28 maart 2024, 16:57:37

Zieke valkparkiet

Gestart door Mike, 12 mei 2017, 17:09:08

« vorige - volgende »

Mike

Bij deze de foto, niet zo heel duidelijk, maar het is te zien

Mike

En nu wel met foto

carco

Zou het geen prolaps kunnen zijn? Omdat je ook schreef dat er bloed bij de ontlasting zit?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Mike

14 mei 2017, 11:30:48 #18 Last Edit: 16 mei 2017, 18:26:12 by Mike
Citaat van: carco op 14 mei 2017, 11:22:26
Zou het geen prolaps kunnen zijn? Omdat je ook schreef dat er bloed bij de ontlasting zit?

Groetjes: Caroline.

Hoi Caroline, daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar het zit schuin achter de cloaka, en de ontlasting is verder goed.
Alleen vrijdag zat er een heel klein beetje bloed bij de ontlasting, daarna niet meer gezien.
Ik ben gisteravond nog een tijdje aan het googlen geweest, en alles wijst eigenlijk op een xanthoom.
Een "goedaardig" gezwel.
Ze is inmiddels wel weer wat vrolijker en levendiger.

Groetjes, Mike

Mike

Weet niet of dit bericht nog gelezen wordt, maar mijn vogel is inmiddels weer behoorlijk opgeknapt en de raakvlak tussen het xanthoom en de huid is gelukkig niet zo heel erg groot.
Er blijken artsen te zijn die ze operatief verwijderen, mijn dierenarts is dat aan het uitzoeken.

Lin

Ja hoor wordt gelezen, mooi dat het beter gaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Idd wordt nog steeds gelezen fijn dat je even laat weten dat het betreft gaat

Mike

Citaat van: Vogelvrouwtje25 op 16 mei 2017, 22:04:12
Idd wordt nog steeds gelezen fijn dat je even laat weten dat het betreft gaat

Gelukkig wel, was wel even schrikken.
Ze gaat in ieder geval op dieet, meer vitaminen, en minder vet en cholestorol, want daar komt het waarschijnlijk van.

Vogelvrouwtje25

Klinkt echt als een oude van dagen kwaal dus

Mike

18 mei 2017, 00:15:07 #24 Last Edit: 18 mei 2017, 01:27:19 by Mike
Citaat van: Vogelvrouwtje25 op 17 mei 2017, 08:44:47
Klinkt echt als een oude van dagen kwaal dus
Kan me voorstellen dat je goed geschrokken bent hopenlijk kan ze dmv het dieet nog een poosje er tegen aan

Ja, omdat ze oud is beweegt ze minder, ze vliegt ook niet zo goed meer.
In de kooi fladdert ze af en toe wel, of als ze in een gekke bui is vliegt ze van het ene naar het andere stokje, maar daar blijft het bij.
En ik kan de kooi de hele dag openzetten, maar ze blijft lekker veilig binnen.
Ze krijgt dus meer vet en koolhydraten binnen dan dat ze verbrandt, en uiteindelijk kunnen ze dan zo'n xanthoom krijgen, dat bestaat puur uit vet en cholestorol.
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Fruit en groente vindt ze niet echt lekker, dus ik moet wat anders bedenken.
Zit te denken aan pellets en vitaminedruppels in het drinkwater, en Harrissons bird food schijnt ook heel goed te zijn.
Tegen een operatie zie ik wel op, dat is een vrij groot risico bij vogels, vooral als de conditie wat minder is.

Lin

Pellets heb ik ook gegeven van Harrisons. LEt er wel op dat je daarvoor een overstapplan gebruikt m van zaad naar pellets te gaan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Dat is me idd nogal wat een operatie is dat de enige oplossing ? Of kan het ook nog slinken door het dieet ?

Mike

Citaat van: Lin op 18 mei 2017, 07:14:46
Pellets heb ik ook gegeven van Harrisons. LEt er wel op dat je daarvoor een overstapplan gebruikt m van zaad naar pellets te gaan.

Okee, we gaan het proberen.
Ik voorzie een hoop geschreeuw om trosgierst :-)

Mike

Citaat van: Vogelvrouwtje25 op 18 mei 2017, 14:32:50
Dat is me idd nogal wat een operatie is dat de enige oplossing ? Of kan het ook nog slinken door het dieet ?

Voor zover ik kan zien kan het niet slinken door een dieet.
Je schijnt ze wel weg te kunnen masseren in combinatie met zalf en zo, zoals hier gebeurd is met een zwaar verwaarloosd valkje:
https://www.beautyofbirds.com/xanthoma.html
Staat ook een hoop info in wat een xanthoom is en waar het van komt.
Alleen zal dat met die van mij niet zo makkelijk gaan denk ik, daar is ze niet tam genoeg voor.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze er ook af kunnen vallen, dat zou het mooiste zijn.
Ben me er nog in aan het verdiepen, zo heel veel informatie is er niet over te vinden.

Vogelvrouwtje25

Iets weg masseren bij een niet zo tamme vogel lijkt me een stress vol gebeuren iedere dageval, maar ja een operatie brengt ook wel veel risico's met zich mee op de leeftijd en bij vogels in het bijzonder

Het zelf net afgelopen week een van mijn kippen een week lang 5 maal daags moeten masseren ivm een verstopping in de krop ter grote van een honkbal en ondanks dat de kip supper tam was ging ze me uiteindelijk toch uit de weg
Helaas heeft het in ons geval niet mogen baten en  heb ik haar uit haar lijden verlost
Ik hoop dat jij meer geluk hebt ik wens je het in iedergeval toe en succes met je zoektocht