4 mei 2025, 14:04:59

een vraag

Gestart door joke, 17 april 2004, 14:22:40

« vorige - volgende »

joke

ik heb een vraagje.
ik heb een valkparkiet en die heeft een vetbobbel .
Hij is te dik volgens de dieren arts .
Hij heeft nu ander voer korreltjes .
Hij moet afvallen maar de bobbel is sinds een week heel groot geworden .
De dierenarts kan er alleen iets aan doen als hij is afgevallen .
wie heeft zoiets ook eens mee gemaakt .
En weet of het kwaad kan, ik maak me toch wel zorgen hierover :'(
groetjes van joke

giovanni

hellow,

geef je mss te veel lekkers? Anders zou ik alleen die korrels van de DA geven, zonder dan snoepjes, fruit, trosgierst, knaagstangen... En zien wat er dan gebeurt:)

grtjs

Paul

hoi Joke,

Hoe ziet die bobbel er precies uit?
Het lijkt me namelijk raar dat er niks aan te doen is omdat ie te dik zou zijn.
Je kan altijd ook zelf voelen of ie te dik is je moet het borstbeen kunnen voelen maar het mag ook niet te ver uitsteken dan is ie te mager.
Ik weeg ze wel eens op een keukenweegschaaltje.
Als ze rond de 100 gram liggen is dat normaal en zal ie ook niet echt veels te dik zijn.
Boven de 120 gram zijn ze vaak echt te zwaar maar het verschild ook nog per valkje.
Helaas weten de meeste dierenartsen weinig van vogels en die rommelen dan maar wat aan.
Je zou eens kunnen proberen dr Feld te bellen die weet erg veel van vogels en kan je vaak door de telefoon al tips geven.

Groetjes, Paul

giovanni

Ja, mss kent je DA er niet zoveel van en is je valkje gewoon ziek (dan zitten ze bol), het is makkelijk om dan te zeggen van ie is te dik. Dus jah, paul heeft gelijk, best is om es te voelen eerst.

grtjs

Inger m

Hoi,
Ik ben het eens met wat Paul zegt, alleen kan het inderdaad kloppen dat wanneer de vogel te vet is het risico bij een operatie groter wordt. Dit komt omdat bij vervetting de kans op hartproblemen toeneemt en dat is weer een extra gevaar tijdens de narcose (wat al een risico op zich is).

Is het inderdaad wel gewoon een vetbobbel? Ik zou me wel realiseren dat een operatie altijd een risico is voor vogels, zeker wanneer een dierenarts er weinig ervaring mee heeft.

Vraag van te voren of het vaak met vogels (en vogeloperaties) te maken heeft gehad en wat voor narcose hij geeft. Gasnarcose is voor vogels beter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik denk net hetzelfde wat inger zegt. Mss is het een onschuldige vetbobbel, of een soort tumor, en kan je valkje wel geholpen worden, maar enkel als ie afvalt, zodat ie niet meer zo dik is, wat dan op zijn beurt leid tot een kleiner risico bij de narcose.

SDC:D