28 maart 2024, 16:16:05

Valkje plukt oksels kaal, stress?

Gestart door Virga, 12 februari 2018, 14:46:48

« vorige - volgende »

Virga

Hallo allemaal:)

Het was me al een tijdje opgevallen dat Kippie (mijn valkparkiet vrouwtje) af en toe even piepte als ze zichzelf aan het poetsen was. Ze is heel tam (zit t liefst altijd bij me) maar houd er niet van om beetgepakt te worden dus dat doe ik zo min mogelijk. Laatst toch maar even goed gekeken en nu blijkt dat ze haar oksels zo'n beetje kaal heeft geplukt.
Ze zit samen met een mannetjes valkparkiet in een grote kooi die alleen dicht gaat als ik naar bed ga. Ze kunnen dus de hele kamer doorvliegen.
het mannetje plukt zich niet dus het lijkt me dat ik een parasiet dan uit kan sluiten.

Nu is het wel zo dat de valkjes elkaar niet heel erg aardig vinden. Kippie had ik als eerste, heb haar tam gemaakt maar ze is behoorlijk eenkennig, ze tolereert mijn vriend en zit wel bij hem maar alleen ik mag haar kroelen (liefst vaak!). Verder wil ze bij niemand opstappen.
Omdat ik het zielig vond als wij een paar dagen weggingen (mijn zoon past dan op) wilde ik een vriendje voor haar erbij. Dat is dus Pipo (mannetje) geworden. Pipo was best zielig toen hij bij ons kwam, vleugeltjes veel te kort geknipt waardoor hij absoluut niet kon vliegen terwijl Kippie de hele kamer al rondvloog. Hij is toen een paar keer gevallen wat hem ook zn staartveren kostte. Daarbij heeft hij ook aan beide voetjes een 'gedraaid' teentje waarbij het nageltje dus opzij wijst.
Toen ze na een half jaar nog steeds geen vriendjes waren kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om Pipo weg te doen omdat hij absoluut niet tam is, niet praat of liedjes fluit en ik bang was dat hij zich in een volière niet zou redden omdat hij niet zo handig is met zn kromme teentjes. Hij voelde zich ondertussen hier helemaal thuis, kon ondertussen ook vliegen en de vogels maakten geen ruzie maar deden ook niets samen.

Nu, zo'n anderhalf jaar verder is de situatie nogal veranderd. Beide valkjes zijn al een tijdje duidelijk geslachtsrijp, Kippie doet regelmatig 'broeds' als ze bij me in de buurt zit (ik negeer haar dan) en Pipo heeft een speeltje waar hij tegenaan rijd. Verder heeft kleine zielige Pipo zich nu dus de kooi en erboven hangende speeltjes toegeëigend en Kippie word overdags regelmatig weggejaagd van en uit de kooi. Er zijn al 2 voerbakjes waarvan ik er eentje ondertussen naar de andere kant van de kooi heb verplaatst maar Kippie laat zich steeds wegjagen. Heb ook al op een ander speeltuig waar Pipo niet komt, een voerbakje opgehangen zodat Kippie in ieder geval ergens rustig kan eten. Pipo is erg levendig en vaak op de kooi aan het spelen, stapt 's-avonds op de hand om in de kooi gezet te worden en Kippie zit het liefst bij mij in de buurt (ben de hele dag thuis) of op me en doet eigenlijk verder niet heel veel behalve poetsen, vragen om gekroeld te worden en eten (pikken).

Zou het oksel plukken van Kippie kunnen komen door de stress van het uit haar kooi gejaagd worden door Pipo? of zijn er toch andere oorzaken te bedenken?
Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen?
Er zit hier volgens mij geen betaalbare dierenarts of vogelarts in de buurt (Den Haag) dus daar ga ik (door weggevallen inkomen) liever niet heen.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes, Petra

Lin

Hoi,

Bij het board Spoed kan je een vogelartsenlijst vinden. Het plukken kan van alles zijn. Hoe zijn de veren? Heeft ze inhammen in de staartveren of kale plekken ergens op haar kop?  Ze kan van irritatie ook wat gaan plukken nl. Maar het kan ook voeding zijn (krijgt ze voldoende vitamines?) en wellicht stress.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Virga

Hallo,
Rest van de veren zien er prima uit, geen inhammen in de staartveren, geen kale plekken op haar kopje.
Vitamines zou kunnen; ze krijgen zaadmensel voor grote parkieten en regelmatig groente. Pellets ziet ze als snoepje.

carco

Waarschijnlijk komt het plukken doordat ze broeds is. Zelf ook een pop die geen partner wilde en dit alleen deed als ze broeds was.
Ik kweekte toen nog in huis en zij ging dan solidair mee eitjes leggen met de rest. Ik heb haar toen verschillende keren na laten kijken op schimmels ed. Bloed laten prikken op verschillende ziektes, maar dat wees niets uit. Helaas wordt zo iets dan vaak een gewoonte, dus de veren zijn daar ook nooit meer terug gekomen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!