overgeven (kuifke genas, nu begint het weer :-( )

Gestart door giovanni, 13 april 2004, 20:43:35

« vorige - volgende »

giovanni

13 april 2004, 20:43:35 Last Edit: 19 april 2004, 21:05:19 by giovanni
Hellow

Ik vind het altijd erg als ik hier een berichtje moet plaatsen in dit onderdeel :-/ Nu is gewoon uit bezorgdheid dat ik een berichtje achterlaat, ik weet niet of het een symptoon van een of andere ziekte is, maar het is altijd het beste om het toch eens te vragen.

Kuifke slaapt dus overdag eigenlijk redelijk veel, bijna iedere keer als ik wegga valt ie na een tijdje in slaap, kom ik terug dan is het weer volle actie. Is dit normaal of niet?
Heeft het mss iets te maken met de ziekte(s) van TARA (die nu gestorven is)?
Geeuwen doet ie volgens mij niet echt, maar het fluiten is zeer vermindert. Hij zit ook alle dagen in het nestkastje.

grtjs


Inger m

Hoi Giovanni,
Op grond van wat jij beschrijft is het moeilijk te beoordelen of er iets mis is met de vogel of niet. Bovendien weet je niet wat hij doet in de tussentijd dat je wegbent (bv hele tijd sloom, totdat hij jou hoort thuiskomen of de hele tijd actief).

Jouw valkparkiet heeft ws samengezeten met Tara? Daardoor is het mogelijk dat hij wat heeft opgelopen van haar...
Dat hij in de nestkast zit, kan betekenen dat hij in een broedse stemming is, maar kan ook afwijkend zijn, omdat zieke vogels graag wegkruipen (rustig plekje zoeken).
Mijn valkparkieten blijven eigenlijk vooral een langere periode in de nestkast als ze een ei leggen (pop dus) of broeden (beide).

De volgende verschijnselen KUNNEN wijzen op ziekte:
-slapen op twee poten
-afwijkende ontlasting
-minder/ niet eten en/ of drinken (of juist heel veel)
-zich op een andere plaats bevinden dan normaal
-afwijkende ademhaling/ niezen
etc etc

Als het gedrag erg afwijkt van voorheen KAN het nodig zijn een DA te raadplegen, daar vogels hun ziekteverschijnselen lang weten te verbergen, als ze de verschijnselen tonen, zijn ze vaak al doodziek.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

giovanni


Jouw valkparkiet heeft ws samengezeten met Tara?
=>ja, idd. Maar als ik erbij ben doet ie weer normaal hoor.

Dat hij in de nestkast zit, kan betekenen dat hij in een broedse stemming is, maar kan ook afwijkend zijn, omdat zieke vogels graag wegkruipen (rustig plekje zoeken).
Mijn valkparkieten blijven eigenlijk vooral een langere periode in de nestkast als ze een ei leggen (pop dus) of broeden (beide).

=>kuifke kruipt er constant in en uit, dus ik denk niet dat het wegkruipen is. Hij zit er ook altijd wel min 5minuten in per keer. Ie is dan weer wat actiever als ie in het nestkastje vertoefd. Er ligt namelijk ook een stengeltje trosgiers bij (waarmee ik hem in het begin lokte), waarvan hij ook eet als ie erin zit.

De volgende verschijnselen KUNNEN wijzen op ziekte:
...

=>Ik waarneem die verschijnselen niet bij Kuifke.

Als het gedrag erg afwijkt van voorheen KAN het nodig zijn een DA te raadplegen
=>Het is niet echt afwijkend, hij is gwn veel rustiger en al, maar het gedrag is weer volkomen normaal als ik erbij ben.

grtjs :-/

Dark_Fox

hoelang heeft hij bij Tara gezeten? misschien is hij verdrietig omdat ze er niet meer is, maar omdat jij z'n andere maatje bent doet ie bij jou weer normaal...

giovanni

Kuifke heeft nog geen 2 dagen bij Tara gezeten, dus denk niet dat hij besmet is (ik hoop het tenminste)

grtjs

Inger m

Hoi Giovanni,
Een valkparkiet 'verdrietig' noemen is een te menselijke benadering. Dit kun je zo niet van een vogel zeggen. Ze kunnen wel even van slag zijn als hun vaste partner overlijd, maar na twee dagen lijkt me dat heel onwaarschijnlijk.

