28 maart 2024, 14:02:41

Valkje verdedigd eten

Gestart door Claire_705, 6 augustus 2017, 22:10:23

« vorige - volgende »

Claire_705

Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een onwijs lief jong valkje genaamd Luci. We hebben haar met acht weken opgehaald bij een hobbykweker. Ze hebben onwijs goed gezorgd voor haar en ze is kerngezond en gelukkig bij ons.

Wel maken we ons echt zorgen over haar gedrag richting haar eten. Ze eet voldoende en ook diverse dingetjes. Ook mogen we gewoon haar bakje pakken wat in haar kooi hangt.
Het probleem zit hem in het feit dat ze graag op haar etensbakje zit. Ze kan er soms wel uren zitten met als gevolg dat we weleens ontlasting in haar eten aantreffen.

Als we de kooi openzetten, zodat ze er lekker uit kan, blijft ze stug zitten op het etensbakje. Het lijkt wel alsof ze het wil verdedigen. Heel raar.

Weet iemand wat dit voor gedrag is en of het normaal is?

Lin

Het is normaal gedrag. Ze gaan daar zitten omdat het lekker breed is. Later zal dat wel meer op de stok gaan worden. Hang anders eens het bakje wat lager dan de stok misschien gaat ze dan hoger zitten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Die van mij zitten ookijken vaak samen op het randje van de etensbak met tot gevolg poep in het eten
Ik doe er nu wat minder eten in zodat het niet zo erg is om wat vaker het bakje te moeten verschonen
En ze gaan gewoon opzij als ik er bij wil of ik zet ze dan even op een stok

Claire_705

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat het niet 'nestgedrag' is ofzo. You never know haha

Als we het bakje lager hangen dan gaat ze niet meer eten omdat ze erg bang is om naar onderen te gaan in haar kooi. Op zich logisch en alleen maar goed gedrag. We hebben dit gedrag (het op haar bakje zitten) niet gezien toen haar bakje nog hoger hing in de kooi. Alleen toen zat ze een beetje voorover gebukt en met haar kam in de spijltjes boven haar. En dat vonden we niet goed voor haar.

Dus ja, we zullen denk ik wat minder voer in haar bakje moeten doen.

Vogelvrouwtje25

Je hoeft het bakje niet heel laag te hangen maar iets lager als de stok waar ze op zit
Als je een stok plaatst naast het bakje en dus het randje van het bakje onder het niveau van de stok doet zal ze vanaf de stok uit haar bakje gaan eten
Hierdoor voorkom je ook datelier@dehaasvanulden.demon.nl ze haar eten bevuild
Bij mij werkt het in iedergeval als het bakje hoger hangt als de stok hé gaan ze op het bakje zitten en als ik hem dan ietsje lager hangt zitten ze op de stok

Claire_705

Slim idee Vogelvrouwtje25! :) Dat gaan we zeker proberen

Wat mijn vriend ook heeft ontdekt, wat werkt... is het bakje aan de voorkant van de kooi hangen. Is voor ons ook meteen gemakkelijker bij te vullen en te veranderen. Eerst zat haar bakje redelijk aan de achterkant en dan had ze een lekker knus breed plekje om te gaan zitten. Nu kan ze zo'n zelfde plekje creëren op een van haar zitstokken. Nu hij aan de voorkant hangt heeft ze niet meer de behoefte om erop te gaan zitten.


Vogelvrouwtje25

Bij mij hangt idd ook het bakje aan de voorkant lekker makkelijk bijvullen en verschonen
Succes er mee

Lin

Citaat van: Vogelvrouwtje25 op  7 augustus 2017, 22:01:41
Je hoeft het bakje niet heel laag te hangen maar iets lager als de stok waar ze op zit
Als je een stok plaatst naast het bakje en dus het randje van het bakje onder het niveau van de stok doet zal ze vanaf de stok uit haar bakje gaan eten
Hierdoor voorkom je ook datelier@dehaasvanulden.demon.nl ze haar eten bevuild
Bij mij werkt het in iedergeval als het bakje hoger hangt als de stok hé gaan ze op het bakje zitten en als ik hem dan ietsje lager hangt zitten ze op de stok


zo bedoelde ik het ook maar was wat te kort van stof zie ik.  :D


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Haha lin
Je moet ook op zoveel dingen antwoorden dan kort je algauw alles in