14 mei 2025, 08:55:36

lelijke snavel

Gestart door birds, 28 april 2004, 03:10:07

« vorige - volgende »

birds

Hallo,
Ik heb een valkparkiet van ca 3 mnd nu.
Vanaf het begin dat ik hem had leek het wel of zijn snavel niet hard genoeg was.
Hij heeft een beetje "gebladderde" snavel nu.
Niet om echt van te schrikken maar toch raar.
Er zit een klein stukje los.
Hij eet en speelt gewoon met zijn snavel, dus heeft er geen last van.
Wat zou dit kunnen zijn?
Oja hij knabbelde ook gewoon aan zijn sepia.
Gr Hennie

Paul

28 april 2004, 03:41:17 #1 Last Edit: 28 april 2004, 03:57:25 by Paul
Hoi Hennie,

Dat is heel normaal hoor dat er stukjes van de snavel af bladderen.
Een snavel groeit ook en ze slijpen hem vaak zelf aan een kalkblok of door aan harde dingen of takjes te knabbelen.
Als ie gewoon goed de zaadjes kan pellen en aan de sepia knaagd is er denk ik niks aan de hand hoor.
Zolang het schilvertjes zijn die loslaten is dat zeker normaal er moete natuurlijk niet hele happen uitvallen.
Mijn eerste valkje heeft wel eens een te kange snavel gehad en dat voorste stukje werd steeds dunner en viel er gewoon af door het knagen aan het kalkblok.
Dat lijkt dan eng maar het is normaal.

Groetjes, Paul

birds

Bedankt voor het antwoord.
Goh een hele opluchting dat dit normaal is.!!!
Ik had al enge vogelziektes gezien op jullie site, maar er stond gelukkig al niks bij van de snavel!
Gr Hennie

Paul

Hoi Hennie,

Een van de ergste ziektes daar kan ook wel wat met de snavel gebeuren maar dan hebben ze ook problemen met de veren.
Dat heet dan snavel en veerrot  ( PBFD )en het is niet te genezen maar dat zal het niet zijn hoor.
Ook kan er een soort mijt in de snavel zitten maar dan heb je niet dat effect dat er stukjes af bladeren af en toe.
ALs ik hier naar de snavels kijk hebben ze allemaal wel van die randjes waar je laagjes over elkaar heen ziet zitten en die laagjes laten soms los.
Dus als ik het zo hoor aan je beschrijving hoef je je echt geen zorgen te maken.
Het lijkt eng als je het de eerste keer ziet en bij de ene vogel valt het meer op dan bij de andere maar het is normaal.

Groetjes, Paul