28 maart 2024, 15:12:32

lange snavelpunt

Gestart door HK, 21 januari 2018, 15:42:47

« vorige - volgende »

HK

Vorige week viel me op dat de snavel van mijn mannetje van 7 nogal lang is geworden en ik ben bang dat hij het niet meer zelf af gaat slijpen.Dit is nooit eerder voorgekomen en In oktober was zijn snavel nog niet te lang.
Ik heb het vermoden dat hij de laatste maanden voornamelijk sepia schelpen heeft gesloopt i.p.v. zijn mineralenblok en zitstok. Ik heb inmiddels een extra blok opgehangen en de zachte sepia weggehaald.

Ik hoop dat bovenstaande de reden is maar ik wil zo spoedig mogelijk uitsluitend of er mogelijk iets anders aan de hand is. Morgenochtend kan ik contact opnemen met de vogelarts.

Hij lijkt niet ziek, is vaak vrolijk en actief
en krijgt al 2 jaar vloeibaar osteovit/amino/calcitat supplement van de vogelarts.

Toch moet er nu waarschijnlijk snel iets aan zijn snavel gedaan worden het probleem is dat meneer niet zo tam is.
Ik woon zelf in Noord-Limburg en ik heb altijd contact met dierenkliniek Keistad maar ik denk niet dat het mogelijk is om met hem naar de dierenarts toe te gaan.
Ik zie wel dat ze ook thuisbezoek kunnen doen maar heb wel het idee dat hij gaat tegenstribbelen of stressen als zijn snavel geknipt moet worden.


Lin

Geef ook even wat takken om te slopen. Kan je een foto plaatsen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Citaat van: HK op 21 januari 2018, 15:42:47


Toch moet er nu waarschijnlijk snel iets aan zijn snavel gedaan worden het probleem is dat meneer niet zo tam is.
Ik woon zelf in Noord-Limburg en ik heb altijd contact met dierenkliniek Keistad maar ik denk niet dat het mogelijk is om met hem naar de dierenarts toe te gaan.
Ik zie wel dat ze ook thuisbezoek kunnen doen maar heb wel het idee dat hij gaat tegenstribbelen of stressen als zijn snavel geknipt moet worden.


Het gebeurt wel vaker dat een snavel te lang wordt. Kan hij nog goed eten ermee? Heb het toevallig pas bij een catharinaparkiet gehad, maar daar is het onderste stukje toch spontaan weer bij afgebroken.
Keistad is wel erg ver rijden voor je denk ik om een snavel te laten knippen. Een vogelarts heeft daar geen moeite mee,is zo gedaan. Als het goed is staat er hier ook een lijst met artsen. Zit er vast 1 in je buurt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




HK

Ik kan morgen wat takken regelen maar moet ik oppassen met bepaalde soorten? En zal ik de takken eerst in de vriezer plaatsen om bacteriƫn te doden?

Hij kan zich nog gewoon wassen en eten,
ik zal zo meteen even een foto uploaden.

Ik zag in de lijst met vogelartsen een kliniek in Helmond en in Maastricht
maar ik denk dat hetin zijn geval beter is wanneer iemand hem thuis zou kunnen komen knippen.


HK

Bedankt voor het meedenken en bij deze een foto van de snavel ; https://imgur.com/a/hjJTp

Lin

22 januari 2018, 07:11:23 #5 Last Edit: 22 januari 2018, 07:13:23 by Lin
Hoi,

Takken van appelbomen kan je gebruiken maar ook wilgentakken (geen treurwilg). Ik maak ze schoon met kokend water. Sommige verwijderen de bladeren en de schors maar dat doe ik zelf niet eigenlijk. De bomen moeten iig niet bespoten zijn of bij vervuilt water staan.

De snavel is idd wat lang. Zolang hij eet zou ik eerst even kijken of het knagen helpt. Heb je geen kleine kooi? Want dan kan je hem s avonds in de schemer pakken en al daar in zetten. Qua stress valt het dan wel mee.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

HK

Ik heb een paar wilgentakken op de bodem gelegd maar hij toont nog geen interesse
en ik heb inderdaad zijn oude kleine kooi nog staan.

Normaal sloopte hij z'n witte zitstok en het mineralenblok maar daar heeft hij de laatste tijd geen zin in geloof ik.



Lin

Misschien even ophangen zodat het interessanter wordt. Hij valt verder niet af dat je het idee hebt?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

HK

Meneer is zeker niet afgevallen en ik ga morgen nog wat knaagspullen halen bij de dierenwinkel.
Hopelijk lukt het hem zelf nog om de snavel te slijpen.

carco

De snavel is inderdaad wat te lang. De meeste artsen knippen deze niet, maar slijpen hem. Ik denk dat het daarom toch een ritje daarheen wordt omdat de apparatuur niet naar iemand zijn huis meegenomen kan worden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




HK

Bedankt voor jullie hulp.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de arts te werk gaat?
Wordt het beestje gevangen in een doek of iets dergelijks?
Ben wel bang dat hij gaat tegenstribbelen of probeert te bijten ofzo.

Momenteel denk ik dat mijn voorkeur uitgaat naar de arts in Maastricht bij kliniek De Varen.

Lin

Ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien caroline wel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

joyvke84

Geen idee hoe het bij valkjes gaat, maar onze oude papegaai heeft af en toe erg lange nagels/ snavel omdat hij nooit zichzelf slijpt. Dan houdt de VA hem in een handdoekje (of de assistent), terwijl de VA alles bijslijpt :).

carco

Citaat van: joyvke84 op 23 januari 2018, 23:14:56
Geen idee hoe het bij valkjes gaat, maar onze oude papegaai heeft af en toe erg lange nagels/ snavel omdat hij nooit zichzelf slijpt. Dan houdt de VA hem in een handdoekje (of de assistent), terwijl de VA alles bijslijpt :).


Gaat bij valkjes ook zo ;)
Klik op het plaatje voor onze site!




HK

Het klinkt heel simpel als ik dat zo lees maar dit wordt zijn eerste keer en ik ben er zelf toch tamelijk zenuwachtig over.
Houden ze het hoofdje vast op een soortgelijke manier als bij een slang ofzo?

Ik ben aan het twijfelen of ik hem beter in een transportkooitje mee kan nemen zodat hij niet kan fladderen tijdens de reis.