang het duurt hangt van je valkje af, bij de ene een week en bij een ander valkje duurt het misschien een maand of langer.

Succes met je valkje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Tes,

Je kan nu alleen echt nog niet zien aan de kleur of het een man of een popje is dat zie je na ongeveer een jaar pas als de rui afgelopen is.
Maar al veel eerder kan je vaak aan het gedrag al zien wat het is.
Een jong valkje lijkt altijd op een popje en kan later gewoon van kleur veranderen als het ouder word want dan word bijvoorbeeld de kop na de rui fel geel of als het een witmasker is fel wit bij de mannen.
Als je valkje al trosgierst uit je hand eet is dat een heel goed teken.
Je kan ook wat trosgierst op je schouder neerleggen als ie eruit is dan komt ie daar ook sneller zitten.
Zo te horen gaat het prima zo probeer hem eerst op je vinger te laten zitten door je vinger onder zijn buikje te houden.
Dat kan allemaal met behulpt van trosgierst dat in je ene hand houden en met je andere hand proberen of hij op je vinger gaat zitten en hem dan dichter bij de trosgierst houden zodat ie weet dat een vinger niet gevaarlijk is en lekker voer op kan leveren :-)

Groetjes, Paul