28 maart 2024, 13:46:44

Nieuw valkje

Gestart door hamstersam, 15 september 2017, 18:54:31

« vorige - volgende »

hamstersam

Hallo allemaal,

Ik was van plan een valkje te kopen bij kwekerij Sephora. Die heb ik al gereserveerd en kan ik ophalen rond 28 september. Ik heb dus al een kooi en de meeste spullen. Maar vandaag was er bij mijn vaders werk iemand die een valkparkiet had meegenomen en daar wou houden, maar dat mocht niet. Dus de politie enzo kwam en de valk moest naar het asiel of weg, want het was dierenmishandeling. Mijn vader wist dat ik nog een lege kooi had, dus heeft hij het valkje meegenomen. Hij zit nu in zijn kooi, maar ik weet niks over hem. Niet het geslacht, leeftijd, of hij al tam is enzovoorts. Tot nu toe zit hij ongeveer twintig minuten in de kooi en ik heb al gezien dat hij een ring om zijn pootje heeft (een blauwe, en ik zie tot nu toe alleen een 8 staan), en zijn vleugels zijn kortgeknipt. Hij eet nu wel uit een bakje dat ik op de grond heb gezet. Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, kan het valkje van Sephora er nu nog bij of niet? Of moet deze dan in een andere kooi en kan die andere dan in deze? De kleur is trouwens geel met rode wangetjes.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen en tips geven hoe ik dit moet aanpakken.

pita82

Hoi
Omdat hij/zij een blauwe ring heeft denk ik dat hij van dit jaar is. Het valkje van sephora kan er zeker nog bij,graag zelfs valkjes zijn groepsdieren! Heb je misschien een foto van valkje?

hamstersam

Ja ik heb wel een foto van hem/haar.
Ik ga als ie wat tammer is proberen de ring te lezen.

pita82

Ah wat een knapperd!  Deze mutatie heet lutino,kan je volgens mij niet aan zien of het een man of vrouwtje is.
Lutino,s zijn wel vaker vrouwtjes,maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen.Je kan het misschien de kommende tijd aan het gedrag merken.Mannetjes maken meer geluid en lopen geregeld met hun vleugels wijd.Maar als je echt zekerheid wil kan je een dna test doen.Maar lin van sephora is vaak hier op het forum en die weet alles :laugh:
Veel plezier met je valkje.

hamstersam

Dankjewel! Ik denk wel dat het een vrouwtje is want ze maakt tot nu toe geen geluid, maar dan kan ook zo zijn omdat ze pas net hier is.

valkparkiet80

Deze mutatie heet lutino en je kan het zeker wel zien. Onder de vleugels hoor je dan visgraat motief te zien. Maar ik zou toch zeggen als ik de foto zie dat het een mannetje is. Ik heb beide man en pop en mijn pop is geler van kleur dan me man

bobbie

Inderdaad een lutino. Poppen (dames) houden de spots onder de vleugels en de visgraat in de staartveren na de rui, mannen worden effen qua staart en vleugels na de eerste rui.
De kleurnuance van wangen of geel zegt niet altijd wat over het geslacht, je zult echt van de spots en visgraatpatroon afhankelijk zijn.

Lin

Citaat van: valkparkiet80 op 16 september 2017, 11:29:52
Deze mutatie heet lutino en je kan het zeker wel zien. Onder de vleugels hoor je dan visgraat motief te zien. Maar ik zou toch zeggen als ik de foto zie dat het een mannetje is. Ik heb beide man en pop en mijn pop is geler van kleur dan me man


Als deze nog niet in de rui is geweest kan het nog beiden zijn.
Meer geel bij lutino kan ook met bont te maken hebben.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

Oke,ik dacht dat de spots en vissegraatstaart ook geel waren en dat je het daarom niet kan zien?
Maar ik denk dat deze vogel nog jong is,dus dat het zijn eerste rui nog niet heeft gehad.

hamstersam

Wanneer gaat hij ongeveer in de rui dan? Ik ga dan wel na de eerste rui even een foto maken van onder zijn vleugels, dan weten jullie vast wel of het een man of pop is haha. Voor nu zeg ik even ze. Ze is gisteren naar boven geklommen en zit nu helemaal boven op een zitstok. Ze wil nog niet echt iets met me te maken hebben, maar ik ga lekker naast haar huiswerk maken zodat ze aan me went. Morgen komen er nog wat spullen aan, dus dan kan ik het hok even wat leuker inrichten. Bedankt iedereen voor de tips/reacties.

hamstersam

Ze maakt niet echt geluid dus ik denk echt dat het een pop is. Ze houdt van kroelen en op mijn schouders zitten. :)

Lin

Met een maand of 8-9 weet je het wel zeker dan gaan ze vaak wel in de rui of zijn ze al geweest.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)