28 maart 2024, 14:06:16

jonge valkjes

Gestart door jolandaW, 1 mei 2018, 11:09:45

« vorige - volgende »

jolandaW

ik heb een vraagje, Ik heb 2 jonge valkparkietjes waarvan ik eerst dacht toen ik ze geringd had dat ik de jongste eerst geringd had ipv de oudste.
toen ik de 2e een ring gaf waren ze even groot namelijk. Nu op dit moment is de oudste stukken groter en 97 gram en de jongste dus maar 40 gram.
Ze zijn geboren rond 9 april, sinds vandaag ben ik maar wat gaan bijvoeren aan de jongste maar wat zouden jullie voor advies geven. Ik leg de kleine wel terug in het blok in de hoop dat hij toch ook door de ouders nog wat gevoerd wordt daar ik niet 4x per dag of meer kan voeden ivm werk. Dus graag wat advies

Lin

Heb je misschien een ander koppel waar die bij kan? Je kan ook in de nacht voeren. Dat is helaas een nadeel als je gaat kweken dat het dus ook mis kan gaan en dat dit ook nodig is om bij te springen. 40 gram is erg klein en moet je inderdaad bijvoeren anders red ie het niet. Denk je dat ie verder wel in orde is?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jolandaW

Ik heb geen koppel met jongen omdat bij het andere koppel niks was uitgekomen, 
deze hebben wel eieren dus dat gaat niet 
Vanmiddag om 15.00 weer bijgevoerd want hij was nog het zelfde gewicht als gisteren  en straks doe ik het ook weer, hij krijgt wel wat voer van de ouders maar niet genoeg dus  .
morgen ben ik vrij en dan krijgt hij extra voeding van mij en hoop ik dat hij groeien gaat. 
Als vergelijking heb ik een grasparkiet die op de zelfde dag geboren is en die weegt net ff wat zwaarder (zie foto)

Lin

Het is een goed teken dat er dons zit en niet helemaal kaal is. Dat zou eerder op een ziekte duiden. Probeer toch wat vaker er 4/5 ml erin te krijgen. Zo snel als mogelijk op de 80 gram gaan krijgen. Vooral de tijd tot aan 4 weken oud is de belangrijkste tijd.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jolandaW

Nu inmiddels weegt hij 55 gram,(15 gram meer dan maandag) nog niet veel maar hij is gelukkig wel aangekomen. Ik laat hem in het nest bij zijn broer/zus en wordt evengoed wel wat gevoerd door de ouders maar vraagt niet om eten en daarom blijf ik bijvoeren als ik zie dat de krob niet goed gevuld is zover ik kan. Dit weekend vrij dus zal het wat vaker doen dan dat ik werk maar ben al blij dat hij aankomt en hoop er verder het beste van en dat hij toch groot wordt.

jolandaW

15 mei 2018, 20:33:48 #5 Last Edit: 15 mei 2018, 20:35:42 by jolandaW
We zijn nu een paar weken verder en het gaat tot nu goed met het valkje. Zijn broer/zus is gisteren uit gevlogen maar de gene waar het om gaat is op dit moment tegen de 90 gram. Gewicht is dus in 2 weken met bijvoeren verdubbeld waar ik erg blij om ben. Al met al denk ik dat hij 2 weken met groei achter is gebleven en dat alles wat traag gaat bij hem/haar. Het probleem is dat hij niet vraagt om eten en dat nog steeds niet doet. ofwel er komt erg weinig geluid uit. Toch zie ik soms wel wat zaadjes in de krob voor zover het nog te zien is door de veren die nu toch ook goed gaan groeien. Foto is van 2 dagen terug

Lin

oh dat gewicht is super!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jolandaW

Update. Hij of zij is deze week zelf uit het blok gekomen. Vaders voed hem weer en hij trekt veel op met zijn broer of zus. Moeders heeft een nieuw blok gevonden waar ze al weer een paar eieren heeft liggen. Hij is wel een stuk kleiner dan de andere valk en ik hoop maar dat hij het verder goed gaat doen..  De pap wil hij nu niet meer. Hij probeerde wel zaden te eten dus we hopen er het beste van.

Lin

Dat is helemaal prima. Vooral dat ie gevoerd wordt. Dan kan ie nog sneller groeien. Gaat helemaal goed komen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)