27 april 2024, 20:41:08

eet ie te weinig?

Gestart door Davina, 6 mei 2004, 15:37:35

« vorige - volgende »

Davina

hallo, mijn valkje is nu bijna vijf weken oud en probeert al een beetje te vliegen. Nu eet ie maar twee keer per dag.. dan pas is z'n kropje leeg. Hij schreeuwt ook niet tussentijds, maar zodra hij hoort dat ik pap voor hem maak komt ie naar me toe en eet ie heel goed. Ik wil geen kropverzuring, maar 2 keer per dag is toch wel erg weinig.. hij knabbelt al een klein beetje aan trosgierst, maar volgens mij eet ie de zaadjes niet op.. hij sabbelt er alleen aan. wat moet ik doen??

Tara

6 mei 2004, 15:43:55 #1 Last Edit: 6 mei 2004, 15:44:51 by tara_dewulf
Hoi Davina,

2 keer per dag bij 5 weken is normaal denk ik, de krop gaat vanzelf trager leeg, en je moet maar voeren nadat die leeg is, dus maak je maar geen zorgen, het is zeker niet te weinig :-).

Over de zaadjes, dit is vaak moeilijker aan te leren, je kan het proberen met trosgierst, maar vaak eten ze alleen wat jij eet, dus je kan zaadjes op je tong leggen.

Groetjes, Tara

suus

Hallo davina,
Het begon bij mijn valkjes met wat pikken aan de trosgierst maar nog niet eten. Maar na een paar daagjes aten ze het ook. Ik zet ze op een handdoek in hun kooitje neer, met trosgierst op de bodem en ook wat zaadjes erop gestrooid. Ook daar beginnen ze vanzelf aan te pikken/eten. Bij deze jonge valkjes, kun je het beste of parkietenzaad gebruiken of valkparkietenzaad maar dan de zonnepitten eruit halen.
succes ermee
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

8 mei 2004, 11:12:51 #3 Last Edit: 8 mei 2004, 11:18:55 by Cinnamon_valk
Hoi,
Zaadjes op je tong leggen?! :o
Wees daar maar voorzichtig mee. In mensenspeeksel schijnen bacterien te zitten die slecht kunnen zijn voor vogels.
Is sowieso geen fris idee voor beide.

Voer je hem nu nog met spuitje of lepeltje?
Je kunt ook gewoon een beetje van het opfokvoer in een bakje geven, zodat hij daar zelf uit moet eten, daaroverheen kun je wat trosgierts doen. Zo hebben ze bij mij leren eten.
Laat het opfokvoer niet te lang staan ivm met verzuren. Geef het bakje bv ipv voeren met de hand, zo leren ze zelf happen en gaan ze ook wel zaden pellen.

gr Inger

nb. om te weten of hij te weinig binnenkrijgt zul je hem moeten wegen (keukenweegschaal), om te zien of er een gewichtstoename, danwel -afname is. Dit is wel heel belangrijk. Een te magere vogel heeft verder een scherp uitstekend borstbeen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

jak, zaadjes op de tong leggen. Dieren mogen bij mij alles doen, maar niet met iets in mijn mond zitten. Vooral een hond ag niet aan mijn mond likken, wie weet waar die overal in heeft gezeten.

SDC:D

Tara

Hoi Inger,

dit werd me door een DA aangeraden toen Plukkie ziek was omdat hij anders niks van zaad wou eten, zo is het toch wat gaan lukken hoor ...

Groetjes, Tara

Davina

Bedankt voor jullie reacties! Hij eet van een lepeltje, als ik het voer in een bakje voor hem hou snapt ie het nog niet, terwijl hij wel weet dat daar zijn pap in zit... hij loopt er elke keer naartoe wanneer het lepeltje leeg is. Verder denk ik dat het misschien ook te maken heeft met het vliegen, hij heeft gisteren voor het eerst gevlogen! ;D Ik had gelezen dat ze dan iets minder eten, instinctief, en dat het later dan weer bijtrekt.. maar ik blijf het proberen met de zaadjes en het trosgierst!

Inger m

8 mei 2004, 17:13:02 #7 Last Edit: 8 mei 2004, 17:36:54 by Cinnamon_valk
Hoi Davina,
Let op hoor! Valkjes laten zich graag verwennen ;D! Ik heb gewoon de lepel steeds lager gehouden tot in het bakje en uiteindelijk deden ze het wel. Daarbij kan het verschil uitmaken of het voer dat je geeft warm is of koud. Ze heeft ws wel voorkeur voor warm voedsel en zal toch moeten leren om het koud op te nemen. Heb je ook nog andere vogels? Dan kun je ze bijelkaar zetten en zullen ze snel elkaars voorbeeld gaan volgen.

