mijn eerste ronde van 2004!! Nieuwe foto's!!!

Gestart door Stijn dc, 18 april 2004, 01:59:32

« vorige - volgende »

Karin

Waarom zou je niet met zo´n klein valkje naar de dierenarts gaan Stijn ? Als het vleugeltje gebroken is kan het m.b.v. een verbandje tegen het lichaam aan gehouden worden zodat het weer aan elkaar groeit. Het zal alleen met de groei regelmatig opnieuw aangelegt moeten worden, maar de dierenarts kan je laten zien hoe het moet en dan kun je het voortaan zelf. Dan heeft het beestje nog kans dat het ooit kan vliegen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hoi

dat kan natuurlijk wel, maar ik vind dat je z'on klein valkje niet te veel stess mag bezorgen. ER gebeurt af en toe eens iets met jongen, en dan moet je niet direct naar een DAgaan, met jongen vind ik het niet echt  de 'moeite'. Kweken is riskang, en als het in de natuur gebeurd gaan de ouders het ook niet verzorgen.

SDC:D

Tara

1 juni 2004, 03:01:43 #167 Last Edit: 1 juni 2004, 03:02:32 by tara_dewulf
Hoi,

ik begrijp iets niet ... Voor je een jong begraaft of weggooit, kijk je daar toch eerst goed naar? En waarom vergelijken met de natuur, je moet ook weten dat die valkjes niet in de natuur zijn, maar jouw verantwoordelijkheid.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja, dat kan, maar dat jong lag ops terven na dood in die nestkast, mss wel door een of andere ziekte dat ik denk op dat moment, dan haal je hem toch zo snel mogelijk weg voor ie anderen besmet. Natuurijk had ik hem eerst goed bekeken. Lag gewoon op de rug kon niet meer rug etc...

ja, tis de natuur niet, maar toch vergelijk ik het ermee. Het kan altijd gebeuren, en ik ga niet met zon jong naar een DA lopen.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Je bent niet de eerste hoor die een 'dood' kuiken weggooit, dat daarna weer tot 'leven' komt. Ik heb dat nl vaker gehoord. Met name als ze wat onderkoeld zijn, zijn ze meer dood als levend, als het dan in de kliko wat warmer is, knappen ze weer op. Maar je kunt het ws beter weggooien als het echt dood is of eerst afmaken (sorry, alleen als je zeker weet dat ie het niet gaat redden). Ik ga zelf ook niet snel met jonge vogels naar de dierenarts.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

onderkoeld was ie zeker niet, maar hij lag op zen rug, en deed heel raar, hij kon niet meer recht, piepte constant, de bek open, hijgen en oogjes dicht. ik dacht, nou die houd het niet lang meer uit, snel wegdoen voor ie de rest ka nbesmetten indien het een ziekte is, kijk ik effe later, terug geoznd. Nu gaat alles er goed mee, en die vleugle, daar wacht ik nog wel even mee af.

SDC:

Inger m

1 juni 2004, 21:50:12 #171 Last Edit: 1 juni 2004, 21:50:54 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
Mss was ie daarom wel zo slecht omdat ie niet meer op de poten kon komen (net als een schaap  ;)), ik kan me voorstellen dat ze het dan wat benauwd krijgen. In principe horen ze wel gewoon overeind te kunnen komen. Maar jke weet het niet, omdat ie ook al een afwijkende vleugel heeft...

Heb je mss een foto van de vleugel? Je zou het evt wel kunnen opbinden ter ondersteunig, mocht er idd een breuk zitten... Waar zit de afwijking?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

hij kon zichzelf niet rechthouden. Ik heb het meerdere keren rechtgezet, maar hij viel gewoon om, en terug op de rug.

Ik heb er geen foto van, mss kan ik er morgen een nemen. Zullen ze het ondersteunend iets niet verwijderen dan? Omdat ze dat niet kennen.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Daar heb je idd best kans van, maar als je het niet probeert, weet je het ook niet... Je kunt eventueel leukoplast gebruiken om de vleugel een beetje in een normale stand te houden, en proberen te kijken of er idd een breuk zit (maar zeer voorzichtig) of dat het iets anders is.

Probleem is wel dat de vogel nog groeit en er pennen doorkomen, dit kan erg lastig worden, dus je moet maar kijken. Als het idd een breuk is, maar het wordt niet juist gezet, dan kan het wel weer aan elkaar groeien, maar op een afwijkende manier en heb je een niet-vliegende valkparkiet. Ik heb zelf nog nooit een vleugelbreuk gezet, kan het ook wat anders zijn?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

mss is z'on diertej wel heel fragiel, en is ie gewoon gekneusd, maar deed dat ook verschrikkelijk veel pijn. Ik weet het niet.

SDC:D

Inger m

Hoi,
Ik heb nog niet meegemaakt dat jongen spontaan in het nest gewond raakten, maar hoe is het er nu mee?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik ga zo dadelijk even kijken. Weet het dan wel te zeggen. Het kan dat de pop in de nest van iets  geschrokken is , en z oeen jong heeft verwond.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Wil jij later ook levend begraven worden?
Een levend jong gooi je toch niet weg als oud vuil:-(
Zet hem dan appart in een emmer als je denkt  dat ie dood gaat en gooi hem pas weg als ie echt dood is of draai hem zijn nekje om maar stikken in een kliko lijkt me een afgrijselijke dood hoor  :'(
Ik kan me voortellen dat je ze niet zelf dood kan maken dat kan ik ook echt niet hoor.
Kan je de vleugels niet vastbinden met een verbandje of zo dat het een beetje in model blijft?
Er moet wel een manier te bedenken zijn maar volgens mij zal het eerder gekneusd zijn want het is bij een jong allemaal nog kraakbeen en dat breekt niet zo snel.
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi iedereen,

alles gaat goed met de vijf jongen van koppeltje 1: ik ben nu zker over geslacht en mutatie, de eerste drie zijn wildkleur mannetjes split voor cinnamon gepareld en lutino, de vierde is een gepareld valkje en de vijfde is een cinnamon gepareld valkje. Ik verwacht dat de eerste deze week gaat uitvliegen.

Met de jongen van koppel drie gaat het ook uitstekend, ze worden perfect gevoerd, en het eerste jong is gisteren geringd.

SDC:D

Stijn dc

hoi

vandaag is het eerste jong uitgevlogen. Ook het twede jong komt al kijken door het gat. die zal wss morgen uitvliegen.

SDc:D