19 maart 2024, 12:50:45

Op zoek naar vriendje voor eenjarige pop

Gestart door Ressiv, 26 september 2017, 23:34:14

« vorige - volgende »

Ressiv

Hoi Allemaal,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Ruud en heb een valkparkiet pop van anderhalf jaar oud. De laatste tijd zit ik te twijfelen om een vriendje of vriendinnetje voor Eva te kopen, alleen weet ik niet goed hoe en wat? Ze zit tegenwoordig veel voor het raam boven de deur waar ze, denk ik, een vriendje in de weerspiegeling ziet. Dus ben ik benieuwd naar hoe ik dit aan moet pakken.

Mijn vragen:
1. Mannetje of vrouwtje?
2. Tamme of jonge valk?
3. Wat geeft de grootste kans dat elkaar lief gaan vinden? (fokken is niet de bedoeling)

Alvast bedankt!

valkparkiet80

Ik zou een mannetje doen en er zeker 1 bij zetten. 2poppen maken nog al eens ruzie. 2 mannen kunnen wel samen. Allebei kan een tamme of een jonkie/ Zelf tam maken kan ook alleen kost dat veel tijd/geduld en aandacht. Op deze site staat hoe je ze zelf tam kan maken

bobbie

Leuk voor je valkje als ze er een maatje bij krijgt.

Ik heb niet dezelfde ervaring als valkparkiet80, ik heb toch aardig wat valkjes gehad en ook gekweekt, maar heb nooit ervaren dat popjes onderling meer ruzie maken.
Als je er een man bij zet heb je grote kans op broeds gedrag. Ook kan man dan uit frustratie pop gaan plukken. Er zijn ook ervaringen met 2 poppen die de dikste vrienden zijn en eitjes gaan leggen en samen broeden. Misschien is er gewoon geen pasklaar antwoord.
Wie weet kan een ander je beter helpen dan ik, want als ik voor het dilemma zou staan zou ik het ook niet weten. Ligt denk ik ook aan karakters, ruimte die ze hebben etc.

Succes, Nel

Lin

Mijn ervaring ook niet dat twee poppen niet goed samen gaan, juist twee mannen die ruzie krijgen. Heb je een foto van je valkje zodat we even kunnen kijken of het wel een pop is, of weet je het zeker?

Is die van jou al tam? Dan kan je een tamme erbij halen van die leeftijd (herplaatsing bijvoorbeeld). Ik zou zelf voor een man gaan. Of je koopt er een die net zelf kan eten en nog jong is. Het buiten kweekseizoen is nu wel voorbij, maar er zijn nog enkele te koop (zie de kwekerslijst hier op het forum). Een jonge zal vaak wel klikken, maar het ligt er zeker aan hoeveel je valkje nu al aan jou gehecht is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ressiv

Het is inderdaad wel netjes om Eva even aan jullie voor te stellen. In de bijlage staat een foto. Ze is nu een half jaar bij ons. Gekocht als "handtam", maar dat was ze zeker niet. Ze had een kooitje van 30x30x30 op de grond in de hoek van de kamer van en twee gillende kinderen die continu achter haar aan rende. Ze zat daar meer op je hand omdat ze niet anders kon.

Bij ons heeft ze een grote kooi gekregen waar ze de eerste maand niet uit is gekomen. De kooi staat altijd open als wij thuis zijn en ze mag altijd vrij rondvliegen. Ze is graag in de buurt, nieuwsgierig en stapt op je vinger. Ze blijft alleen nog niet lang zitten, of je moet d'r trosgierst voeren. Anders zit ze liever op bijvoorbeeld de leuning van je stoel.

Mocht iemand nog een vlakje ter herplaatsing hebben staan we zeker open voor suggesties.

Lin

Voor herplaatsers kan je even hier kijken: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,42.0.html of zelf een oproep doen. En anders weet ik nog pagina's.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ressiv

We zijn eerst nog even aan het kijken welke leeftijd, geslacht het beste is. Op basis van wat ik hierboven geschreven heb, wat denken jullie dat het beste is?

Lin

Ik zou of voor een oudere man (in jouw geval niet ouder dan 4 jaar zou mooi zijn) gaan die niet alleen gehouden is, maar wel gewend is om valkparkieten om zich heen te hebben. En anders een jonge man die nog niks gewend is en net zelfstandig is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ressiv

dankjulliewel voor de goede tips.
Ik heb nu een handtam mannetjes valkje gevonden van 4 maanden oud. hij lijkt mij het geschikte vriendje voor Eva.
mijn vraag is hoe kan ik hem het beste aan Eva voorstellen?

Ik wil sowieso een nieuwe kooi aanschaffen omdat Eva haar kooi te klein is voor 2 valkjes.
het lijkt mij een goed idee om Eva het en het nieuwe valkje samen in de nieuwe kooi te zetten zodat het beide een nieuwe situatie is.

als ik het nieuwe valkje bij Eva in de kooi zou doen ben ik bang dat zij dat niet leuk vind en dat ze nooit vriendjes zullen worden.

op internet lees ik dat het goed is om ze eerst ieder een eigen kooi te geven. is dat zo?

ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Vogelvrouwtje25

Ik heb toen ik een tweede valkje er bij nam ze samen meteen in een nieuwe kooi gezet en dat ging prima
Dat voorkomt in iedergeval dat er eentje territoriaal gaat worden
Helaas  kijken ze bij mij  niet echt veel naar elkaar om
Ze doen ondanks dat het een mannetje en een popje zijn bijna niks samen ze slapen ook niet bij elkaar op de zelfde stok
Ze tolereren elkaar maar vormen geen paartje

Lin

Kan best wel samen. De reden dat ze apart gezet kunnen worden is om te kijken of alles goed is met de nieuwe en eventueel quarantaine tijd maar dat duurt weken en moet je de kooi in een andere ruimte plaatsen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ressiv

Vandaag komt de nieuwe kooi binnen en vanavond gaan we kijken bij Nico (we hebben hem alvast een naam gegeven). Als alles goed gaat hebben we vanavond een tweede valkparkiet in huis. Gezellig maar ook wel erg spannend.

Zal alles wel goed gaan met z'n tweeën, wat vind Eva ervan, zullen ze ook nog wel aandacht voor ons houden? We gaan het allemaal wel zien. Eerst maar eens kijken hoe tam Nico is.


Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ressiv

Het is helaas niet door gegaan. De nieuwe kooi voldeed niet helemaal aan onze wensen waardoor we het allemaal nog even uitgesteld hebben. Eerste een geschikte kooi vinden en gezellig maken.

We hebben nu deze binnen. Wat een ding zeg! Alleen hele kleine deurtjes, alleen aan de bovenkant en te weinig horizontale spijlen.
https://www.bol.com/nl/p/vogelvoliere-xl-met-2-deuren-in-grijs-hamerslag/9200000066081622/?suggestionType=browse

Ze kunnen hier niet in klimmen, en wij hebben te weinig interactie met de vogels door een gebrek aan deuren.

Misschien dat we deze gaan ombouwen, of we gaan op zoek naar een alternatief. Even een stapje terug en goed plannen voor we verder gaan. We houden jullie op de hoogte!

Vogelvrouwtje25

Behalve dan mischien de kleine deurtjes zie ik niet iets wat er mis is met deze kooi
Bij mij ook alleen aan de voor en achterkant horizontaal spijlen
Als je er genoeg stokken ed in hangt hebben ze zat om te klimmen