19 maart 2024, 10:12:09

Dikke vleugel

Gestart door Lennaert, 1 december 2017, 14:12:21

« vorige - volgende »

Lennaert

Hey hoi, sinds een half jaar hebben ik en mijn vrouw 2 valkparkieten, een wat achteraf bleek toch een pop en man. (Geel links is puck, pop. En rechts is wodka)



Toen we ze kregen merkte ik al vrij snel dat bij puck 1 van de  vleugels boller staat dan de ander.
Maar aangezien ze actief is en kan vliegen door de woonkamer (wel iets minder als wodka) achtte ik er niet direct spoed aan. Ook gezocht naar soortgelijke zaken en kon verder niet iets gelijks vinden.

Nu een half jaar verder is het nog steeds zo, en als er wat rond is gevlogen is en ze zit op de kooi met der vleugels een beetje wijd, dan zie je ook dat de bolle vleugel inderdaad ook dikker is.

Iemand enig idee wat het is?

Lin

Staat ze wel recht met haar pootjes?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ook ik heb hier een valkje met een kromme vleugel want daar lijkt het het meeste op dit komt vaker voor bij mutaties en gaat idd vaak gepaard met kromme pootjes
Die van mij heeft idd ook kromme pootjes en kan mij der goed vliegen als nr 2 het kan  geen kwaad maar als je er mee wilt fokken dan moet je er rekening mee houden  dat het erfelijk is en de nakomelingen dit ook krijgen
Eigenlijk is je vogel gewoon een beetje gehandicapt maar zal hier prima mee kunnen leven

Lennaert

@Lin
Zover ik kan zien lijkt het erop dat puck recht op der pootjes staat. Beide vogeltjes staan ook regelmatig op 1 pootje te slapen/rond kijken op alle elementjes in en op de kooi. En zie hier dan ook geen afwijkende houding.

Sidenote: Wodka heeft wel 1 scheef nageltje haha

@vogelvrouwtje25
Het lijkt er dus op dat we 2 vogeltjes hebben met hun eigen gebreken ^_^

Krijgen eventuele jongen het allemaal ? Of alleen verhoogde kans op hetzelfde?



carco

Citaat van: Vogelvrouwtje25 op  1 december 2017, 21:14:13
Ook ik heb hier een valkje met een kromme vleugel want daar lijkt het het meeste op dit komt vaker voor bij mutaties en gaat idd vaak gepaard met kromme pootjes
Die van mij heeft idd ook kromme pootjes en kan mij der goed vliegen als nr 2 het kan  geen kwaad maar als je er mee wilt fokken dan moet je er rekening mee houden  dat het erfelijk is en de nakomelingen dit ook krijgen
Eigenlijk is je vogel gewoon een beetje gehandicapt maar zal hier prima mee kunnen leven


Nog nooit van gehoord? Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt?

Klik op het plaatje voor onze site!




carco

Zou het kunnen dat de vleugel gebroken geweest is?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Citaat van: Vogelvrouwtje25 op  1 december 2017, 21:14:13
Ook ik heb hier een valkje met een kromme vleugel want daar lijkt het het meeste op dit komt vaker voor bij mutaties en gaat idd vaak gepaard met kromme pootjes
Die van mij heeft idd ook kromme pootjes en kan mij der goed vliegen als nr 2 het kan  geen kwaad maar als je er mee wilt fokken dan moet je er rekening mee houden  dat het erfelijk is en de nakomelingen dit ook krijgen
Eigenlijk is je vogel gewoon een beetje gehandicapt maar zal hier prima mee kunnen leven


Het heeft niks met mutatie te maken. Kromme pootjes komt 9 van de 10 keer doordat ze een groeiachterstand hebben gehad en dan groeien de pootjes niet mee.

Net wat Caroline zegt het kan dan een breuk zijn geweest hangt ze er ook mee als ze gevlogen heeft?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lennaert

@Caroline
Ik heb echt geen idee of de vleugel gebroken is geweest.
K ga het in ieder geval vragen aan waar ik haar vandaag heb.

@Lin
Ja zeker.
Hangt wijder en lager na een paar rondjes gevlogen te hebben. Valt erg op. (Ook de reden dat ik extra navraag doe)

En sorry, zag dat ik in me vorige bericht een deel van de reactie aan jou gericht had ipv vogelvrouwtje25.

Lin

Als dit al lange tijd is dan kan er niks meer aan gedaan worden. Dan blijft het opspelen als er actief wordt gedaan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Het is al weer even geleden dat deze post heb gelezen en een reactie geplaatst 
Maar toen ik destijds mijn vogel kreeg en een vraag stelde over zijn kromme pootjes en vleugel
, had iemand de opmerking geplaatst dat het vaker voorkomt bij de soort mutatie die ik had dus vandaar mijn antwoord

Zelf denk ik dat hij veel te lang in het blok heeft gezeten 9 weken meneer wilde er niet uit
Denk dat hij daardoor gewoon is vergroeid
Lopen en klimmen gaat prima maar vliegen lukt hem nog steeds niet goed
Het lijkt meer op sierlijk neerstorten

Lin

Waarschijnlijk zat ie zo lang in het blok omdat ie te klein was. Weet je het gewicht toen ie bij je kwam?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ik heb echt geen idee Lin hoe zwaar hij was hij kon wel al trosgierst eten en alle veren en kon ook al binnen een paar dagen zelfstandig eten en klimmen
Weet dat hij zeker 9 weken oud was en dat de rest al lang het nest uit was
Heb hem bij een Fokker vandaan gehaald die heeft gekeken of hij het blok uit kon hij wilde hem liever niet in de volière eruit doen omdat hij niet kon vliegen en er vogels op de grond hem dan zouden pakken
Inmiddels is hi al een jaar vliegen is nog steeds niet zijn ding maar voor de rest kan hij alles wat de andere vogel ook kan

Lin

Normaal komen ze rond 4 weken uit het blok dus dat is wel een behoorlijke achterstand die vask qua groei niet wordt ingehaald.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Hij is idd ook in vergelijking met het vrouwtje wat ik heb echt een stuk kleiner, maar wel liever ❤ maar wat mij betreft maakt het niet uit dat hij er misvormd uit ziet hij is een echt maatje en dat is het belangrijkste

Lin

Zeker. Lekker van genieten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)