28 maart 2024, 16:09:09

Gek eten

Gestart door Dinepine, 27 september 2017, 10:37:45

« vorige - volgende »

Dinepine

Hoi iedereen! Heb nu sinds een week een parel valkje Penny. Ik weet nog niet het geslacht. Echt super lief en ondeugend. Het heeft even geduurd voordat ie echt at, pas sinds gisteren merkte ik echt duidelijk dat de zaadjes op de bodem verdwenen waren. (Tussendoor uiteindelijk met formule bijgevoer) Nu heb ik hem/haar vanochtend nog geobserveerd en zag dat ze toch wel erg aan de beukensnippers aan het knabbelen was. (Ik ben overgestapt van zand, hij/zij begon een lichte luchtweginfectie te ontwikkelen) Ik heb dus het idee dat ze ook de stukjes hout eet en daar maak ik me zorgen over. Doen valkjes dit vaker?

Vogelvrouwtje25

Ook hier word niet alleen het snoep van de stokjes af gegeten maar ook het stokje moet er aan geloven
Ze knagen gewoon graag zou me er niet te druk om maken behalve als je ziet dat ze het echt op gaat eten dat is natuurlijk niet de bedoeling

Dinepine

Hoi! Ok dank je, ik houd het in de gaten. Ze is nog steeds vrolijk en druk aan het wassen/slapen dus niet vreemd van normaal. Het voer op de bodem was weer grotendeels opgegeten toen ik terug kwam dus daar ben ik erg blij mee! Ik begon me erg zorgen te maken en helemaal als eerste valkparkietmamma is het spannend ;)

Lin

Hoi,

Je kan de bakjes gewoon ophangen, valkparkieten die zelf kunnen eten zitten ook al op de stok. Misschien akn je een foto van de kooi plaatsen en kunnen we eventueel nog tips geven. Let er wel op dat dagelijks snoepgoedstokjes (laat ik het zo maar even noemen) trosgierst (een hele stengel), zonnepitten en eivoer teveel is voor een valkparkiet. Geef die lekkernijen spaarzaam want ze worden te dik. Heb je ook maagkiezel en grit gekocht? Google anders even als je niet weet wat het is.

Groeten, Linda


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Hier alleen snoepgoed stokje of trosgierst alleen in het weekend
Niet aleen beter voor de vogel maar ook beter voor de portemonnee  :laugh:

Dinepine

Haha hoi! Ja ze heeft trosgierst, vanaf het begin op gehangen om maar in ieder geval iets in het lijfje te krijgen. Dit ga ik verminderen hoor, maar zo veel eet hij/zij er ook niet van dus het valt mee. Vandaag heeft ze (EINDELIJK) voor het eerst uit het bakje gegeten!! Dus mijn etenszorgen zijn over. Ja hoor ik heb grit gekocht! Ik heb al ervaring met zebravinkjes maar die waren lang niet zo gecompliceerd hiermee ;) Ze eet nu dus ik ben van plan langzaam over te stappen naar een dieet met overwegend groenvoer. Tot nu toe spinazie en broccoli geprobeerd, knabbelde er een klein beetje aan maar al snel was het 'gek' dus we nemen de tijd. Ben ook erg benieuwd of hij/zij gedroogde meelworm lust, voor de goede eiwitten :) Ze heeft tot nu toe alleen maar valkparkietzaad en krachtvoer gehad waar hij/zij vandaan kwam dus het gaat nog een uitdaging worden. Oh, en ik post graag fotos alleen is het forum wat ingewikkelder, moet het verkleinen! Dus het komt later.