Ik heb geen idee of dat te maken heeft met vliegen, maar lijkt me dat ze dan meer voedsel nodig hebben voor ontwikkeling van vliegspieren en bovendien kost vliegen juist veel energie.

Hou vooral haar conditie goed in de gaten (gewicht, gewichtstoename en of het borstbeen niet te goed voelbaar is, het is ook niet goed als ze uiteindelijk toch te weinig krijgt)

Handopfokvogels zijn lastiger te spenen en het duurt vaak wat langer dan wanneer ze gewoon bij de ouders zitten.

Hoi Tara,
Dat vind ik een van de stomste adviezen die een dierenarts kan geven!! Ik heb daar werkelijk nog nooit van gehoord...
Ik ben bezig geweest met een afstudeerproject over zoonosen (ziekten van dier naar mens) en een van mn conclusies is dat dit probleem niet onderschat moet worden en dat je dit soort contacten ten alle tijden moet vermijden.

Daarbij geef ik dan liever de voorkeur aan (dwang)voederen dmv zachtvoer of zeer goed verteerbaar voer (en glucose, electrolyten) ten opzichte van zaden (die moeilijker verteren) bij zieke vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Ow, tja, het is ook een waar ik eenmalig ging, de rest was nie thuis en het was namelijk een spoedgeval ... Maar ok ..

Groetjes, Tara

Davina

Over het minder eten voordat ze voor het eerst vliegen, had ik gelezen op een engelse site over handopfok, een hele uitgebreide site.. Ik had de link van dit forum..

Mara ik zal het proberen met dat lepeltje.
En over het borstbeen? Waar zit dat precies? Net onder z'n nekje? Ik heb geen andere vogels, dus ook helaas geen vergelijkmateriaal.. maar misschien heeft iemand foto's met voorbeelden......?

Groetjes, Davina

Inger m

8 mei 2004, 22:41:35 #10 Last Edit: 8 mei 2004, 22:43:08 by Cinnamon_valk
Hoi Davina,
Het borstbeen zit eigenlijk ongeveer op dezelfde plaats als bij een mens en de ribben zitten hieraan verbonden. Vogels hebben een zeer groot borstbeen voor de aanhechting van de borst (vlieg) spieren.
Als je met de hand langs de krop naar beneden gaat, dan voel je een smalle verharding, die vrij ver naar onderen doorloopt, dat is het borstbeen. Om het borstbeen moet je spieren voelen. Als de vogel weinig spieren heeft (en dus mager is), dan voelt het borsbeen veel scherper aan en kun je met je vingers eromheen.

Als de vogel te vet is voel je nog nauwelijks borstbeen.

Op de foto heb ik proberen aan te geven waar het borstbeen ongeveer zit. Het borstbeen loopt vrij ver door.

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

Oh ik wist helemaal niet dat speeksel slechte zuren bevat, maar weer goed dat ik dat lees.
Ik heb een tongpiercing en als ik gaap zit Punky meteen met z'n kop in m'n mond.
Niet dat ik dat echt fijn vind maar hij is af en toe zo snel.
Ik zal voortaan beter opletten.
Bedankt voor de tip!
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

10 mei 2004, 08:51:06 #12 Last Edit: 10 mei 2004, 08:53:02 by Paul
Hoi Bianca,

Het zal voornamelijk voor jonge valkjes zeker erger zijn als ze dat doen hoor.
Een volwassen valk heeft als ie gezond is een redelijk goed afweersysteem voor bacterieen.
Maar stel een valkje heeft papagaaienziekte zonder dat je het weet en hij zit aan je tong te pikken dan kan je het veel eerder oplopen als dat je valkje alleen op je schouder zou zitten.
Dus het werkt 2 kanten op.
Er zijn ook steeds meer virussen die muteren en zeker als je ziek bent met griep kan dat gevaarlijk zijn.
Denk maar aan de vogelpest die is normaal niet gevaarlijk voor mensen maar als je griep hebt kan het een dodelijk virus worden :-(
Zo kan het misschien ook zo zijn als jij bacterieen of een virus hebt zoals griep en je valkje krijgt daar genoeg van binnen dat die ook ziek kan worden.
Normaal gesproken gebeurd dit niet snel, als ik verkouden ben komen mijn valkjes ook bij me en er is er nog nooit een door ziek geworden gelukkig.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
De zuurgraad van mensenspeeksel zou anders zijn dan die bij vogels, ik weet niet meer precies hoe dat zat.
Daarbij bevat je mond veel bacterien. Ik vind dit soort contacten tussen mens en dier daarom ook niet aan te raden.

Paul, het schijnt idd dat vogels geen verkoudheden oplopen van mensen. Als ze toch dit soort verschijnselen oplopen is er meestal iets anders aan de hand.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.