Of de vogel besmet kan zijn binnen twee dagen, daar is moeilijk wat over te zeggen, maar dat is zeker niet uit te sluiten. Mocht Tara bv een bacterie infectie hebben gehad dan kan dit worden overgedragen via de lucht, ontlasting, vervuild drinkwater etc. Heb je na haar dood de kooi geheel ONTSMET met bleek, halamid of een ander ontsmettingsmiddel. Veel ziektekiemen kunnen ook in de omgeving aanwezig blijven en alsnog een vogel infecteren.
(bij echt besmettelijke ziektes is gewoon schoonmaken niet genoeg, maar je weet niet wat Tara had).

De ziekteverschijnselen die ik heb opgenoemd zijn een aantal voorbeelden. Over het algemeen kun je zeggen dat een verandering in het gedragspatroon van een vogel KAN wijzen op een ziekte, dit hoeft echter niet. In principe zou ik hem nu goed in de gaten houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

giovanni

hellow inger

ja, de kooi was geheel ontsmet, (meer ontsmet kan niet:) heb er een 4tal uur aan gezeten) én de gehele ruimte werd 'verlucht' + ramen en vloer gepoetst (staat in veranda).
dusja...

ik zal kuifke zeker in de gaten houden hoor!

grtjs

Dark_Fox

Dat ben ik toch niet met je eens, Inger. naar mijn mening kan een vogel ook 'verdriet' hebben. Dat dit in deze zaak niet het geval is omdat de ander er maar 2 dagen bij zat is een andere zaak. Maar Giovanni, als ik het me goed herinner had jij al langer twee valkparkieten (bij elkaar). Zijn dit andere, of...?

Tara

Hoi hoi,

valkparkieten kunnen inderdaad treuren, maar je kunt het niet zien, ik denk dat dit door Inger wordt bedoelt.

Als Kuifke treurt, zal het niet om Tara zijn, maar misschien om Whoopie, maar dat lijkt nogal onwaarschijnlijk want zoals Gio vaker zei, zoeken ze niks van mekaar.

Als Kuifke werkelijk ziek is, zal het door Tara, of door je nieuwe valk zijn. Ze komen van het zelfde verblijf. Eenmaal een ziekere valk ergens zit, zit het op die plek, dus is de kans vrij groot dat ze allemaal ziek zijn ... Dus is de kans weer groot dat je nieuw valkje ook diezelfde ziekte heeft.

Groetjes, Tara

giovanni

Hellow

Ik denk niet dat Moka ziek is hoor, want ze vertoont heel normaal gedrag, ze kruipt ook soms bij kuifke zelf in het nestkastje, en soms fluit ze ook e.d.

grtjs

Inger m

Hoi Bart,
Wat ik bedoel is dat mensen vaak geneigd zijn allerlei menselijke eigenschappen toe te schrijven aan dieren, maar bij dieren werkt het nu eenmaal anders.
Wanneer er van een langdurig koppel er eentje sterft, dan zal de ander vaak tijdelijk op zoek gaan naar deze partner en ernaar roepen. Ook kan de vogel zich lusteloos gaan gedragen. Dit kan toe te schrijven zijn aan de verandering die plaatsvindt in het leven van de vogel, ineens alleen. Echter wanneer er een nieuwe potentiele is, dan gaat de vogel zich daarmee bezighouden.
Echter bij mensen gaat dit vaak om op een andere manier, zij gaan echt een rouwproces door en zullen bv steeds terugdenken aan de desbetreffende persoon etc etc (dat zal een vogel dus ws niet doen).

Op die manier zie ik dus duidelijk een verschil tussen mens en dier en noem ik een dier ook niet (snel) 'verdrietig'.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dark_Fox

Citaaten noem ik een dier ook niet (snel) 'verdrietig'.

gr Inger

Ik zei dus al dat ik wist wat je bedoelde (ik heb ook biologie in mijn pakket hoor), maar ik ben het hier niet met je eens
het is inderdaad zo dat vaak ten onrechte menselijke gevoelens worden beschreven voor dieren, maar dingen als pijn, verdriet en plezier voelen veel dieren.

Groetjes,
Bart

giovanni

ola, mannekes, iedereen heeft zijn eigen mening hierbij.
Dus...

Kan het te maken hebben met het feit dat Kuifke in de rui is of doet dit niet terzake??

grtjs

Dark_Fox

Volgens mij zou dat de oorzaak niet kunnen zijn, Norton is er ieg niet rustiger op geworden tijdens zijn rui

Tara

Hoi hoi,

sommige valkjes hebben echter wel last van de rui, kijk maar naar Stan van Paul, of mijn Malaia, en misschien heeft mijn kleine Mallie-J. er ook last van, ik weet nog niet of het rui is bij haar.

Sommige vogels hebben er degelijk last van, dus ik zeg dat het wel dat kan zijn.

Groetjes, Tara