28 maart 2024, 22:00:46

Kan eieren leggen worden voorkomen?

Gestart door Lis, 17 november 2017, 12:59:49

« vorige - volgende »

Lis

Hoi,

Twee maanden terug hebben mijn valkjes hun eerste legsel gehad. Zeven eieren in totaal allemaal vervangen door plastic nepeitjes. Hier hebben ze lang en serieus op zitten broeden.
Hierna uitgebreid de kooi schoon gemaakt, verse houtsnippers op de bodem en op de plek waar ze hadden genesteld een speeltje geplaatst.
Ook heb ik een rooster gezocht die bij de eerste tekenen van nestdrang eventueel op de bodem gelegd zou worden.

Toen lag er na twee weken ineens een ei boven op het keukenkastje......

Deze heb ik dan toch maar weer in de kooi gelegd. Ei nummer twee tot en met vijf zijn hierbij gelegd. Op dit moment is de interesse weer voorbij.

Mijn vraag is nu kan ik voorkomen dat ze over een paar weken weer opnieuw beginnen?

Lin

enkele tips:

- donkere ruimte plaatsen
- niet de pop op de rug aaien
- geen badwater
- geen verse takken
- geen eivoer
- minder overvloedig voeren als je dat al deed

- rooster en kooi opnieuw inrichten dat deed je al goed.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lis

Geen badwater wordt erg lastig. Troi gaat op eigen initiatief in de drinkbak van de hond badderen.
En op de rug aaien doen we al niet. Maar de man klimt er wel vaak op. Omdat mijn puberzoon dit (nog) niet leuk vindt onderbreken we ze wel regelmatig. Maar we hebben er natuurlijk geen chaperonne bij.

Dan nog even over het voeren. Ze krijgen iedereavond verse zaadjes en overdag een boterham. Deze laat ik meestal op tafel staan. Zou ik deze moeten weghalen na de lunch of helemaal niet meer geven?

Vogelvrouwtje25

Ik zou s morgens gaan voeren zodat ze 's avonds niet met een volle buik zitten en dus langer actief blijven en de dagen kunstmatig verkorten door ze donkerder te zetten of een doek over de kooi te doen
Zo maak je een kunstmatige winter gevoel voor ze En zal de Nesteldrang ook afnemen
Bij mij werkt het in iedergeval
En in de hoek waar ze nestelen iets plaatsen wat ze niet weg kunnen krijgen bv een omgedraaide bloempot

Lin

Ik voer ook s ochtends, schud het s avonds op en s ochtends moet het leeg zijn. Brood geef ik niet ivm zout of gisten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lievaapje

4 januari 2018, 16:19:45 #5 Last Edit: 4 januari 2018, 16:37:20 by lievaapje
mijn valkje heeft eitjes gelegd vond er vandaag weer eentje in de kooi liggen nu twee eitjes in
geen eivoer geven lijkt me toch lastig aangezien ze dat nodig hebben voor hun verenpracht en de rui en anders gaat het ei er moeilijk uit
donkermaken zou ik niet weten hoe ? heb niets om over de kooi te hangen zijn er nog meer ideeen ?

ze zitten met twee in kooi twee vrouwtjes weet dus niet welke het is

Lin

Eivoer wordt door sommige in grote mate en vaak gegeven dat is niet nodig. 2x pw is voldoende en kan ook zomers zonder elke week te doen. Kan je geen doek over de kooi hangen? Kan je een foto van de kooi plaatsen? Wellicht kan er een rooster onderin?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lievaapje

ok bedankt voor de info kan ik een foto maken met mijn foon moet ik ff zien hoe ik die hier opkrijg is een badlaken eroverheen ook goed de achterkant laat ik dan vrij?

Lin

Als het maar donkerder wordt en ze niet in paniek brengt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lievaapje

het is bij drie eitjes gebleven ze kijken er ook niet naar om weten zeker dat ze niet bevrucht zijn ik laat ze wel een aantal weken liggen groetjes lievaapje :)

Lin

Want je hebt met een schouwlampje gekeken? Hoe dagen zijn ze al van de eitjes af dan?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lievaapje

ze hebben er vanaf het begin al niet naar omgekeken de eitjes liggen op de bodem van de kooi heb ook geen nestkastje want het zijn dat ik weet twee vrouwtjes dus de eieren kunnen onmogelijk bevrucht zijn het mannetje valkparkiet zit apart in een kooi ze kunnen niet samen omdat ik geen jongen wil van ze en het zijn broer en zus anders krijg je dus inteelt groetjes lievaapje  ;)

Lin

Ik heb wel eens gelezen dat mensen dachten dat het twee poppen waren en toen opeens was het toch een mannetje. :P


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)