28 maart 2024, 09:28:38

Zwaar bont erfelijk?

Gestart door Spanksel, 7 mei 2017, 21:13:21

« vorige - volgende »

Spanksel

Ik heb een zwaar bonte man in mijn buitenvoliere. Aan één schouder zitten 2 grijze vlekken, anders zou je hem voor een Lutino aan zien.

Deze man heeft z'n eigen partner, maar is vreemd gegaan met een lesbisch koppel, welke de eieren hebben uitgebroed. Hier zat maar 1 bevrucht ei tussen en dat is na 21 dagen broeden uitgekomen. Helaas verstoten, want op het moment van ontdekking lag het jong al in een hoekje ijskoud en dood te wezen, terwijl één van de dames nog op de onbevruchte eieren zat. Jammer maar helaas, zo werkt de natuur nou eenmaal soms.

Maar wat ik mij af vraag, is dat het jong ook compleet gele dons had en ik dus voor een Lutino zou aan zien. Ik zal het (voor nu) nooit te weten komen, maar aannemelijker is dat het bont zou zijn geweest, aangezien lutino niet met zekerheid in de bloedlijnen voorkomt.

Ondanks dat ik al ruim 12 jaar bekend ben met het houden van valkparkieten en ook de kleurvererving, maar dit zou m'n eerste babyvalkje ooit zijn geweest. Dus uit eigen ervaring kan ik niet spreken.

Is zwaar bont direct erfelijk of zou het dan gewoon puur toeval zijn? Buiten het feit om dat het ook een lutino zou kunnen zijn geweest natuurlijk. Het gaat mij nu puur om het zware bont of dat erfelijk is of puur toeval? Want dat is volgens mij toch ook zo bij symetrisch bont; hoe mooi de ouders ook zijn, de jongen zullen niet altijd perfect getekend zijn...?

carco

Zonde van het kleintje, maar kan inderdaad gebeuren.
Geel dons heeft niets met bont te maken, want op witmaskers na ( die wit dons hebben) worden alle mutaties met geel dons geboren. Een valkje moet dus echt eerst in de pennen zitten voor je weet welke kleur het krijgt. Wel kan je direct zien of het een lutino is omdat die rode ogen heeft.
Zwaar bont kan zeker erfelijk zijn, maar dan moeten zowel pa als ma dit hebben of in ieder geval de split voor bont, want het is geen dominante vorm . Beide ouders moeten het dus uiterlijk of als split bij zich dragen anders komt bont niet tot uiting.
De moeder kan daarentegen de lutino niet doorgeven alleen als split.Dus niet uiterlijk.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Spanksel

Nou begrijp ik nog steeds niet of het zware bont erfelijk is of dat het toeval is...

Wel is mij duidelijk dat ik mij heb vergist in de dons van het jong; het was ook immers mijn eerste keer in jaren dat ik met een baby valkje te maken had.

Ik denk dat de vergissing wordt gemaakt bij het verschil tussen gewoon bont en 'zwaar' bont.

Ik begrijp de splits en de vererving (zoals eerder vermeld werd), dus dat zowel vader als moeder bont moet zijn of split moet zijn voor bont om bonte jongen te krijgen, is mij logisch. Maar geldt dat dan ook voor "zwaar" bont? Want het is zeker mogelijk dat er in deze combinatie een bont jong mogelijk was, maar het is enkel de vader die 'zwaar' bont is en de moeder is gewoon bont, niks extreems of bijzonders aan.

Daarbij is het mij ook nooit zeker geweest, welke pop de echte moeder is geweest, aangezien het om een lesbisch koppel ging. Maar het is voor mij puur uit interesse voor de genetica.

carco

Het is wel erfelijk, maar het ligt ook aan de lijn van meerdere voorouders.


Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




Spanksel

Ik heb een site gevonden waar het allemaal duidelijker is uitgelegd, oa over de lijn van de meerdere voorouders idd.

Toch bedankt voor je reacties carco.

Lin

Kan je de link delen? altijd wel interessant.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Spanksel

Maar natuurlijk! Duurde even voordat ik hem vond, maar hier heb ik mij vd week op uitgeleefd: https://www.hobbykwekerijfriendlyfeathers.nl/informatie/alles-over-mutaties/uitleg-mutaties/bont

Ik vond zojuist ook deze site wel interessant, maar heb 'm nog niet uitgepluisd: http://werkgroepvalkparkieten.com/mutaties/autosomaal-recessieve-mutaties/bont/

Lin

Ok, ja die zijn wel bekend.. :D


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)