Xx Nadine

Lin

Je kan ook denken aan pellets aangevuld met groente. Dat is ook erg goed. Ze kunnen niet het merendeel op groente leven nl.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Hallo, bedankt voor jullie reactie allemaal! Penny gaat super, is lekker aan het ontdekken en maakt ook goed vriendjes met het valkje van mijn huisgenoot! (ik let op dat ze geen maatjes worden, tot nu toe duld de andere Penny niet zo dichtbij dus we houden het erop ;)) En ze begint pellets te eten! Ik ben nu telkens een kleine hoeveelheid bij zijn/haar zaadjes aan het mixen en heb dus gezien dat ze er aan knabbelt en daar ben ik erg blij mee. Ik vind het wel lastig om groenvoer in het dieet te brengen. De afgelopen keren dat ik wat spinazie of broccoli heb opgehangen werd er niet van gegeten. (wat ik kan begrijpen want Penny zal het nog niet als voer zien). Zijn er tips om je valkje er wel makkelijker gewend aan te raken?

Nadine

Lin

Kleine stukjes ervan maken of te raspen zoals bij een wortel.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

12 oktober 2017, 17:09:12 #9 Last Edit: 12 oktober 2017, 17:23:05 by Dinepine
Citaat van: Lin op  9 oktober 2017, 08:53:21
Kleine stukjes ervan maken of te raspen zoals bij een wortel.

Dank je voor de tip. Ik ga het eens proberen. Ik heb een keukenmachine waar ik al wat groentenmixjes heb gemaakt en ingevroren. Kijken of ie het lekker vind! Hier zijn wat fotos van penny en het hok. Hopelijk is het te zien want deze site staat alleen superkleine fotos toe. Vaak zit ie boven het hok te rusten en zodra hij Spunky, de andere huisgenoot valk hoort, laat ie zich horen! We beginnen het idee te krijgen dat hij een mannetje is. Hij begint geluidjes te maken naar eigen wil en als ie op de grond loopt richting te ander vogel maakt ie de 'hartenvleugels' al weet ik niet of het is om indruk te maken (mannetje) of een voorbereiding is om omhoog te vliegen! Maar we zullen zien. Je bent natuurlijk nooit helemaal zeker voor de eerste rui. Helemaal bij parels.
P.S. Op de foto heeft ie net voor het eerst een badje genomen dus was nog een beetje nat ;)

Lin

Het is een opaline, maar aan het gedrag zo te lezen waarschijnlijk wel man omdat ie ook een hartje maakt met de vleugels en fluit. Hij zal dan wel die vlekjes allemaal geen verliezen en egaal grijs worden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Citaat van: Lin op 13 oktober 2017, 08:29:22
Het is een opaline, maar aan het gedrag zo te lezen waarschijnlijk wel man omdat ie ook een hartje maakt met de vleugels en fluit. Hij zal dan wel die vlekjes allemaal geen verliezen en egaal grijs worden.

Ja precies. We zullen zien. Ik heb hem/haar nog niet echt aanstalten tot zingen horen maken maar het zal vanzelf duidelijk worden als hij inderdaad zijn parels verliest. Kan niet wachten op die eerste rui ;)

Lin

Je kan altijd nog veren plukken als je het eerder wilt weten omdat je een maatje nog voor dit seizoen zoekt. Dat doet ze geen zeer hoor.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinepine

Citaat van: Lin op 13 oktober 2017, 13:43:35
Je kan altijd nog veren plukken als je het eerder wilt weten omdat je een maatje nog voor dit seizoen zoekt. Dat doet ze geen zeer hoor.
Hallo, ik ga kijken, ik zou langs de dierenarts kunnen om te testen. Aan de andere kant weet ik nog niet zeker of ik op dit moment er een vogel bij wil. Qua geluid zal het niet veel uitmaken, maar Penny heeft dus wel een Valk huisgenootje die hij minstens 2 uur per dag ziet. Zelf ben ik wel vaak genoeg thuis om gezelschap te geven maar weet niet of het op dit moment handig is om een tweede aan te schaffen? Ik wil het wel doen als ik over een tijdje ga werken zodat ze gezelschap hebben en ik ook genoeg geld/ruimte heb om een grotere kooi te kopen. Plus als er nu 3 valkjes in de buurt zinn waarvan 1 apart in een kamer zal dan de verhouding niet scheef komen?

Lin

Ik zou eerst deze goed tam maken. Dan een tweede kopen van het andere geslacht en die dan erbij in de kooi zetten. Hoe lang zit die andere dan al alleen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)