19 maart 2024, 05:45:12

Valk plots erg agressief

Gestart door Timo, 14 december 2017, 18:19:28

« vorige - volgende »

Timo

Hoi allen,

Onze Tjippie is nu bijna anderhalf jaar oud. Is altijd een erg lief en tam vogeltje geweest maar helaas sinds een week of 2 vertoont hij erg afwijkend gedrag.

Hij is altijd gek geweest op voeten, hoe vaker hij er bij kon zitten hoe beter. Dit proberen wij hem af te leren want het is ook gevaarlijk (ik heb hem al bijna een keer vertrapt omdat ik hem niet zag).
Ook is hij altijd al happig geweest wanneer hij bij voeten zat en je probeerde hem daar weg te halen of je kwam te dicht in de buurt van de voeten. Het leek dus haast wel alsof hij daar een soortgenoot in zag ofzo die hij probeerde te beschermen.
Maargoed, dit was nooit echt een heel groot probleem.

Maar de laatste week/weken probeert hij eigenlijk overal op te rijden. Eerst was het af en toe op de voeten, nu eigenlijk overal op (voeten, benen, armen, de bank, kussens, schouders). Dit is natuurlijk helemaal niet gewenst.

Daarbij is hij erg agressief. Zodra je te dicht bij hem in de buurt komt valt ie je gewoon aan (voornamelijk mij, bij mijn vriendin is het wat minder erg).
Eerst bijten in de hand (tot bloedens toe, al meerdere malen) en als dat 'm niet lukt omdat ik mn hand weg trek vliegt ie naar m'n schouder en bijt ie in m'n oor (ook al meermaals tot bloedens toe).

We krijgen hem ook niet meer terug in de kooi. Want zodra je hem wil pakken (met de hand maar ook met een stok) valt ie je meteen aan en vliegt ie weg.
Gevolg is nu dus dat ie eigenlijk de kooi niet meer echt uit komt, omdat hij toch alleen maar aanvallend gedrag vertoont en overal op loopt te rijden.

In de kooi is ie ook onrustiger dan eerst. Waar het eerder af en toe bij herrie maken bleef (een schreeuw om aandacht maar niet meer dan dat) loopt hij nu constant op en neer in de kooi (zowel op zijn stokken als over de bodem).


Is dit misschien de puberteit? Hoe leren we hem dit vervelende gedrag af? Ik vind het sneu dat hij nu veel in de kooi zit, maar eruit is ook niet echt een optie op 't moment... :(

Lin

Als ie wipwapt dan is hij gewoon erg broeds en dat gaat vaak samen met agressiviteit. Wil je geen tweede erbij? Raad ik wel altijd aan (ook bij jou gedaan  ;) ) als dit zo doorgaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Duidelijk een geval last van hormonen, ook mijn mannetje heeft een voetenfetisch 😊 maar rijdt er niet op dat doet hij dan weer op een knuffel
Eentje er bij zou idd een oplossing zijn ik heb er zelf nu een half jaar een vrouwtje bij en dat gaat prima
Wat je ook kunnen t doen is de dag korter maken door s avonds al een doek over de kooi te doen. Door al het kunstlicht in huis hebben ze geen zomer of winter gevoel dit kun je kunstmatig creƫren door het licht te verminderen daardoor kan het broeds gedrag afnemen
Maar ook dat is maar een tijdelijke oplossing