28 maart 2024, 21:02:49

Verenplukkertje

Gestart door mertonio, 8 mei 2018, 18:41:31

« vorige - volgende »

mertonio

Beste forumleden,

Sinds kort is mijn valkje hevig zijn veren aan het plukken. Ik weet alleen niet hoe het komt. Ik had wat op het internet gekeken en ik geloof dat hij te kort heeft aan vitamine A.
Ik denk niet dat het door stress komt, als hij eventjes stil staat is hij bijna gelijk weer bezig met z'n veertjes(als ik hem niet afleid). Volgens mij is hij ook aan het ruien op dit moment. Dat maakt het er vast niet beter op.

Vandaag begon hij ook een beetje te niezen, maar ik heb niet echt slijm bij zijn neus gezien. Verder is zijn ontlasting wat donkerder dan ik gewend ben.

Zelf had ik een tijdelijke oplossing gevonden, een kapje van papier/karton zodat hij niet zichzelf kan plukken/schoonmaken. Zonder dat kapje ben ik bang dat hij zich zelf helemaal kaal plukt.

Plekken waar hij heeft geplukt: Pootjes, vleugels(boven en onder), net boven de pootjes / naast zijn buik is ook een groot weg gehapt.

Ten slotte heb ik een product aangeschaft Multi-Vit(zit ook een foto van bij), geen idee of dit een oplossing kan bieden, maar wil het alsnog gebruiken zodat ik ZEKER weet dat ze hun vitamines binnen krijgen.

Dus mijn vragen zijn:
Hebben jullie enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Zal ik naar een dierenarts gaan? (omgeving Roosendaal)
Ik heb een tweede valk en die zit normaal gesproken in dezelfde kooi, in een andere kooi stoppen of niet?

PS: Nu is Melo gewoon aan het relaxen(met zijn kapje) na een frisse douchebeurtje..

https://imgur.com/a/onxXa2o Album van alle foto's

Lin

Het kan ook zijn dat er veren nieuw doorkomen die gaan jeuken. Ik vind het niet zo slecht eruit zien. Je kan zeker even laten dubbel checken bij een arts, die ziet vrij snel met een microscoop wat er is misschien wel mijt. Wat is er in de korte tijd veranderd? Voer? heb je standaard een schaaltje of iets anders staan waar hij in kan badderen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

mertonio

Citaat van: Lin op  8 mei 2018, 21:33:09
Het kan ook zijn dat er veren nieuw doorkomen die gaan jeuken. Ik vind het niet zo slecht eruit zien. Je kan zeker even laten dubbel checken bij een arts, die ziet vrij snel met een microscoop wat er is misschien wel mijt. Wat is er in de korte tijd veranderd? Voer? heb je standaard een schaaltje of iets anders staan waar hij in kan badderen?


Bedankt voor je reactie.
Ik moet er wel bij vertellen dat hij meestal de nieuwe veertjes er uit plukt. Of dat lijkt in ieder geval. Hij maakt dan ook altijd een scherpe piep van de pijn. De foto's laten het niet zo goed zien, want er missen best veel veertjes aan beide kanten van zijn lichaam waar de vleugels het bedekken

Voer is inderdaad aangepast.
Laatst heb ik een zakje gekocht bij de boerenbond, volgens mij moet dat hetzelfde zijn als wat ik eerder voor ze bestelde bij zooplus. Ik zal er eens naar kijken.

Badderen doen ze met mij onder het douche. Hij is nooit fan geweest van badderen in een bad of schaaltje. Meestal nat laten "regenen" met een plantenspuit op een stokkie.

Is zo een bescherming trouwens verstanding? Beetje stressvol en hij knaagt hem
Ook kapot. Dus elke dag een nieuwe.

Lin

Haal dat maar even weg om de nek. Kijk zeker even naar de voeding. Ik zelf geef teurlings 228 (valkcity.nl)dat is zonder zonnepitten dus ze worden ook niet snel dik. Je kan wat rui hulp daarnaast geven en blijf ook groente aanbieden maar ook andere zaken zoals wat gekookt rijst zonder zout. Of google eens op voeding. Als het binnen 2 weken niet verbeterd dan even langs  een arts.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Geef je nog andere dingen behalve zaden?
Klik op het plaatje voor onze site!