19 april 2024, 11:13:38

ziekte????

Gestart door Nico, 10 april 2004, 01:26:03

« vorige - volgende »

Nico

hoi ,
gisteren had ik plots een dood valkje :-[ :-[ er was niets aan te zien maar nu vandaag zag ik er 2 andere dik ineenzitten  :o en die heb ik nu apartgezet nu is mijn vraag heb ik een ziekte zo ja was zou het kunnen zijn en wat kan ik doen ?hun uitwerpselen zijn normaal aleen eten en drinken ze ze zeer weinig en er zit bijna geen leven meer in.

Stijn dc

hoi

als ze niet meer eten en drinken is er toch wel iets aan de hand denk ik. Ik weet neit precies wat het kan zijn, maar voor alle zekerheid moet je toch maar is naar een DA gaan dan.

SDC:D

Paul

Hoi Nico,

Het lijkt er echt op dat ze een ziekte hebben :-(
Ik zou meteen naar de dierenarts gaan en desnoods het dode valkje meenemen voor autopsie.
Ga dan wel naar een goeie vogelarts die kan er vaak meteen wat aan doen een gewone dierenarts weet er vaak minder vanaf dan jijzelf :-(
Bel desnoods nu nog even dr Feld op en overleg even met hem.
Je kan ze druivesuiker door het drinkwater geven daar kunnen ze wel iets van opkikkeren maar snelhijd is nu geboden om ze zo snel mogelijk de goeie medicijnen te geven.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi hoi,

mijn Princess wou onlangs ook niet eten noch drinken. Ze is binnengenomen in de warmte, en het ging snel beter. Je kunt wat druivensuiker in het water doen, dat helpt.

Als ze niet eten zul je ze moeten dwingen. Men kan niet zo maar een ziekte er op plakken met de weinige gegevens, het beste kun je naar een goeie DA bellen, of nog beter: gaan. Veel sterkte met het verlies van je valkje, hopen dat het beter mag gaan, want het is zeker niet normaal dat ze zo ziek worden, zo snel na mekaar.

Groetjes, Tara

giovanni

Heb je deze al lang? Mss als je ze alle 3 tegelijk kocht bij dezelfde kweker, dat het van daaruit komt :-/.

En zoals al gezegd werd, een goeie DA is hier bij aan te bevelen hoor, heb gisteren ook naar de DA geweest met een valkje die erg ziek was, en ze moest een spuitje krijgen :-/.

Hopelijk genezen ze snel
grtjs

Nico

hoi,
nee ik heb ze nog niet lang een week of 4 meschien en ze komen alle 3 van een andere kweker i.v.m die druivesuiker hoeveel moet er in veel of een beetje?
julli zijn allemaal al bedankt voor julli reacties

Tara

Hoi hoi

Ik geloof dat een theelepeltje in het drinkwater zal voldoen. Hopelijk zal het wat helpen, vergeet geen DA te bellen ...

Groetjes, Tara

Nico

hoi,
die druivensuiker is dat die tabletjes die je in een snoepwinkel koopt of moet je dat in de apotheker halen en is dat in poedervorm of vloeibaar of tabletjes,

Tara

Hoi hoi,

het beste is eigelijk in poedervorm (dextrose), maar die tabletjes heb ik moeten halen omdat we hier geen dextrose hadden helaas, en dat heeft ook erg geholpen bij Princess, samen met de antibiotica. Ik had 1 tabletje in het drinkwater gedaan :-).

Groetjes, Tara

Inger m

10 april 2004, 02:08:55 #9 Last Edit: 10 april 2004, 02:11:11 by Cinnamon_valk
Hoi Nico,
Poeder is het meest makkelijk, verkrijgbaar bij supermarkt en drogist. Vaak van het merk Zonnatura. Indien ze het niet hebben kun je tabletten (Dextro energy) naturel verpoederen en oplossen. Los het op in warm water en geef het evt met een spuitje in de bek.

Let op Druivensuiker is geen geneesmiddel, het zorgt ervoor dat een zieke vogel direct extra energie krijgt en voorkomt dat het (snel) in een negatieve energie balans (lees: neerwaartse spiraal) komt. Vogels kunnen er best van opknappen, maar als ze een infectie onder de leden hebben, zul je daarvoor echt naar een DA moeten om de juiste soort medicijnen te bepalen. Zorg dat de vogel warm zit (warmtelamp) of anders een verwarmde ruimte.

gr Inger

nb hoe slapen de vogels? indien ze op twee poten tegelijk slapen is dit een belangrijke indicatie voor een ziekte.

Ga indien mogelijk zsm naar een DA want vogels hoeven soms maar heel kort ziek te zijn. Je merkt het vaak pas op als ze doodziek zijn, omdat ze de kenmerken zolang mogelijk proberen te verbergen.

Succes!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Nico,

Die tabletjes is dextro energie bij elke benzinepopm en ook nu op deze tijd nog te krijgen.
Neem dan de naturel zonder smaakje of als ze die niet hebben citroen daar zit nog extra vitamine c in maar voor even maakt dat niet zoveel uit.
Ik heb zelf een zak dextrose bij de supermarkt gehaald sond bij de natuurartikelen van het merk zon-natura.
Ook bij de dierenwinkel hebben ze druivesuiker het word voor honden en katten en konijnen ook gebruikt.
Alleen is dit veel duurder omdat erop staat dat het voor dieren is.
Soms zijn er nog wel eens extra vitamines aan toegevoegd maar het gaat om de druivesuiker in noodgevallen.

Groetjes, Paul

Nico

hoi,
ze ziten op de bodem van de kooi

Inger m

10 april 2004, 02:21:18 #12 Last Edit: 10 april 2004, 02:22:13 by Cinnamon_valk
Hoi,
Dat klinkt eigenlijk niet zo best. Gedragen ze zich heel anders (veel slomer) als de dagen ervoor? Hebben ze niet/ weinig gegeten vandaag? Zitten ze op twee poten?

Als dat allemaal zo is dan wijst dat ws wel op een infectie, helaas :-[ Als je denkt dat ze idd ziek zijn:

In dat geval moet er zo snel mogelijk worden ingegrepen, want ze zijn ws al even ziek en dit kan helaas snel fataal zijn.

Indien mogelijk zoals beschreven zorgen voor warmte en geef ze met een spuitje wat druivesuiker opgelost in warm water voorzichtig in de snavel (ivm verslikken). En probeer (ook op dit tijdstip) in contact te komen met een goede DA, bv dr Feld of een goede! dierenarts in de buurt.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Nico

hoi,
ja ze zijn veel slomer een van de 2 blijft zelfs op mijn vinger zitten terwijl dat het geen tamme is ze zitten op 2pootjes en ze hebben een beetje gegeten  morgen gaan we  naar de DA  

Inger m

Hoi Nico,
Sterkte morgen!
Zie je nog mogelijkheid om ze druivesuiker te geven. Evt schijnt roosvicee ook geschikt te zijn...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.