Valkjes onderzocht, geven nu over (papegaaienziekte NO MORE! upd 24-3 )

Gestart door joyvke84, 16 januari 2018, 14:02:53

« vorige - volgende »

Lin

Wij zouden het liefst ook met gezonsheidsverklaring verkopen, maar helaas komen wij dan niet van de valkparkieten af omdat wij voor de meeste te ver wonen. Dan kiezen ze liever voor een kweker die goedkoper is.

Fijn dat het goed met ze gaat. Blijft ze niet stilzitten als je trosgierst erbij legt?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

joyvke84

Citaat van: Lin op 22 januari 2018, 18:44:09
Wij zouden het liefst ook met gezonsheidsverklaring verkopen, maar helaas komen wij dan niet van de valkparkieten af omdat wij voor de meeste te ver wonen. Dan kiezen ze liever voor een kweker die goedkoper is.

Fijn dat het goed met ze gaat. Blijft ze niet stilzitten als je trosgierst erbij legt?


Ik kan het me wel voorstellen ja, er zijn sowieso vrij veel kwekers etc ook die aanbieden. Toch kun je bij de meeste wel zien wie er wel en geen hart voor hebben :). Denk dat iedereen op dit forum dat sowieso wel heeft!

En nee helaas is ze vrij in paniekmodes en ik durf nu nog niet te beginnen met tam te maken omdat ik ze niet uit de kooi wil hebben tot de 6 weken voorbij zijn (vanwege besmettingsgevaar voor mijzelf en evt de andere vogels in de kamer etc). Als ik praat tegen ze praten/ fluiten ze wel terug dus dat is al een begin. Soms blijft ze wel even stilzitten en lees ik het gauw af. :)

carco

Citaat van: Lin op 22 januari 2018, 18:44:09
Wij zouden het liefst ook met gezonsheidsverklaring verkopen, maar helaas komen wij dan niet van de valkparkieten af omdat wij voor de meeste te ver wonen. Dan kiezen ze liever voor een kweker die goedkoper is.




Is niet helemaal waar, in mijn omgeving zitten kwekers genoeg. Is maar wat je er zelf voor overhebt ;)

Picu woog trouwens wel heel erg weinig zeg! Fijn dat die wat aankomt, want dat was echt wel nodig. 81 gram is niet zwaar, maar zou het normale gewicht kunnen zijn.
Ben benieuwd naar het NVWA. Zijn gewoon normale mensen trouwens hoor, dus hoef je niet ongerust over te zijn.

Groetjes: Caroline.



Klik op het plaatje voor onze site!




joyvke84

Citaat van: carco op 24 januari 2018, 10:12:24
Citaat van: Lin op 22 januari 2018, 18:44:09
Wij zouden het liefst ook met gezonsheidsverklaring verkopen, maar helaas komen wij dan niet van de valkparkieten af omdat wij voor de meeste te ver wonen. Dan kiezen ze liever voor een kweker die goedkoper is.




Is niet helemaal waar, in mijn omgeving zitten kwekers genoeg. Is maar wat je er zelf voor overhebt ;)

Picu woog trouwens wel heel erg weinig zeg! Fijn dat die wat aankomt, want dat was echt wel nodig. 81 gram is niet zwaar, maar zou het normale gewicht kunnen zijn.
Ben benieuwd naar het NVWA. Zijn gewoon normale mensen trouwens hoor, dus hoef je niet ongerust over te zijn.

Groetjes: Caroline.


81 is nog steeds te weinig, je kunt ook heel goed z'n borstbeen voelen. Hij is nu redelijk stabiel, maar goed in korte tijd flink aangekomen en hij is super blij (fluit hele melodietjes etc). Anore is overigens ook flink aangekomen en weegt nu inmiddels 92 gram!

Het bezoek was erg kort, helaas hadden we die dag slecht nieuws over de kat gekregen ook, dus was al niet zo'n hele leuke dag. Hij was snel weer weg. Gaf aan geen zieke vogels te zien. Wilde graag het "positieve" certificaat van de chlamydia als foto, maar die heb ik gewoon meegegeven :P. En een plattegrond met welke dieren waar. Over ongeveer 6 weken wordt er een vervolgafspraak gemaakt en dan zien we verder. Ben er niet zo bang over. De ontlasting van de vogels ziet er ook steeds beter uit (urinaten zijn steeds witter aan het worden). Tijdens het geven van trostgierst hadden ze heel veel zaadjes (met name Picu) in de ontlasting, die leken helemaal niet eens gepeld te zijn, even eruit gehaald en jaar hoor nu weer normale poep (kan ook te maken hebben met de AB/ schimmelvorming), als ze straks klaar zijn krijgen ze even een weekje AVC als dat mag.

