28 maart 2024, 13:33:14

DNA-test hoe werkt dat?

Gestart door .:Marileen:., 17 juni 2017, 14:58:57

« vorige - volgende »

.:Marileen:.

Wie kan mij vertellen wat er allemaal komt kijken bij een dna test voor vogels?

Ik heb vandaag mijn eerste valkparkiet opgehaald. Dit is een Lutino man en nog amper twee maand oud. De ouders zijn Lutino, waarvan de vrouw lutino gepareld. Het nestje waar mijn valk uit komt bestond uit twee jonkies, een Lutino (dat is de mijne) en de ander lutino gepareld.

De kwekers vermoedden dat deze een man is, maar om het zeker te weten zat ik de denken aan een dna test.

Wat kost zo'n test? Waar kun je dat het beste doen? En wat moet je ervoor doen?

Lin

Hallo, zoek eens op gendika of sexadodeaves. Ik denk dat voor jou gendika makkelijker is omdat het in Nederland is. Het is veren plukken op de borst in  een zakje doen en opsturen. Het plukken is snel gedaan en in drie keer plukken ben je klaar. Ze hebben er verder geen last van als je snel bent. Binnen een week heb je dan de uitslag.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

MariaO

Niet met de handen aan de pen komen van de veer ,anders werkt de test niet .
Ik doe ze altijd via Spanje ,is goedkoper .

MariaO

Citaat van: MariaO op 18 juni 2017, 09:46:36
Niet met de handen aan de pen komen van de veer ,anders werkt de test niet .
Ik doe ze altijd via Spanje ,is goedkoper .



http://www.sexadodeaves.com/nl/geslachtsbepaling/

Lin

Ja lees uiteraard de uitleg. Heel veel mensen snappen die van spanje niet. Vandaar dat gendika voor die tien euro meer en omdat het eenmalig is handiger is. Ik zelf test ook altijd in spanje.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

.:Marileen:.

Wauw, mensen wat fijn om zo snel en meerdere reacties te krijgen. Heel erg bedankt!

Als ik goed kijk naar de staartveren van Rossi lijken er wel horizontale gele streepjes op te zitten. Hij is nog erg jong en moet nog de eerste keer ruien, dus mogelijk trekt dat nog weg......

Een DNA-test ga ik wel doen, dan heb ik gelijk duidelijkheid. Als het een pop is dan verander ik de naam, omdat die eigenlijk meer voor een mannetje is. :P

MariaO

Ik neem altijd dna af ,want dan kun je dat zeker zeggen tegen de kopers of voor je eigen is het ook handig .
Wat naam betreft zal het de vogel niets uitmaken ;)

.:Marileen:.

Citaat van: MariaO op 19 juni 2017, 11:09:44
Ik neem altijd dna af ,want dan kun je dat zeker zeggen tegen de kopers of voor je eigen is het ook handig .
Wat naam betreft zal het de vogel niets uitmaken ;)


Haha, nee dat klopt. Het zal hem/haar niks uitmaken.  ;D ;)

.:Marileen:.

Ik had dit in mijn dagboek ook al benoemd, maar voor de zekerheid stel ik de vraag hier alsnog, omdat het mooi bij het onderwerp past/aansluit.

Klopt het dat jonge valken bij geboorte tot de eerste rui, lijken en tekenen dragen van een pop? Rossi heeft horizontale gele streepjes op zijn staartveren die lijken op dat van een pop.

De kweker legde uit dat als Rossi ouder is en een witte veer in zijn vleugels of staart krijgt hij een mannetje is. Zo niet dan is het een pop, of als hij die streepjes heeft.

Ter info hij moet nog ruien!

Lin

Ja klopt, nu is het bij bonte wel eens anders. Die kunnen wat patroon in de staart blijven houden en bij opaline (vlekjes) duurt het langer dan een rui voordat het weg is bij een man. Maar over het algemeen hebben mannen ouder dan een jaar een egale staart van binnen. De onderkant van de vleugels bevatten stipjes die gaan ook weg bij de man.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

.:Marileen:.

Citaat van: Lin op 20 juni 2017, 20:16:39
Ja klopt, nu is het bij bonte wel eens anders. Die kunnen wat patroon in de staart blijven houden en bij opaline (vlekjes) duurt het langer dan een rui voordat het weg is bij een man. Maar over het algemeen hebben mannen ouder dan een jaar een egale staart van binnen. De onderkant van de vleugels bevatten stipjes die gaan ook weg bij de man.


Dank je wel, leuk dat je dat van de stippen noemt. Daar was ik ook nieuwsgierig naar.