28 maart 2024, 12:16:18

Een vriendje voor Pinguïn?

Gestart door Roxy1, 25 april 2017, 18:09:32

« vorige - volgende »

Roxy1

Hallo allemaal,

Mijn naam is Roxy en sinds oktober 2015 heb ik een valkparkiet. Het is een gezond en vrolijk mannetje genaamd Pinguïn. Toen ik hem kreeg was hij nog jong en ik had hem al snel tam, hij is erg dol op mij en hij mag elke dag een uurtje of twee los in mijn kamer (in de woonkamer leven twee katten en een hond). 

De laatste tijd zag ik steeds vaker voorbij komen dat het beter is om valkparkieten niet alleen te houden. Pinguïn lijkt niet eenzaam, ik ben ziek en daardoor meestal thuis om hem aandacht te geven, hij vertoont geen slecht gedrag (behalve soms schreeuwen als ik uit zijn zicht ben, maar dit valt wel mee). Hij is ontzettend tam en wanneer hij los is zit hij ook boven op mij, het liefst zo dicht mogelijk bij mijn gezicht.

Toch begon ik eraan te twijfelen of het niet beter voor hem zou zijn om een valkparkiet erbij te nemen, de laatste tijd speelt hij bijvoorbeeld veel met zijn schaduw, wat ik een beetje zielig vind. Mijn vraag aan jullie is: wordt Pinguïn er gelukkiger van als ik een valkparkiet erbij neem? Ik ben bang dat hij heel erg jaloers gaat worden als ik het andere valkje aandacht ga geven. Ik wil eigenlijk geen pop nemen, maar kan ik wel een mannetje bij Pinguïn zetten? Moet dit dan een jong mannetje zijn? Bedankt voor het lezen, ik hoor graag van jullie.

Lin

Ik zou zelf geen man erbij zetten, er kan nl macho gedrag optreden en daardoor ruzie ontstaan als die ander ouder wordt. Waarom wil je geen pop?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roxy1

Citaat van: Lin op 26 april 2017, 07:17:41
Ik zou zelf geen man erbij zetten, er kan nl macho gedrag optreden en daardoor ruzie ontstaan als die ander ouder wordt. Waarom wil je geen pop?


Bedankt voor je reactie! Ik hoor veel over problemen rondom het broedgedrag. Ik vind het ook zielig om de eitjes weg te halen/door te prikken. Vandaar liever geen pop.

Lin

Zielig is het niet, je kan ook nepeieren erbij leggen dan stopt ze vanzelf met broeden. Je kan een man erbij doen maar houd er wel rekening mee dat het kan mis gaan en je ze wellicht apart moet huisvesten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roxy1

Citaat van: Lin op 26 april 2017, 20:42:40
Zielig is het niet, je kan ook nepeieren erbij leggen dan stopt ze vanzelf met broeden. Je kan een man erbij doen maar houd er wel rekening mee dat het kan mis gaan en je ze wellicht apart moet huisvesten.


Denk je wel dat hij er gelukkiger van wordt als we er een bij nemen?

Lin

Een valkparkiet kan niet 24 uur bij je zijn. Ik denk zelf dat ie gelukkiger wordt. Het kan zijn dat het gedrag wat anders zal gaan. Ik zou wel voor een jonge gaan die je nog makkelijk tam kan krijgen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roxy1

Citaat van: Lin op 28 april 2017, 07:10:19
Een valkparkiet kan niet 24 uur bij je zijn. Ik denk zelf dat ie gelukkiger wordt. Het kan zijn dat het gedrag wat anders zal gaan. Ik zou wel voor een jonge gaan die je nog makkelijk tam kan krijgen.


Bedankt :)