28 maart 2024, 09:31:57

Reden tot zorgen?

Gestart door maxpower89, 26 november 2017, 00:37:05

« vorige - volgende »

maxpower89

26 november 2017, 00:37:05 Last Edit: 26 november 2017, 00:42:25 by maxpower89
Hallo,wij hebben 2 weken geleden een valkparkietje aangeschaft.. Hij was 9 weken toen we haar ophaalden. Hij had een klein wondje tussen zn neusgaatjes op zijn snavel waarschijnlijk ergens op de 2e dag opgelopen. Dit lijkt niet echt te helen. Verder begint hij op geheel willekeurige momenten soms ineen keer rode neusgaatjes te krijgen.. En zo af en toe niest hij waarbij ook een transparante substantie uit zijn neus komt..  Het is niet zo dat dit de hele dag door het geval is .. meer bij vlagen.. wel voornamelijk buiten de kooi..  maar dus niet perse alleen als hij warm bij je zit of actief aan het vliegen is geweest.. Verder is hij ook helemaal niet vervelend.. hij dartelt vrolijk rond, vliegt vrolijk (maar onhandig rond) en lijkt alles wat wij doen interessant te vinden.. eet prima..  Ook dacht mijn vriendin te zien dat hij ietwat roder pootjes dan normaal had gister avond..

Ze had fotos op een aantal groepen op Facebook geplaatst.. Maar daar werd gelijk al gezegd van je moet nu in de auto stappen en naar de dichtstbijzijnde dierenarts rijden.. Dat lijkt mij wat overdreven.. Maar mijn vraag is : is het verstandig om maandag gelijk al een afspraak te maken, of is er waarschijnlijk uberhaupt niets aan de hand? Zijn er dingen die ik zelf kan doen om te kijken of er iets aan de hand is?   Hij zit bij een popje in , die niks lijkt te mankeren, is er reden tot zorgen voor zorgen voor haaar?

Kortom wat zouden jullie me aanraden om te doen? Gelijk naar de dierenarts? iets zelf eerst bekijken waar we als onervaren eigenaren niet aan hebben gedacht? afwachten om te kijken of er iets aan de hand is?

Overigens kwam er iets van de substantie uit zijn neus (snot? of heet dat niet zo bij vogels?) in mijn oog terecht.. mijn oog is sindsdien lichtelijke geirriteerd.. Is er reden tot zorgen voor me zelf?

Verder vroeg ik mij af.. is het verstandig om een verzekering af te sluiten voor de dierenarts? Kan dit uit? En als zo.. welke raden jullie me aan voor valkparkieten?

(heb als bijlagen 2 fotos van het wondje, en 1 van de rode neusgaten en pootjes meegestuurd)




carco

Het wondje lijkt me wel dicht?
Komt het vocht uit de neusgaten? Of uit het wondje?
Ik denk niet dat je jezelf ongerust moet maken, er is niets wat besmettelijk is voor de mens ( op papegaaienziekte na )
Pootjes lijken inderdaad wat rood zo te zien. Ik kan niet beoordelen of het spoed is, maar als hij verder zijn ding doet , gewoon eet en drinkt denk ik niet dat je gelijk bij een arts aan de bel hoeft te trekken.
Zou morgen dan wel iemand bellen om te vragen wat het kan zijn.
Er is maar 1 verzekering in Nederland waarbij je vogels kan verzekeren, dat is deze: https://www.petplan.nl/.
Het gaat per vogel en geen idee hoe of wat verder, daar zou je even naar moeten kijken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!