Jongen worden tot bloedens toe geplukt.

Gestart door Yvonne Havik, 23 juni 2017, 17:58:05

« vorige - volgende »

Yvonne Havik

Een koppeltje valkparkieten in mijn volière plukken hun vier jongen. Het is hun eerste nestje. Zelf plukken ze elkaar al jaren, waardoor ze kale nekjes hebben, maar verder gezond (en gelukkig) zijn. Alle andere valkjes in de volière plukken niet. Ze zijn verder gezond en er is geen sprake van luizen, mijt of ander ongedierte. Ik heb ze een keer helemaal ingevet met vaseline, maar dit heeft niet geholpen.
Ik maak me zorgen. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Lin

Heb je geen ander koppel waar er een aantal van dezelfde leeftijd liggen? Weet je wie er plukt of is het echt beiden dus?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvonne Havik

Ik kan niet bepalen wie plukt, maar ze plukken elkaar dus ik ben bang dat ze het beiden doen. Ik heb nog een nest waar het (enige) jong net is uitgevlogen. Ik zal kijken of ze in dat nest gevoerd worden, maar ik vrees dat dat net te laat is. bedankt voor je tip. Wie weet ::)

Lin

Hoe oud zijn de jongen nu? Want als ze tegen het uitvliegen zijn (4 weken de jongste) dan kan je ze ook al uit het blok zetten en kijken of dat helpt. Ik heb zelf gesmeerd met byte x. Maar dat is eigenlijk niet goed voor vogels. Kan je een foto van de jongen plaatsen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvonne Havik

Ze zijn nog vrij jong (de jongste heeft net wat stoppeltjes). Ik heb ze inmiddels in huis gehaald en in een kistje gezet. Ik breng ze in het kistje elke twee uur een half uurtje naar de volière. Ze worden daar gevoerd en niet geplukt. Ze hebben van 20.00 uur tot 8.00 uur binnen gezeten en zien er beter uit. Ik hou me vanaf nu af aan aan dit schema. Bedankt voor de betrokkenheid  :D

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)