28 maart 2024, 21:19:14

Spiegel of niet?

Gestart door Doosmevrouw, 7 augustus 2017, 19:44:06

« vorige - volgende »

Doosmevrouw

7 augustus 2017, 19:44:06 Last Edit: 8 augustus 2017, 10:58:28 by Doosmevrouw
Beste vogelkenners,

Een familielid van mij heeft vorig jaar een valkparkietje (mannetje) aangeschaft. Op dit moment is de valkparkiet bij mij/ons.
We weten niet precies hoe oud de valkparkiet is. De valkparkiet is niet echt tam. Hij komt niet op je vinger zitten, en als je een hand in de kooi doet schuift 'ie opzij en lijkt er wat paniek.
We merken dat hij veel schreeuwt om aandacht. Op het moment dat er iemand bij hem in de buurt is, fluit hij vrolijk. Maar op het moment dat hij alleen is hoor je hem schreeuwen. Natuurlijk ben ik hierover gaan googlen om te kijken wat de opties zijn om dit beestje gelukkiger te maken op momenten dat hij alleen is.
De valkparkiet heeft een ruime kooi met diverse speeltjes erin. Hier doet hij weinig/niks mee. Hij zit eigenlijk altijd op dezelfde plek in de kooi.
Natuurlijk zetten we er het liefst een vriendje bij. Maar dit vinden we toch een risico. Je zult dit toch in neutraal terrein moeten doen, en (zoals ik het begrijp) moet er een tweede kooi bij en moet dit stap voor stap gebeuren. Daarnaast zitten we toch met de gedachte "wat als het niet klikt?", dan kan de tweede valkparkiet nergens terecht. Dat zou ik heel sneu vinden.
Een andere optie is een spiegeltje. Ook hier lees ik diverse meningen over. Als de aandacht naar het spiegeltje gaat i.p.v. naar ons is dat op zich geen probleem. Als het beestje maar gelukkiger is. De valkparkiet is niet tam, dus daar zal het geen invloed op hebben. Wat ik ook lees, is dat het spiegelbeeld ervoor kan zorgen dat de valkparkiet denkt dat er een rivaal is, en het spiegeltje dus niet zal waarderen. Kortom: diverse meningen en ik weet even niet wat nu de beste keuze is. Ik ben benieuwd naar jullie mening over bovenstaande. Meedenken is welkom :) Alvast bedankt!

Edit: Na het lezen van jullie reacties gaan we er een tweede valkje bij doen. Reageren is niet meer nodig. Bedankt!

Lin

Ik vind een spiegel niet natuurlijk je ziet gewoon dat ze helemaal gefixeerd raken. Wat je ook dan doen is kijken voor een herplaatser (staan er twee op facebook) als de man al wat ouder is. Richt dan de kooi opnieuw in en zet er dan een oudere pop bij. Geen garantie tot succes, maar dat zou hem veel gelukkiger maker als het wel lukt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ik zou zeker geen spiegel nemen eerder kiezen voor een tweede valkje
Of er voor zorgen dat hij een plek krijgt waar hij wel heel veel aandacht krjjgt

pita82

Ach dat klinkt wel zielig :'(.
Geen maatje en een baasje wat veel weg is.
Wel lief dat jij je bekommert om je logé!
Wel of geen spiegel is geen oplossing.
Hoop dat er een betere oplossing voor dit valkje komt.