Tja het kost allemaal nogal wat........

Gestart door .:Marileen:., 13 juni 2017, 18:45:50

« vorige - volgende »

.:Marileen:.

13 juni 2017, 18:45:50 Last Edit: 13 juni 2017, 18:53:58 by .:Marileen:.
Ik denk dat iedereen het wel kent. Een hobby kost in de meeste gevallen ook wat. Helaas geldt voor het houden van vogels dat niet minder.

Daar zat ik dan, studerend, lezend en zoekend op internet welke vogel ik zou kiezen. Daarnaast gelijk rond kijkend wat er allemaal bij komt kijken. Laten we eerlijk zijn, kromsnavels hebben wat meer nodig dat zebravinkjes. Daar heb ik er een aantal van gehad, maar goed daarvoor hoefde ik nooit bang te zijn dat mijn kooi gesloopt werd. Of datgene wat ik erin stopte.

Nadat ik mijn keuze had gemaakt, ben ik gestart met een boodschappenlijstje. Nou toen ik eenmaal klaar was met het lijstje, telde ik alle bedragen bij elkaar op. Geloof mij, ik ben geen big spender en ook geen knieperd, maar ik schrok me kapot toen ik het totaalbedrag onderaan het lijstje zag staan. Zelfs na het schrappen van de "extraatjes" werd mijn humeur er niet beter op en mijn portemonnee zeker niet zwaarder.

Dus heb ik de keuze gemaakt om zelf de handen uit de mouwen te steken en zelf creatief te worden. Na drie dagen in de schuur staan heb ik toch een resultaat waar ik trots op ben.

Wat heb ik gedaan?
De oude kooi van de vinkjes, die even tijdelijk het eerste huisje van Rossi wordt, compleet opgepimpt.
1. touwnet met wilgentakjes 2. voerbakken geschikt gemaakt voor valken 3. Schors op de gaten van de kooi aangebracht (tweezijdig) 4. Schommel van flexibele zitstokken 5. takken van schillend formaat en vorm als zitstok.

Daarbij is er ruimte om zijn vleugels te strekken, te klimmen en te spelen.

Daar bleef het echter niet bij.....
Ik heb daarnaast een speelplaats gemaakt. De kooi is te klein voor Rossi om de hele dag in te zitten. Op dit moment ben ik veel thuis en mag hij dus vaak uit de kooi. Daar komt de speelplaats dus om de hoek kijken.

Deze is gemaakt van een houten plank met takken (vruchtenhout) en schors. Dit is verfraaid met sisaltouw en een oude hamster voerbak (dient als voerbak of badje).

Tegen deze tijd had ik pas echt de smaak te pakken.....
De eerste speelplaats was erg mooi, maar klein en niet echt spectaculair (ik ben niet veeleisend of perfectionistisch hoor.....). Dus heb ik nog een blok hout opgescharreld. Daar heb ik nog een blok om vast geschroefd met takken en schors. Deze versie was een keer zo groot en is voornamelijk opgebouwd om op te spelen.

Ik heb een schommel gemaakt van houten stokjes, sisaltouw en moertjes. Klimplekken met sisaltouw gemaakt. Gedraaide vruchtenhouten takken bovenop de speelplaats bevestigt welke los zitten. Dit stimuleert de valk om de balanceren net als een boom of struik echt zou doen. Verstop plekjes en een denneappel om stiekeme lekkernijen te verstoppen.

Bij het maken van alle onderdelen heb ik rekening gehouden met de veiligheid van de valk. Daarbij moet ik zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit doe. De eerste keer dat Rossi erop gaat spelen mag hij ook zeker niet alleen zijn.
Als leuke extra kan ik met de touwbruggetjes alle elementen met elkaar verbinden. De buitenkant van de kooi is meegenomen bij het inrichten.

Ik heb geen schadelijke of gevaarlijke materialen gebruikt. Alleen hout, sisaltouw, schors, vruchtenhouten takken, natuurlijke materialen en/of materiaal wat niet afgeeft of waar de valk in kan stikken.
De schroeven die ik gebruikt heb om takken en schors te bevestigen zitten diep weggestopt in het hout. Daarnaast zijn kleine openingen zo goed mogelijk voorkomen of weggewerkt (om ophangen te voorkomen).

Al met al denk ik dat ik bijna een honderd euro heb kunnen bezuinigen, daarnaast was het erg leuk om te doen.

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

.:Marileen:.

Citaat van: Lin op 13 juni 2017, 21:08:59
Mijn hemel wat creatief, knap hoor.


Dank je wel! :D

Ik heb nu wel duizenden ideeën, maar ik moet mijzelf maar even temperen. Haha, ik verzamel nu allerlei materialen om te gebruiken bij volgende projecten. Een kringloopwinkel biedt daarin veel uitkomst. Daar kun je de leukste dingen halen voor een euro of 1, 2, of vaak 0,50 cent.

Het is in ieder geval super leuk om te doen. Nu maar hopen dat Rossi het ook leuk vindt. :P

Lin

Misschien leuk om een topic te openen hier waar je elke keer een foto plaatst?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

.:Marileen:.

Citaat van: Lin op 17 juni 2017, 21:35:58
Misschien leuk om een topic te openen hier waar je elke keer een foto plaatst?


Dat is een leuk idee. Dan zal ik wel even wat betere foto's maken.

MariaO

Is een leuk idee ,en voor de mensen die niet zo handig zijn zou je het kunnen verkopen aan hun.


.:Marileen:.

Citaat van: MariaO op 19 juni 2017, 11:10:45
Is een leuk idee ,en voor de mensen die niet zo handig zijn zou je het kunnen verkopen aan hun.


Dat zei mijn vriend ook al. Nou, wie weet! Ik zal binnenkort eens wat creatieve ideeën hier neerzetten, maar dan eerst even foto's maken. Beeld zegt meer dan geschreven woord.

Vogelvrouwtje25

Lekker crea bezig, ook hier ben ik gewoon naar de kringloop heb een paar leuke bijtringen voor 50 cent gekocht en snoei ik iedere week een paar takken van de wilg en de fruitbomen uit de tuin of de omgeving
Heb ook  veel dingen van touw gevlecht. Zo heb je toch nog wat aan de handwerklessen van vroeger op school

MariaO

Citaat van: .:Marileen:. op 19 juni 2017, 12:48:27
Citaat van: MariaO op 19 juni 2017, 11:10:45
Is een leuk idee ,en voor de mensen die niet zo handig zijn zou je het kunnen verkopen aan hun.


Dat zei mijn vriend ook al. Nou, wie weet! Ik zal binnenkort eens wat creatieve ideeën hier neerzetten, maar dan eerst even foto's maken. Beeld zegt meer dan geschreven woord.


We wachten in spanning af op je foto s !