Hebben ze door dat ze op plastic eitjes zitten?

Gestart door Lis, 26 september 2017, 09:08:30

« vorige - volgende »

Lis

Kleine meisjes worden groot.
Troi is nu 14 maanden en heeft twee weken terug vier eitjes gelegd. Wij vinden haar sowieso te jong dus deze vervangen voor nepeitjes. Er werd bijna niet naar omgekeken en de valkjes waren zeer druk met andere bezigheden.
Afgelopen weekend zijn er ineens weer twee eitjes bijgelegd. Er wordt nu serieus gebroed. Troi blijft maar kort uit de kooi en Geordi (onze niet tamme gevonden mannetje) helpt keurig mee en blijft zelfs op de eieren zitten als iemand langs de kooi loopt.

De vraag:
Als ik de nieuwe eitjes vervang voor plastic zal ze dan weer meer eieren gaan leggen?
Of zal ik de eitjes vervangen voor de eerste eieren die nu twee weken in de kast liggen?
Kan dat zo maar, ik durf eigenlijk geen gaatje in te prikken omdat ik bang bent om het ei te breken. Of voor de zekerheid de oude eitjes koken? (Heeft iemand wel eens valkparkiet ei gegeten  :P)

Groetjes Lisette

Vogelvrouwtje25

Ik zou de eieren die je nog hebt liggen er niet onder leggen daar komt niks meer uit
Verder weet ik niet zo heel veel van broeden met valkjes niet zo veel af die van mij legt geen eitjes
Maar weet wel dat het erg laat in het seizoen is voor nog een nestje

En nee ik heb nog nooit een valkparkieten ei gegeten maar het lijkt me het zelfde samen als een kippen ei alleen heb je er veel meer van nodig om je boterham mee vol te krijgen  :laugh:

Lin

Vervang alle eitjes die er liggen door nepeitjes. Meestal worden het 5/6 eieren. Laat haar daar op broeden totdat ze klaar is (3/4 weken) en haal dan alles in een keer weg.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lis

Ondertussen liggen er al zeven eitjes.
Dit had ik eigenlijk niet verwacht voor een eerste leg. Ik hoop niet dat het er nog meer worden. Ik had maar zeven nepeitjes gekocht met het idee dat het meer dan genoeg zou zijn.
Wel knap van mijn valkjes om zeven eitjes warm te houden, het past maar net onder dat vogellijfje.

Lin

Als er meer komen die dan weggooien. 7 nepeitjes is voldoende.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)