27 april 2024, 16:26:03

Vogelnestje in achtertuin

Gestart door Mandy, 14 april 2004, 23:06:34

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

volgens mij hoef je dat wespennestje neit weg te halen. Vele wespensoorten zijn solitaire (is dat juist) wespen, die leven dus op zichzelf, en maken ook een nestje voor hun alleen. Ik weet niet of dit ereens is, maar aan de grootte van het nest te zienwel.

SDC:D

Stijn dc

hoi

ik heb nog eens goed naar het  nest gekeken, en je ziet dat ze al aan het afbouwen is, naar beneden, en het nest is zo groot als haar lichaam,er kan dus maar 1 wesp in.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Sommige wespen leggen toch eitjes op boombladeren en dan is het inderdaad net wat jij zegt een nest van 1 wesp.
Ik dacht dat het de galwesp was die de eitjes op boombladeren legt alleen zien die er heel anders uit dan die bij Mandy op de foto.
Een echt wespennest is ter grootte van een voetbal en dan zullen ze dat niet aan een blaadje bouwen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik heb al nesten gezien ter grootte van vier voetballen. Ze kunnen echt grote nesten bouwen, dat zijn dan nesten van de snijderswesp als ik me niet vergis. Ze snijden stukken uit bladeren, vermengen dat met speeksel denk ik.

SDC:D

Raikiri

tja.. zijn interessante beesten maar ik ben ook niet zo blij met wespen in me tuin... Aa... kikkers en salamanders zijn zo leuk....... ik had vroeger kikkers in me vijvertje... zijn er alleen weer vandoor gegaan.. nu heb ik dus kreeften in me vijvertje..

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Mandy

Ik denk inderdaad ook dat dit een nestje wordt voor die wesp alleen. :)
Vandaag was ze alweer een stuk verder hoor;



Maar hier zal ze wel eitjes in gaan leggen zeker?
Zal ze dan niet agressief worden naar ons als wij daar vlak naast zitten? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

nee hoor, een wesp bewaakt haar eitjes niet. Ze legt eitjes en vliegt dan gewoon weer verder. Wss sterft ze daarna, want ze zijn meestal geen lang levenbeschoren. Solitaire wespen zijn overigens niet agressief, net omdat ze alleen wonen. Wespen zijn enkel agressief omdat ze hun kolonie moeten verdedigen, en ja, dat heft deze wesp niet.

SDC:D

Karin

2 mei 2004, 02:39:58 #22 Last Edit: 2 mei 2004, 17:59:00 by kazoo
Wat bijzonder, zo'n wespennestje Mandy ! Ik zou hem laten hangen hoor, echte natuur  ;D Je kunt trouwens veel tijd besparen met slakkenvangen door 's avonds om een uur of 8 een bak buiten te zetten met een klein laagje kippenlegmeel. Om een uur of 11 haal je hem weg en er zitten tientallen slakken in ! Die zijn er gek op !  Die kun je in één keer weggooien in de gemeentetuintjes. Je kunt het ook 's morgens weghalen, maar doe dat dan wel vroeg anders hebben ze al weer een schutplekje gevonden tegen de zon. Zo heb ik honderden slakken weggevangen bij mij in de tuin. Het werd echt te gek, er was een ware slakkenplaag bij ons in de wijk. Nu gebruik ik beperkt slakkenkorrels, maar wel die van escargo, niet giftig voor huisdieren, vogels, egeltjes enz. Ik strooi af en toe wat bij de echte populaire plekken zoals het fontijntje. Zo blijven ze een beetje binnen de perken. Wat slakken vind ik niet erg, maar om de 10 cm vind ik wat overdreven  :D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Raikiri

Hahahahaha.... ja je hebt gelijk Karin... bij ons is er gelukkig nog geen slakkenpest.

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Mandy

Bedankt voor de tip Karin! ;)

Ja ik laat dat nestje wel hangen hoor, is wel interessant om te volgen. En het gaat snel hoor, kijk maar;

Nog even en het is dicht. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Raikiri

Whow... het gaat erg snel moet ik zeggu..

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Stijn dc

hoi

het gaat inderdaad heel snel. Ik denk dat ze er nu eitjes in gaat leggen, en dan het nestje dicht maken.

SDc:D

Remco_Ultee

Wij hebben ook een vogelhokje met koolmeesjes in :)
Elk jaar komen ze terug, toevallig heb ik vanmiddag eens voor het eerst erin gekeken en er lagen 3 roze alientjes in ;D Daar vind ik ze op lijken!
Echt gaaf, ze ware alleen wel erg stil, ze waren net uitgekomen denk ik, er lagen nog 3 hele eitjes in, hele kleintjes echt grappig. jammer dat ik geen cam heb.
Nog ff en Gel zal heel vaak het gepiep gaan horen van misschien wel 6 kleintjes (maar ik denk5, dat is elk jaar zo, 1tje gaat dood...)

Wel mooie foto's heb je!

Mandy

Ze zijn geboren!!! ;D

Gaaf hé! :P
Je ziet er 6 maar ik zag er 7. :)
Ik ging kijken toen pa en ma er niet bij waren.
Die zijn nu een hele dag druk heen en weer aan het vliegen.
En je hoort de jonkies heerlijk tjilpen, leuk hoor! :)

Alleen is jammer genoeg het wespennest door het slechte weer kapot gewaaid  :-/ ;

Het lijkt alsof ze begonnen was aan een 2e omhulsel? ::)
Ik denk niet dat ze hier verder mee zal gaan. Als ze slim is zoekt ze een beter plekje uit. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

mooie jonkies, vooral die gele bekjes vind ik altijd mooi.
jammer dat het nest kapot is, maar ze zal wel een neiuw maken, als ze nog leeft tenminsten.

SDC:D