(Tamme) Valk voor de winter binnen halen of buiten laten met eierstokgezwel?

Gestart door Spanksel, 11 september 2017, 00:00:50

« vorige - volgende »

Spanksel

Wij hebben in onze buitenvoliere meerdere tamme valkjes rondvliegen. Enkelen zijn al jaren in ons bezit, zoals het valkje waar het nu om gaat. Haar exacte leeftijd is onbekend, maar is nu toch minimaal 8 jaar oud. Sinds afgelopen voorjaar werden er door alle popjes al fanatiek eieren gelegd sinds februari. Deze werden allen netjes verwijderd, maar ik heb wel goed bijgehouden welke eieren van welke popjes kwamen. Er waren destijds ook enkele andere popjes met legnood, dus ik hield alles goed in de gaten.

Het is me toen opgevallen dat onze oude pop van minimaal 8 jaar, geen eieren legde, maar wel een enorme dikke buik had. Ze vertoonde verder geen verschijnselen van legnood en dit bleef zo weken achter elkaar. In april zijn we toen naar de vogelarts geweest om te controleren wat er zich nou afspeelde in haar lichaam. Mijn vermoeden werd toen bevestigd; er zit een gezwel in haar eierstok. Een operatie is veel te riskant, dus het advies was om het zo te laten zitten en haar te euthaniseren wanneer het niet meer gaat. Jammer, maar duidelijk.

Nu doet ze het nog steeds hartstikke goed. Het gezwel zit er nog steeds en zit haar verder niet in de weg, behalve dat de ontlasting dun is en haar staart daardoor smerig is. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze het rond deze tijd van het jaar nog steeds zo goed zou doen.

Ze is mijn lievelings valkje, en ook een van de meest tamme. Ze heeft vroeger in de eerste jaren in een kamervoliere gezeten toen we nog in een flatje woonden. Ze kon toen ook regelmatig losvliegen.
Ik twijfel heel erg om haar nu weer naar binnen te halen, om haar in ieder geval nog meer kansen te geven om de winter door te komen. Of is er een goede reden waarom ik dat juist niet zou doen?

Natuurlijk komt ze niet alleen binnen te staan. Haar partner, wat tevens ook een enorm tamme valk is, zal dan ook mee verhuizen naar binnen en met z'n tweeën wil ik ze dan de winter binnen houden.

Wat zouden jullie doen als het om een van jullie valkjes ging?

Lin

Als je de optie hebt om ze beiden binnen te doen dan is toch prima. Dan kan je ze goed in de gaten houden. Maar de dunne ontlasting komt echt daardoor?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ik zou ze lekker naar binnen halen zeker omdat je er zo aan gehecht bent dan heb je in de winter toch net ff iets meer contact met ze als waneer ze buiten zitten
en kun  je ze goed in de gaten houden en extra veel knuffelen
Vraag me idd ook af of de dunnen ontlasting daar door komt

Spanksel

Ok, dus er is geen reden waarom ik het niet zou doen, dat is fijn om te horen van mede valken liefhebbers.

De ontlasting komt idd echt daardoor. Het gezwel zit ook precies zo alsof er elk moment een ei gelegd kan worden en het drukt tegen haar cloaca aan van binnenuit, waardoor er weinig ruimte overblijft in het anaal-kanaal (kan even niet op het juiste woord komen). Het is vooralsnog niet meer verder gegroeid sinds het bezoek aan de dierenarts.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga ze over 2 weken na onze vakantie naar binnen halen.