Hoe gaan jullie om met weduwe valkjes?

Gestart door Spanksel, 23 februari 2018, 15:10:45

« vorige - volgende »

Spanksel

Ik heb al eens eerder een topic gepost over een valkje met een tumor op haar eileider. Deze is vorig jaar in maart ontdekt en bevestigd door een deskundige vogelarts.

Ik heb haar en haar partner afgelopen winter binnen gehaald, om haar overlevingskansen te vergroten, en ze heeft het al die tijd heel goed gedaan in de kamervoliere.

Nu merk ik sinds vandaag dat ze duidelijk ook in de kooi niet goed meer zich verplaatsen kan. Als ze naar een andere stok wilt vliegen, land ze een stuk lager op de tralies elke keer. Ik help haar vaak met oversteken als ik een nieuwe voerbak heb opgehangen, en dat weet ze ook heel goed. Ze brabbelt dan hard dat ik snel met m'n hand haar op moet halen.

Vanmorgen zat ze ook niet lekker meer in haar verenpak en eten ging ook niet al te van harte. Ik heb m'n dierenarts al bericht dat ik haar waarschijnlijk wil laten inslapen binnenkort (ik kijk het nog even een paar dagen aan, maar zeker niet te lang).

Nu is het jammer maar helaas van het valkje, maar ik maak me intussen ook zorgen om haar partner. Dit is niet de eerste keer dat hij een vrouw verliest en hij is echt enorm plakkerig bij deze dame. Andersom doet het haar helemaal niks als hij niet in de buurt is, maar hij raakt echt in paniek als ik haar alleen de kooi uit haal bijv.

We hebben buiten nog 12 valkjes in de volière, maar voorlopig kan meneer nog niet terug naar buiten (te koud natuurlijk).

Hoe kan ik hem het beste voorbereiden op het verliezen van z'n geliefde?
Een vriendin van mij heeft ook een tamme valk (toevallig een popje) in huis. Zou het een optie zijn om hem daar tijdelijk onder te brengen, zodat hij niet alleen hoeft te zijn? Dan is ook nog maar de vraag of die vriendin van mij dit wel ziet zitten natuurlijk.

Of is het bij vogels juist goed om ze eerst een tijdje te laten "rouwen" en dan in het voorjaar weer terug in de groep plaatsen, waar hij vanzelf weer een dame kan uitzoeken/afpakken of vreemdgaan (je weet maar nooit haha)?

Ik vind het moeilijk in te schatten. Als het nou andersom was geweest (mevr. kan niet zonder meneer en meneer wel zonder mevr.), dan had ik er niet zo'n probleem mee gehad.

Heeft iemand hier ervaring mee, met een enorm afhankelijke vogel die plots alleen achter blijft?

valkparkiet80

Ik zou persoonlijk zelf een nieuwe partner erbij zetten. Want stel je vriendin gaat er mee akkoord en hun raken heel erg gehecht aan elkaar dan ga je ze toch niet meer uit elkaar halen?

Hier is het zoals het met de ene partner slecht gaat neemt de andere al afstand van diegene

Lin

Maar heb je buiten geen pop meer voor hem? Ik weet niet hoe groot de kooi is, kunnen ze niet met drie erin en dan een backup kooi als het echt niet gaat? Dan kunnen ze met mooi weer als die ene wel wegvalt samen naar buiten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ik zou hem idd ook niet tijdelijk aan een ander valkje koppelen stel je voor dat het super goed klikt en dan moet je ze weer uit elkaar halen dat is echt sneu want dan heeft hij weer liefdes verdriet

Wel sneu dat het zo slecht gaat met je popje heb idd destijds je verhaal gevolgd fijn dat je haar nog een poosje binnen hebt gegund jammer dat het niet zo lang mocht duren

Maar ja wat je overgebleven valkje betreft die zal straks best wel even gaan  zitten sippen    vogels zijn toch vaak erg gehecht aan elkaar
Ik zou er zelf eentje uit de volière halen als je ze straks weer naar buiten wil doen

En anders wachten tot hij straks weer naar buiten kan zodat hij zelf een partner uit kan zoeken

Succes zelf ook met het afscheid nemen van je popje

Spanksel

Bedankt voor de reacties.

Ik had er nog niet bij stil gestaan om het verdriet dat zou ontstaan als ik hem weer weg haal bij die vriendin van mij.
Wel had ik gedacht aan een pop uit de volière, maar helaas heb ik enkel vaste koppels en geen valkje over...

Ik ben inmiddels een advertentie gestart voor een zoektocht naar een nieuwe partner. Want de kooi is inderdaad groot genoeg voor een valkje erbij (120Bx60Dx160H).

Bedankt voor de reacties. Ik ga op zoek naar een nieuwe pop, zet haar er bij (hopelijk geen gebitch, anders hebben we nog wel een kooi over voor tijdelijk) en dan hopen dat het popje zowel niet te vroeg maar ook zeker niet te laat wordt ingeslapen. Vind dat toch zo moeilijk in te schatten... Ze doet het overigens weer beter dan afgelopen vrijdag en heb met mijn dierenarts afgesproken dat we elk moment kunnen komen als het nodig is; 's avonds of in het weekend, geen probleem. Als het moet gebeuren, dan gebeurt het, geen wachttijden of afspraken voor nodig.

Lin

Kijk even hier op de pagina herplaatsing. En anders even zoeken op herplaatsing grote parkieten/valkparkieten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Goed van je dat je gaat kijken voor een andere pop en ja wie weet is er nog wel een leuke herplaatser
Succes en laat je even weten hoe het afloopt ben erg benieuwd 

Spanksel

Het betreffende popje met tumor is afgelopen vrijdag helaas vrij snel/plots overleden; geen tijd gehad om de DA in te schakelen helaas... Ze lag in 't midden op de bodem 's morgens. Wat voelde dat k*t zeg... Ik hoop maar dat ze niet lang heeft hoeven lijden.

Joep was daarna duidelijk alleen; hij maakte geluiden die we eerder ook nooit gehoord hadden en bleef maar roepen/sjansen.

Gelukkig hadden we al een nieuw valkje aangeboden gekregen nav de advertentie, enkel was dit wel ruim 100km verderop, dus we twijfelden eerst nog even, maar hebben haar vanavond toch opgehaald.

Joep is blij met z'n nieuwe vriendin, die ging nog meer macho gedrag vertonen dan wat we al kenden van hem. Het nieuwe popje is ook blij; die heeft nu 6x meer ruimte gekregen en was daar ook zichtbaar blij mee. Nog even wachten op het mooie weer en dan kunnen ze weer samen terug in de groep buiten, waar ze écht de ruimte hebben.

Bedankt voor alle tips en adviezen. Hier mag een slotje op.

Vogelvrouwtje25

Triest hor zo toch ineens afgelopen met je popje
Maar war goed dat het zo goed gaat met je nieuwe valkje erbij dat ze nog maar heel lang van elkaar mogen genieten

Lin

Wat verdrietig voor je.Wel fijn dat er weer een maatje is. Ik zal hem sluiten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)