28 maart 2024, 11:40:13

Hulp bij tam, kroelen?

Gestart door Dinepine, 5 november 2017, 00:45:48

« vorige - volgende »

Dinepine

Hoi Hoi,

Ik heb dus sinds bijna 2 maanden een valk mannetje genaamd Penny van nu bijna 4 maanden. Hij is al best aan me gewend maar nog wel dermate schuw dat hij niet mijn hand bij zich duld als hij het niet nodig acht. Ik hoop dus uiteindelijk te proberen om te kijken of hij kroelen/aaien fijn vind maar heb het idee dat ik eerst nog wat stappen moet ondernemen voor extra vertrouwen.
Ik ga even hier alle dingen opnoemen die er spelen en lukken en wat kan helpen om goed een volgende stap te bepalen :)

Hij accepteert mijn hand als een vervoersmiddel en etengever. Als zijn valk huisgenoot in de buurt is (die in een andere kamer slaapt want andere eigenares) dan klimt hij graag op mijn hand om naar haar toe te gaan. Hij is dus erg geinteresseerd in haar en krijgt best veel contact. Bij contact op afstand blijft het want de mevrouw heeft geen interesse in Penny! Als hij dicht bij haar in de buurt komt, minder dan 5 centimeter dan blaast ze naar hem dus hij heeft geen kans bij haar, maar wil wel bij haar in de buurt blijven.
Als ik met mijn vingers ongevraagd bij hem kom dan word het niet geaccepteerd. Hij zal weglopen of er naar blazen en happen. Om nu te proberen zijn koppie te aaien zal dus niet veel helpen aangezien hij het erg vreemd zal vinden.
Hij eet veel en goed uit mijn hand. Soms nog beter dan zijn huisgenoot (die overigens gek is op knuffels, kusjes en kroelen met mensen haha). Hij eet van kleine klompjes trosgierst, van lange strengen die ik hem aanbied en pakt zonnebloempitten uit mijn hand. Ook als ik hem zijn brokken aanbied plat op mijn hand pak hij het er ook van af en zal op mijn hand klimmen als hij het zelf wil.
Als er geen valkhuisgenoot in de buurt is en ik wil hem in zijn kooi zetten voor het slapen gaan, dan loopt hij wel van mijn hand weg. Uiteindelijk lukt het vaak wel, soms moet ik hem toch met 2 handen pakken en op mijn vinger zetten. Dan blijft hij weer zitten. Ik probeer al te oefen met het opzitten commando en beloon hem met trosgierst. Dit gaat steeds een beetje beter maar nog wel work in progress.
Een douche vind hij heerlijk. Eerst probeerde ik een douche met nevelspuit maar daar wou hij niets van weten. Uiteindelijk heb ik hem letterlijk in de badkamer meegenomen en met zijn ruggetje onder de warme douche getild (uiteraard een zachte straal) nadat ik wist dat zijn huisgenoot dit ook fijn vind. en ja hoor, dit vind hij heerlijk! Sluit zijn oogjes en ontspant helemaal.
Heel soms blaast hij naar mij als ik allebei de vogeltjes op mijn kamer heb en aan het rommelen ben op hun plekje met bv vers voer. Naar mijn idee gebeurd dit vaker als zijn vriendinnetje (huisgenootje) in de buurt is dus het kan beschermend gedrag zijn? In andere situaties waarbij ik te dicht bijkom loopt hij gewoon naar een andere plek toe. Ik moet er bijzeggen dat hij niet hard bijt. Het is meer zacht knabbelen als een waarschuwing. Ik negeer het dan ook.
Als ik hem eens op mijn schouder zet wil hij het liefste terug naar zijn hok om er op te zitten. Maar als ik zijn huisgenoot op mijn schouder heb wil hij er erg graag bij! Na wat heen en weer geloop hebben ze de juiste persoonlijke ruimte gevonden en gaan ze zich wassen terwijl ik bijvoorbeeld wat tv kijk met de mensen huisgenoten ;). Wat hij ook wel eens doet is dan op mijn hoofd klimmen en spelen met mijn knot. Gek op alles waar hij aan kan knabbelen!
Wat hij ook wel eens doet als hij op mijn schouder zit is dat als ik mijn hoofd naar hem toe draai dat hij wel eens even aan mijn lip of neus knabbelt met een zacht piepje erbij. Ik heb niet het idee dat het persé agressief is aangezien hij niet hard bijt of plotselinge agressieve bewegingen gebruikt.

Als laatste begint hij lekker te brabbelen! Hij oefent zijn stem met allemaal verschillende tonen en stemvallen, zacht schor knorren tot fel piepen in verschillende tonen en volumes. Dit vooral s'avonds voor het slapengaan en in de middag als beide vogels aan het relaxen zijn en dan klimt hij naar het hoogste punt en gaat zingen ;)

Dit is dus een overzicht over hoe het nu met hem gaat. Hij is dus best mensen gewend maar ik geloof dat er ook verbetering in zit. Dit aangezien hij nu vooral op de andere valkparkiet focust. Ik denk dus dat het ook best mogelijk zou moeten zijn om hem te laten ontdekken dat kriebelen nog zo slecht niet is maar uiteraard wil ik ook niet de band verpesten.
Zelf heb ik het idee dat hij wel eens dominant zou kunnen zijn, in ieder geval is het vaak zijn huisgenoot die plaats maakt als hij er bij wil.
Ik ben benieuwd of jullie denken of het zo al goed gaat en het vertrouwen vanzelf zal komen, of dat ik bijvoorbeeld andere stappen nog moet nemen om hem in de juiste richting te krijgen. Ik heb er alle hoop in dat het mogelijk zou moeten zijn, hij leert elke week weer nieuwe dingen!

Nadine en Penny

Lin

Gaat goed zo hoor, vooral tam maken in kleinere ruimtes kan helpen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)