29 maart 2024, 05:42:14

moet je ontwormen?

Gestart door _Roel_, 21 april 2004, 00:46:55

« vorige - volgende »

_Roel_

hey,

Als mijn jongen uitkomen, moet ik ze dan ontwormen? zoja hoe doe je dat en waar haal je zo'n ontwormingsmiddel?

grtz

Tara

Hoi Roel,

wat ik altijd heb gehoord is  beter wachten tot de jongen volwassen zijn om ze te ontwormen. In ieder geval, toen ik laatst moest ontwormen (in december) heb ik poeder moeten halen bij mijn dierenarts, omdat ze in de dierenzaken geen ontworming meer mogen verkopen, in België, ik denk in Nederland wel nog. Maar er bestaan ook andere dingen, het hoeft niet altijd poeder te zijn :-).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Roel,
Ik ontworm mijn volwassen valkparkieten altijd voor het broedseizoen en erna (dus in maart en september). De jonge valkparkieten ontworm ik niet apart. Het kan vgl mij wel, maar dat hangt ervan af of het nodig is (mogelijk kan het idd niet als ze te jong zijn). Als ze binnen zitten is de kans op wormbesmetting vele malen kleiner dan bij buitenvogels. Mijn binnenvogels ontworm ik bv nooit.

Ik gebruik zelf een vloeibaar ontwormmiddel uit de dierenwinkel (Levamisole van Bogena). Dit kun je door het drinkwater doen, echter wel aanzoeten omdat water vies vinden. Ook kun je panacur gebruiken, dit is eveneens vloeibaar en kan in de bek gegeven worden. Dit kun je ws het beste bij een DA halen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik heb zelf nog nooit ontwormde vogels gehad, het is mss niet goed, maar ik heb er ook nog nooit last van gehad. Maar het moet dan maar weer is gebeuren he.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Ik heb eigenlijk jarenlang mijn buitenvogels nooit ontwormd. Ik durf ook niet te zeggen of ik in die periode wormbesmettingen heb gehad, in iedergeval geen verschijnselen gezien, zoals vermageren, diarree of wormen in de ontlasting.

Alleen met ontwormen denk ik wel dat het zo verstandig is om te doen, omdat het eenvoudig en goedkoop is en daarom is elke vogel in een voliere die lijdt onder een wormbesmetting er één te veel, omdat het zo gemakkelijk preventief te behandelen is.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dat is waar. Maar om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een zieke vogel gehad, echt nog nooit. Er is ooit een valkje gestorven, maar die was echt dood op 10 min. Iets wat ik nooit heb begrepen. Hij zat gewoon levendig op zen stok, en 10 min. later vond ik hem dood  :-/

SDC

Inger m

Hoi stijn,
Wees daar maar blij mee! Je kunt ze anders gewoon na het broedseizoen een keertje ontwormen, ik zou het in iedergeval nu niet meer doen. Verder hangt de kans op een besmetting ook heel erg af van hoe schoon de voliere is (hoe vaker de uitwerpselen worden verwijderd en bodembedekking vervangen hoe beter en het aantal vogels (hoe meer, hoe groter de kans).

Ik heb zelf een keer een konijn gehad met wormen (in de ontlasting) die was daar echt ziek van. Na directe behandeling, herstelde ze snel.

Een vogel die binnen tien minuten dood ligt is vreemd, dan zou je aan hartproblemen gaan denken. Geen idee hoeveel dit bij vogels voorkomt...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, het was echt raar. Ik vond hem ineens in een hoekje, en toen is ie 10 minuten later gestorven. We wouden hem naar de DA doen voor een autopsie, maar die vertelde dat het al te laat was, want we hadden hem niet direct in de koeling gelegd. nu hoorde ik nog van hier op het forum, lang geleden dat dat helemaal neit mag, terwijl die DA zei dat het net moest! ik weet het dus niet. Zelf denk ik ook dat het nodig is.
zeker als je pas een paar dagen later kan komen.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Een dode vogel kun je het beste zo snel mogelijk koelen (is ook mogelijk door de vogel goed nat te maken) en vervolgens in een doosje bewaren in de koelkast (of direct opsturen, omwikkelt met kranten en een zak).

Als je een vogel invriest veranderen de structuren van de weefsels, waardoor bepaalde afwijkingen niet meer zijn aan te tonen. Ik heb echter een tijdje geleden een lever opgestuurd die was ingevroren en daar konden ze nog gewoon allerlei bacterie kweekjes mee doen.

Maar het heeft dus de voorkeur de vogel direct in de koelkast te doen. Bij langer bewaren is de vriezer wel een mogelijkheid, maar is het aantal onderzoeksmogelijkheden beperkter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, ik dacht ook al zoiets. Maar er werd mij toen hier op het forum gezegd, dat koelen absoluut NIET mocht. Toen ging ik aan het twijfelen.

SDc:D

Paul

Hoi Stijn,

Ik denk dat koelen wel mag maar met invriezen gaan veel bacterien dood en dan kunnen ze die niet meer aantonen.
In een koelkast remt het wel met de baterie groei maar de meeste overleven dat wel.
Als je zeker met warm weer een valkje buiten de koelkast bewaard gaat dat al snel fout lijkt me dan is in de koelkast toch beter zou ik zelf ook denken.

Hoi Inger,

Had je alleen een lever opgestuurd?
Had je dan zelf de vogel al ontleed?
Ik zou dat zelf niet kunnen dan word ik echt niet goed denk ik :-(

Groetjes, Paul

Paul

Hoi Roel,

Er is nog een middeltje wat je ze in de nek druppeld.
Dat is tevens voor ander ongedierte zoals luis en mijt.
Maar als je de valkjes binnen hebt en de ouders hebben geen wormen dan heeft het jong ook geen wormen.
Ik heb hier zelf nog bijna niet ontwormd maar ik heb zelf panacur staan dat moet je in hun bekje druppelen.
Ik wil het wel een keer preventief gaan doen.
Mijn eerste valkje is nu bijna 13 jaar oud en die heb ik 1 keer ontwormd omdat ie bij vogels met wormen had gezeten in de vakantie.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat inger onwel (mag) worden, als ze zoiets doet :D. Ik vermoed dat toch, kijkend naar wat je studeerd. :)

SDC:D

Inger m

22 april 2004, 04:15:00 #13 Last Edit: 22 april 2004, 04:56:15 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Dat was idd het geval :-[, helaas. Ik doe dat dus niet bij de dieren waar ik heel erg aan gehecht ben, maar de betreffende vogel had ik nog niet zolang en ik kijk er ws ook wat anders tegenaan (niet negatief bedoeld).

Tijdens mijn studie heb ik al vele beesten ontleed en heb daarom ook een snijsetje. Geen van de dieren is hier speciaal voor gedood. En het went...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

Het went inderdaad. Een DA moet ook constant dieren opereren, maar hun eigen dier doen ze bijna nooit. Toch vreemd dat je dat niet kan, en een dier van iemand anders wel. Ik denk wel dat ik het zou kunnen, ik ben niet zeker, maar moet het, dan moet het.

SDC:D