28 maart 2024, 19:32:31

Mogelijk mannetje geen man gedrag?

Gestart door Dinepine, 14 januari 2018, 13:11:52

« vorige - volgende »

Dinepine

Hallo iedereen :)

Voor mijn parel man heb ik begin november een valkparkiet vrouwtje gekocht. Er was duidelijk verschil met de mannetjes en ze was ook al ouder en had haar eerste rui gehad. Ik heb nooit eigenlijk getwijfeld dat ze man was want ze is zo stil! Nu, ern week geleden en na dat ik haar 2 maanden had besloot ze een beetje te zingen? Het klonk zoals mijn man normaal zingt en ze stopte snel weer. Ze heeft het daarna niet meer gedaan. Nu ben ik een beetje verward want hoe logish is het nog dat ze een man kan zijn na op z'n minst 7 maanden oud te zijn? Koppie is niet geler geworden maar heeft best wel een gele was erover. Maar het is ook niet dat ik echt duidelijk felle gele veertjes ertussen zie groeien. Wat mij vooral twijfelen maakt is dat ze dus wel 1 effen staartveer heeft. En een paar effen veren erboven in plaats van de zwart-wit gestreepte. Zijn/haar vleugelveren aan de andere kant hebben nog steeds alle vlekjes. Dus ik ik ben een beetje lost. Zijn/haar gedrag verteld bij mij dat het een vrouwtje is. Ze is zo super stil! Maar aan de veren te zien zou het anders kunnen zijn. Wat denken jullie? Is het normaler om een stille man te hebben of komt het bv vaker voor dat er meer melanine productie is en de veerstrepen maskeren terwijl het toch een vrouwtje is (eg, hormoon inbalans) ? Ik ben benieuwd wat jullie denken, ik zal hieronder nog een foto plaatsen. Ze is dus zowieso ouder dan een half jaar en het verschil in gedrag met mijn man is immens.

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Citaat van: Lin op 14 januari 2018, 19:26:25
Als je een foto hebt graag.

Yes! Het is gelukt hopelijk. Hier is de link die waarschijnlijk werkt als je er op klikt? (ik heb het geprobeerd te hyperlinken) https://imgur.com/a/ewxL6

Eerste foto is met flits de andere foto zonder. Zeg het maar als je nog andere dingen wil checken.

Lin

mmm lastig niet echt te zien nog. Ik zie weinig opvallende gele vlekjes. Ik moet zeggen dat ik mannen heb van vorig kweekseizoen die nu pas wat gaan fluiten. Maar heeft ze al een goede rui gehad dan?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Citaat van: Lin op 15 januari 2018, 20:14:50
mmm lastig niet echt te zien nog. Ik zie weinig opvallende gele vlekjes. Ik moet zeggen dat ik mannen heb van vorig kweekseizoen die nu pas wat gaan fluiten. Maar heeft ze al een goede rui gehad dan?

Ja ze heeft dus al een rui gehad ik zie namelijk zeker plekken van nieuwere donkere veren op zijn/haar lijf, volgens mij ook op de foto te zien. En zoals ik zei een aantal gestreepte veren die naar grijs effen zijn veranderd dus tja dat zegt toch wel wat. Ok! Hoe oud zijn die mannetjes nu in maanden?

Lin

ze zijn van augustus. Maar als hij een goede rui heeft gehad dan zouden meerdere veren vervangen moeten zijn. Vind je zelf dat de kop geler is geworden?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Citaat van: Lin op 16 januari 2018, 19:52:35
ze zijn van augustus. Maar als hij een goede rui heeft gehad dan zouden meerdere veren vervangen moeten zijn. Vind je zelf dat de kop geler is geworden?

Ja misschien is er nog geen grote rui langs gekomen als niet heel veel staartveren in dat geval vervagen zijn. Ik ga het zowieso in de gaten houden. En nee, helemaal als ik met eerdere foto's vergelijk is ze niet geler geworden.