vraag over dunne ontlasting & veren onder vleugels

Gestart door mlanghou, 2 april 2004, 14:38:39

« vorige - volgende »

mlanghou

Hi Vogelvrienden,

Ik heb weer wat vragen over mijn Punkie (lutino).

Wat mij opvalt is:
1 - dat zijn ontlasting wat waterig is. En ik heb gelezen dat dat niet OKE is.
2 - dat hij aan de onderkant van zijn vleugels kalige plekken heeft. Ik weet niet of dat normaal is. Hebben jullie ook foto's van jullie vogels met de vleugels omhoog?

Achtergrondinformatie:
- dunne ontlasting heeft hij eigenlijk al heel lang - kan me niet anders herinneren
- Voedsel: vers water, standaard zaadmengsel, theelepel eivoer op het zaadmengsel, sepia-schelp, mineralenblokje, grit. Hij eet bijna geen groente / fruit. Lijkt niet te begrijpen dat dat eetbaar is.
- Punkie is nu wel wat in de rui.
- Ik heb hem nog nooit veren zien plukken bij zichzelf

Denken jullie dat ik Punkie moet laten onderzoeken door een dierenarts? Zo ja, waar vind ik een vogelarts?
Hoe krijg ik hem zover dat hij ook groenvoer eet?
Is standaard zaadmengsel voor grote parkieten goed genoeg? Of voeren jullie speciaal voer. (Ik heb wel eens pellets geprobeert, maar dat begrijpt hij niet. Zelfs als hij niets anders krijgt, eet hij het niet.) Doen jullie ook aan voedingssupplementen / vitamines?

Dank voor jullie reacties,

Miranda

Lique

Hoi Miranda,

1. nee waterige ontlasting is niet goed. geef je hem veel fruit en bladgroente? daar zou het aan kunnen liggen. Ook zou hij een nierprobleem kunnen hebben, daar heb ik een valkje van. Als hij stress heeft, is zijn ontlasting waterdun. Andere keren is het ook weer goed.
2. ja, veel lutino's hebben kale plekken bij de oksels. Voor een foto van een van mijn lutino's kan je kijken bij dit stukje:http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=ongeluk;action=display;num=1080724176
Let wel op, als je niet tegen bloed kan, kan je beter niet kijken.

Misschien is het wel verstandig om hem even te laten onderzoeken door Dr. Feld. Want zoveel dunne ontlasting is niet goed.
http://www.valkparkiet.org/nl/files/dierenarts.htm
Daar kan je het adres van Feld vinden.

Ik geef mijn valken valkparkietenvoer. ook krijgen ze een beetje papegaaienvoer. Vooral de valkjes buiten hebben dit nodig om een speklaagje te krijgen.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

dunne ontlasting is inderdaad nooit goed. Mss wat minder groentes geven, zoals lique al aangaf.

die kale plekken daar moet je je neit te veel zorgen om maken, ik denk dat elk valkje wel eens een kaal plekje heeft.

SDC:D