19 maart 2024, 12:17:23

Raad gevraagd

Gestart door Annepan, 2 oktober 2017, 19:37:06

« vorige - volgende »

Annepan

Ik heb een valkje met 2 jongen van net 5 weken oud, nu deed mw gisteren ochtend "raar" in de zin van bijten terwijl ze dit normaliter nooit doet, ook heeft ze de 2 reeds uitgevlogen kindjes niet meer gevoerd sinds vanmorgen, en jaagt ze haar kindjes het broedhok uit. Ze zitten dus nu op de bodem van de kooi. Zodra moeder zich laat zien beginnen ze te gillen en zodra mama weer uit zicht is verdwenen zijn ze weer stil.  Ook valt op dat mama ze niet meer voert. Gisteren avond kwam mams uit het broedhok en ben Ik gelijk gaan gluren, blijkt ze een ei gelegd te hebben. De 5 weken oude kindjes eten kleine beetjes zelf aan de gierst,voer uit het bakje doen ze nog niks mee. Ik heb vanmorgen nutribird gehaald en probeer ze bij te voeren. hoeveel en hoe vaak moet ik ze bijvoeren ? En wat kan ik nogmeer doen ? En hoe groot is de kans dat deze eitjes bevrucht zijn ? Vlak voor het leggen van de 1ste eitjes hebben we papa bij mama weggehaald omdat hij haar tot bloedens toe aan bleef vallen,  dus heeft na de eerste leg niet meer gepaard. Wie kan me helpen ?
Onwijs bedankt alvast

Vogelvrouwtje25

Het eitje zal niet bevrucht zijn
en ja als ze weer op een nieuw nest zit moet de eerste eruit hé
Zou ze zeker bij voeren en af en toe wegen om te zien of ze aankomen
Zlef denk ik dat je zeker vijf keer per dag wat aan moet bieden
Wel een geode eten dat ze al wat knabbelen aan de gierst

Lin

Hallo,

Nee hoor.
Je hoeft ze niet bij te voeren. Normaal gaan ze met vier weken al uit het blok. Als je geen jongen wilt leg dan voor elk ei een nepei neer. Eieren kan je kopen op www.valkcity.nl. Ze gaan vanzelf wel zeuren om voer. En ze moeten nu zelf gaan leren eten.Als ze meer dan drie weken uit elkaar zijn dan zijn ze waarschijnlijk niet bevrucht. Ik zou ze gewoon vervangen dan weet je het zeker.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)