28 maart 2024, 16:36:21

Nesteldrang of niet ?

Gestart door Vogelvrouwtje25, 6 september 2017, 18:31:51

« vorige - volgende »

Vogelvrouwtje25

Sinds een week of twee gaat staartje het vrouwtje (3 jaar ) met regelmaat in een hoekje van de kooi zitten
Ze zit dan wat te knagen  aan het papier en rond te draaien met haar kont
Ze blaast ook lelijk naar het mannetje als hij in de buurt komt of als we een hand in de kooi steken
Eieren legt ze niet en ik heb ze het zelf ook nog niet zien doen zeg maar

Lin

Ja dat klinkt wel als nesteldrang. Kan je een rooster onderin de kooi doen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ja dat moet wel lukken heb nog wel een rooster van de barbecue liggen die hebben we nu toch niet meer nodig  :D
Gelukkig heeft ze er alleen maar last van als ze in  de kooi zit de rest van  de dag zit ze buiten
Ze blijft er niet voor in net hok zitten

Kathleen

Hallo,
Ons vrouwtje heeft in totaal al 24 onbevruchte eitjes gelegd. (2 jaar oud) ..ik kreeg de raad de eitjes enkele tijd te laten liggen en ze dan weg te nemen
Vrouwtje is heel aanhankelijk en kan rondvliegen in de kamer.
Vraag mij wel af of het goed zou zijn dat ze eens een nestje kreeg.
Mvg
kathleen

Vogelvrouwtje25

Wauw wat een hoop
Hier is mijn vrouwtje drie jaar en heeft nog nooit een eitje gelegd
Ze zit nu sinds drie maanden samen met een mannetje die hoofdzakelijk op mensen vrouwen valt maar wie weet volgend voorjaar dat ze dan de kriebels krijgen.

Denk dat bij jou een nestje geen kwaad kan zeker niet omdat ze steeds eieren bkijft leggen
maar dan heb je natuurlijk wel een mannetje nodig weet niet of je die hebt

Lin

Hoi Kathleen,

Enkele tips, leg een rooster onderin de kooi om het eieren leggen te belemmeren. Hang geen blok op zolang er geen ei is. Voer gerantsoeneerd zodat ze elke dag hun zaadjes op, kroel niet op de rug, geef even geen verse takken, badwater en verminder de luchtvochtigheid en daglicht uren. Laat de eieren altijd liggen totdat ze klaar is met broeden. Ik ga ervan uit dat ze dus alleen is? Alleen een nestje uitbroeden voor het eerst zou ik niet aanraden omdat je niet weet of ze het kan.  Als ze alleen is mag ik dan vragen waarom? Het is nl beter om een soortgenootje te hebben voor haar en als er dan eieren komen kan je die vervangen door nepeieren. De man broed dan ook mee en dat kost de pop dan minder energie. Heb je wat aan die tips of deed je alles al?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Kathleen

Heb ook een vrouwtje van 2 met hetzelfde gedrag...ze legde al 26 onbevruchte eitjes...

Sinds een week of twee gaat staartje het vrouwtje (3 jaar ) met regelmaat in een hoekje van de kooi zitten
Ze zit dan wat te knagen  aan het papier en rond te draaien met haar kont
Ze blaast ook lelijk naar het mannetje als hij in de buurt komt of als we een hand in de kooi steken
Eieren legt ze niet en ik heb ze het zelf ook nog niet zien doen zeg maar

Lin

Hoi,

die met die 26 eieren, laat je de eieren wel liggen totdat ze stopt met broeden of verwijder je ze meteen Want anders raakt ze uitgeput als ze weggehaald worden en ze erbij blijft leggen.

Je andere pop klinkt heel broeds. heb je haar wel zien paren? Meestal duurt het niet lang voordat er een ei is als ze al twee weken in de hoek zit. Nestkast zou ik niet ophangen wacht het eerst maar af. Het gedrag zal daardoor niet verbeteren ze zal dan nog broedser zijn. Probeer wat schaarser te voeren, geen badwater, verse takken, kijk of je haar wat donkerder kan zetten. Streel haar zeker niet over de rug als dat mogelijk is. Als je een rooster in de kooi kan doen is dat ook nog een optie.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)