29 maart 2024, 06:26:27

help koko de wijde wereld in!

Gestart door nancy, 20 december 2002, 01:17:34

« vorige - volgende »

nancy

hallo allemaal,
Absoluut onverwacht pas ik voor langere tijd op een valkparkiet. Geen idee hoe oud hij/zij is. Hij is niet gewend om uit zijn kooi te komen en klimt de hele tijd via de tralies heel zijn kooitje rond. Het zou voor hem toch fijn zijn als ie er af en toe uit kan maaaaar......hoe bouw ik dit op? En komt zo'n beestje als ie moe is weer zelf in zijn kooitje, of moet je hem lokken met voer????
Help koko en mij alsjeblieft een beetje op weg. Andere tips en suggesties natuurlijk welkom.
met vr. groet
nancy

Paul

20 december 2002, 02:41:53 #1 Last Edit: 20 december 2002, 02:44:12 by Paul
Hoi Nancy,
Is je vogel tam of is ie bang voor je handen als je ze bij de kooi houd?
Je moet in elk geval zorgen dat de ramen bedekt zijn met vitrage zodat ie er niet tegenaan kan vliegen.
of als het avond is de gordijnen of lamellen dicht.
In de avond is misschien het beste want dan heb je eerder kans dat ie terug naar de kooi gaat als ie eruit zou gaan.
Zet gewoon het deurtje open en kijk of ie eruit wil.
Ik heb hier ook een valk bij een paar andere en die komt gewoon helemaal de kooi niet uit zichzelf uit.
Je hebt wel kans dat ie in het begin een beetje tegen de muren vliegt met zijn vleugels want hij moet eerst het huis verkennen en dat duurt soms een paar dagen dat ie alles goed kan inschatten, gewoon even goed in de gaten houden.
Als ze honger krijgen gaan ze vaak vanzelf weer de kooi in omdat ze weten dat daar wat te eten is.
Als ze gaan slapen zullen ze ook meestal de kooi opzoeken omdat de kooi een vertrouwde plek is.
Voor je valkje is het in elk geval heel goed om zijn vleugels regelmatig te strekken door even lekker te vliegen :-)
alleen zal je vogel  misschien niet meteen weer de kooi in willen, je kan hem dan proberen te lokken met wat lekkers als ie erin moet.

Hoop dat het lukt en houd ons op de hoogte hoe het afloopt.
Je mag me ook altijd een email sturen als je nog vragen hebt .

Groetjes,  paul


nancy

Hallo Paul,
Bedankt voor je reaktie. Als ik mijn hand op de kooi leg wordt ie heel alert, kijkt dan echt van wat moet dat. Als ik mijn hand dan richting hem beweeg maakt ie een aanvallende beweging (zo zie ik dat tenminste). Zou je ook iets kunnen vertellen over de lichaamstaal van een valkparkiet? Als ik met mijn gezicht voor de kooi sta maak ik wel es wat geluidjes om hem uit de tent te lokken maar wie weet geef ik met mijn goed bedoelde gedrag wel heel verkeerde signalen door.
Ik ga in ieder geval de eerste keer 's avonds hem eruit laten, klinkt heel logisch zo voor de nacht en heeft ie ook even lekker de tijd.
Morgen ook maar een strengetje trosgierst halen, kan ik hem altijd mee proberen te lokken.....
In ieder geval namens koko bedankt voor de tips, we gaan er  gebruik van maken!
met vr. groet
nancy

Paul

Hoi Nancy,
Met je hoofd voor de kooi is juist goed, dan kan ie aan je wennen.
Klinkt misschien raar maar het beste is gewoon lief tegen hem praten als je je hoofd voor de kooi hebt.
Je ziet hem dan heel eigenwijs kijken en het lijkt net of ie dan begrijpt wat je zegt :-)
Als je je hand erbij hebt zullen het inderdaad aanvallende bewegingen zijn en hij blaast dan waarschijnlijk ook.
Maar heel erg bang is ie niet want als ze echt bang zijn en je komt al in de buurt van de kooi gaan ze wild fladderen in de kooi.
Wel even oppassen want als je hem beetpakt en je bijt kan dat best hard aankomen als ie doorbijt.
Maar ze doen dat vaak alleen als ze echt angst hebben.
De meeste van mij doen dat gelukkig niet maar gisteren had een me weer aardig te pakken :-)

Hoop dat je valkje het naar zijn zin krijgt met losvliegen en van die trosgierst is een goed idee om hem te lokken :-)

groetjes,  Paul



Timmety

Gewoon rustig aan, alles heeft zijn tijd nodig.
Laat hem eerst je vertrouwen winnen, dan pas met je vingern in de kooi.
JE kunt hem bijvoorbeeld iets geven en als ie dat lekker vind met je hand in de kooi gaan.
Tim