16 april 2024, 06:01:46

zaadje in de neusdop?

Gestart door Havic2006, 7 mei 2017, 19:18:00

« vorige - volgende »

Havic2006

7 mei 2017, 19:18:00 Last Edit: 7 mei 2017, 19:20:00 by Havic2006
vandaag heb ik een pelletje/zaadje in het neusje van mijn valkparkiet gevonden. Komt dit er op een natuurlijke wijze weer uit? Of dien ik de natuur een handje te helpen?

heb al voorzichtig geprobeerd het zaadje er uit te halen, maar lukt niet zo eenvoudig zonder hem te traumatiseren. Bij het prutsen heb ik wel gemerkt dat er een donker vocht achter het zaadje zit.

wie weet raad?

poging tot foto [attachment id=0 msg=743301]:

Lin

Hoi,

De neus ziet er sowieso niet goed uit. Hoe lang is de neus al zo kapot?  Want als dit steeds erger wordt dan even naar een vogelarts.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Dat was ook mij eerste gedachten die neus ziet er niet goed uit
Hoe lang zit dit zaadje er al in ?
En wat dat donkere vocht betreft dat zou er wel eens op kunnen duiden dat het zaadje of dat wat er achter zit aan het rotten is
Stinkt het ook?  Want dat duidelijk op een rottingsproces of een infectie en dat wil je liever niet hebben dat kan echt fataal worden voor je vogel

carco

Die neusdop is helemaal kapot?

Inderdaad is dit al lang zo? Komt op mij over als gevolg van verwaarloosde schurftmijt of iets dergelijks?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lenny21

ik zou inderdaad een naar de vogelarts gaan die kan het er wel uithalen

Havic2006

Vandaag naar dierenkliniek geweest in rosendaal. De parkiet blijkt een schimmel te hebben (aspergilose). Parkieten verbleven in een buitenkooi waar ze moeilijk te controleren waren (zeker in de donkere wintermaanden met een fulltime job) daarom hebben we nu een grote binnenvoliere gemaakt zodat we ze beter in het oog kunnen houden.

voor de schimmel moet de parkiet nu 2X per dag een behandeling krijgen die hij rechtstreeks binnenkrijgt. Ook de andere dienen een preventieve kuur te krijgen. Nu zijn we nog even op zoek naar een ideale manier om dit toe te dienen zonder de beestjes een trauma te geven. Een lepel met pindakaas bleek geen succes te zijn... iemand nog andere ideeen om het simpel toe te dienen zon,der de beestjes te traumatiseren?

alvast bedankt voor jullie snelle reacties!!

Vogelvrouwtje25

Door een beetje natgemaakt eivoer ?
Of anders met een klein spuitje maar denk dat dat lastig is als ze niet handtam zijn

carco

Wat moeten ze krijgen?
Fungizone? En in welke dosering?
Je zou dit toch rechtstreeks toe moeten gaan dienen. Met een 1 ml spuitje is dit het gemakkelijkste.
Levert wel even stress op, maar het is  niet anders.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Goed dat je heen bent gegaan!

Ik heb een vogel die ik ook twee ker per dag moest toedienen met medicijnen. Een kleine kooi is dan wel handig.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)