Help: valkparkietje opeens heel slap en moe

Gestart door Witlof, 26 juni 2018, 16:12:48

« vorige - volgende »

Witlof

26 juni 2018, 16:12:48 Last Edit: 26 juni 2018, 16:21:23 by Witlof
Hoi allemaal,

Bij dezen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een probleem met mijn valkparkietje Coco.

Sinds gisteren is ze opeens heel moe en slap. Ze is niet meer in staat om rechtop op haar pootjes te staan en als ze op mijn vingers zit, voel ik bijna geen kracht meer in haar greep. Ze leunt eigenlijk op haar lichaam tijdens het zitten. Wel is ze nog in staat korte stukjes te vliegen en klimt ze de kooi omhoog om naar haar voerbakje te gaan en te eten; ze eet dus nog wel vrij normaal. Haar veren lijkt ze niet meer te verzorgen. Ik zag net een ontlasting, die wit en felgroen is en er zat een belletje in. Op het moment zit ze naast me op een handdoekje een beetje opgebold.

Ze is 3 jaar oud en leeft samen in een 1,80m hoge kooi met haar maatje Jokie. De vorige eigenaar dacht dat ze 2 mannetjes waren, maar na een paar maandjes bij ons geleefd te hebben begon Coco opeens eitjes te leggen. Nadat de eerste leg niet heel succesvol ging, wordt ze nu drie a vier keer per dag bereden door het mannetje, met 2 nieuwe eitjes als gevolg. Die lagen 2 dagen in de broedkast alvorens ze gisteren dit gedrag ging vertonen.

Ze hebben normaal valkparkietenvoer, met af en toe een trosgierst en groenvoer. Ze knagen altijd fijn aan hun sepiaschelp en wandelen en vliegen als we thuiszijn vrolijk rond.

Hier een foto van hen drie dagen terug, toen ze beide nog goed waren (en Coco een vol ei-buikje had):
https://imgur.com/a/S2Jvcm4

Hier enkele foto's van de slappe, vermoeide Coco vandaag:
https://imgur.com/a/8DiuKX0

Zou het kunnen dat ze vooral heel moe is van al het broeden en paren? Of is er toch meer aan de hand?

Overigens is er met Jokie helemaal niks aan de hand en is hij zijn normale, baldadige zelf.

Alvast heel erg bedankt voor de reactie!!

Rolf


Lin

Hoi,

Ja dat kan zeker. Maar hoeveelste ei moet ze leggen? Let er wel goed op dat ze geen legnood krijgt. Je kan wat extra calcium nu geven en wat vitamines door het water.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Ik zou zo snel mogelijk met haar naar een arts gaan, want dit kan wel eens legnood wezen.

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!