Lin

Bedankt voor de update. Gelukkig geen heel slechte berichten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Over een paar weken komen ze dan mestmonsters nemen ( na de kuur ) en controleren dan of het weg is.
Urinaten? Je bedoelt uraten? of de urine die je in de ontlasting ziet?
De zaadjes in de ontlasting komen door de schimmel.
Wat is AVC als ik vragen mag

Fijn dat het wel wat beter gaat.
En hoe gaat het met de kat nu dan?

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




joyvke84

Citaat van: carco op  3 februari 2018, 11:31:36
Over een paar weken komen ze dan mestmonsters nemen ( na de kuur ) en controleren dan of het weg is.
Urinaten? Je bedoelt uraten? of de urine die je in de ontlasting ziet?
De zaadjes in de ontlasting komen door de schimmel.
Wat is AVC als ik vragen mag

Fijn dat het wel wat beter gaat.
En hoe gaat het met de kat nu dan?

Groetjes: Caroline


Ja klopt, op 1 maart is het einde kuur en rond de 13e/ 14e komen ze weer. Ik zorg dan als ik de afspraak heb staan dat alle vogels een stuk aluminium hebben liggen voor verse poepjes.
Bedoelde inderdaad uraten. Die waren vrij geel, maar zijn nu mooi wit.
Ik weet dat AB kan zorgen voor een schimmelinfectie, het kan ook zijn dat hij (het was alleen Picu die het had) te snel trostgierst had gegeten zonder deze te pellen, dat schijnt ook wel eens voor te komen. Wel iets om de gaten te houden (AVC - Appel azijn, maar bedenk me nu dat het ACV (apple cider vinegar) moest zijn.

Ben wel enorm blij dat ze nu wat dikker aan het worden zijn, ik hoop alleen dat Picu binnenkort ook gewoon lekker "dik" aan voelt en niet zoals hij dat nu doet, maar komt wel, hij is al flink aangekomen wat dat betreft :). Komt goed!

Met de kat gaat het qua eten super goed. Ze denken dat hij lymfeklierkanker heeft. Maar bij de vervolgecho was 1 van de lymfeklieren flink geslonken en de ander is van 2.93 naar 2.87cm gegaan. Echter sinds de AB kuur voelt hij zich zoveel beter, eet weer, geeft weer kopstoten, is weer wat aangekomen, is actiever. Bij het onderzoek bij de dierenarts waren er onrustige cellen, bij het uitgebreide onderzoek was er geen kanker gevonden. Omdat ze niet weten wat er aan de hand is willen ze hem opereren en 1 van de lymfen weghalen om te onderzoek en hem een zondevoeding geven, dit hebben we besloten om niet te doen, 1) het is een oudere kat (13 jaar), 2) het is een suikerkat, 3) het is al een stresskip, 4) we denken dat hij dit niet zal overleven. We gaan over een tijd weer een echo laten maken om te kijken hoe het er dan voor staat. Ik denk zelf namelijk ergens een flinke ontsteking, vandaar dat de AB ook zo goed lijkt te werken voor hem.

joyvke84

Citaat van: joyvke84 op  2 februari 2018, 21:58:20

81 is nog steeds te weinig, je kunt ook heel goed z'n borstbeen voelen. Hij is nu redelijk stabiel, maar goed in korte tijd flink aangekomen en hij is super blij (fluit hele melodietjes etc). Anore is overigens ook flink aangekomen en weegt nu inmiddels 92 gram!



Korte update:
Picu : 89 gram (begin gewicht 67 gram = 22 gram in een maand, voelt al iets minder dun aan.)
Anore: 96 gram (begin gewicht 83 gram = 16 gram in een maand, voelt normaal aan)

Met de kat gaat het heel goed. Dierenarts kon bijna zijn bult niet meer voelen, over 2 weken weer een echo. Al met al gaat het vrij goed met alle dieren :)

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




joyvke84

Valkjes hebben het resultaat binnen. Er is geen papegaaienziekte meer aanwezig. Picu is er nu voor het eerst uit, Nore vertrouwt het nog niet. De parkietjes zitten al te vervelen :p.

99 en 93 gram inmiddels :).

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

joyvke84

De yes was van korte duur. Een dag of 2 nadat de brief in de bus lag had Anore een hoop zaad in de poep. Meteen gewogen, 19 gram afgevallen! Meteen een afspraak ingeboekt met de dierenarts, want van 99 naar 80 gram was echt veel te veel en te snel (in nog geen 2 weken tijd, ik heb ze niet meer gewogen omdat het stabiel bleef sinds de laatste keer).

Megabacterie.... nu maar aan de Fungizone. De poep is nu weer goed (3 dagen bezig) en ze is alweer 5 gram aangekomen, hopelijk is dit nu toch het laatste. Behandel alle vogels meteen mee omdat ze inmiddels bij elkaar hebben gezeten en ik niet wil riskeren om ook een uitbraak bij de grasjes ineens krijg. Heb het al een keer overwonnen bij kruipertjes, ik ga er vanuit dat het dit keer ook goedkomt <3.

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)