23 april 2024, 21:31:07

4e vogel erbij?

Gestart door annemiek_botter, 15 april 2004, 19:29:18

« vorige - volgende »

annemiek_botter

15 april 2004, 19:29:18 Last Edit: 15 april 2004, 19:30:12 by annemiek_botter
Hallo

Ik heb 3 valkparkieten in een kamervoillere die 45x58x170 cm is. Nu kan ik eindelijk een gepareld valkparkietje kopen, maar is de kooi wel groot genoeg voor 4 valkparkieten? Toen de vogels jongen hadden pasten ze er met z'n vijven in zonder ruzie. Maar hoe gaat dat met een vreemd valkje erbij?
Ze mogen elke ochtend een half uur vliegen en vanaf 4 uur 's middags mogen ze er weer uit.

Ben benieuwd naar jullie reactie.
Alvast bedankt.

Groetjes Annemiek

Khiru

Hey annemiek,

Ik zou zeggen dat het geen probleem zou zijn, zo lang het nieuwe valkje nog jong is dan wordt het sneller geaccepteerd.
Als ze er vroeger met zijn vijven in geraakte, zal het met zijn vieren ook geen probleem mogen zijn.
Maar je kan nooit voorspellen wat er gaat gebeuren, ook valkjes hebben hun eigen karaktertje, somige zijn eerder een beetje dominant en zouden wel durven bijten naar de nieuweling, ander dan weer niet.

Hetgeen je ook kan doen is de nieuweling in een appart kooitje tijdelijk naast de grote kooi met de andere 4 zetten.  Dan kunnen ze elkaar beter kennen als ze rondvliegen en is er ook meer plaats dan in de kooi ;)
Ze zullen hem/haar wel accepteren, al kan dat soms een tijdje duren.

Grts Bart

Kolkkie

Hoi Annemiek,

De voliere is groot genoeg voor 4 valkjes. Op dit moment heb ik een kamervoliere die 45 x 55 x 160 is. Daar heb ik op ditmoment 4 valkjes inzitten, en er komt een 5de bij.
Er kunnen zo'n 6 valkjes in zo'n voliere, dus wat de ruimte betreft zit je goed.

Als je er een nieuw valkje bijneemt, kan je die het beste eerst apart in een andere kooi zetten. Dat heb ik ook gedaan toen ik Pukkie en later Minggu erbij kreeg.
Binnen de kortste keren waren ze al aan elkaar gewent, dus ze zaten binnen een paar dagen al bij elkaar in de voliere, zonder problemen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

annemiek botter

Hoi Bart en Mariska

Dank jullie wel voor de reactie. Ik ben nu volledig overtuigd om een 4e valkparkiet erbij te nemen. Een even aantal is toch leuker en ik wil zo graag nog een geparelde!

Groetjes Annemiek

giovanni

hellow Annemiek

ja hoor, een 4de kan er zeker nog bij:)
Wordt het een gewoon geparelde, of een bonte geparelde/witkop gepareld...?
Is het om een koppeltje te vormen?
Veel vragen hè:) Maar dat krijg je dan als je perse een nieuw valkje wilt aanschaffen hè:D:D

grtjs

annemiek botter

Hoi Giovanni

Het wordt waarschijnlijk een gewone geparelde, ik ga vandaag of morgen kijken. Ik denk dat het een vrouwtje wordt (zei de kweker tenminste) maar het maakt me niks uit. Ik heb nu 1 mannetje en 2 vrouwtjes, en ik hoef niet per se een koppeltje, maar ik heb al wel een koppeltje en de derde is hun dochter, dus ik vind het gewoon leuk voor de dochter om er een vriend(in) bij te hebben. En geparelde valkjes vind ik zoooo mooi!

Groetjes Annemiek

giovanni

ow, tof! het zal zeker weten een zeer mooi valkje worden:)
hopelijk krijg je die ook tam en komen ze dan allemaal goed overeen met elkaar. En jah, een man of een popje, dat gaat dan ook geen verschil uitmaken hoor ;).


grtjs

ziralioness

Heel veel succes alvast met het kopen van de nieuwe aanwinst... wel foto's laten zien he!! ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...