28 maart 2024, 10:26:06

Valkje wilt niet meer goed eten

Gestart door K123, 22 april 2017, 15:24:01

« vorige - volgende »

K123

Hoi..
Ik heb sinds maandag een baby valkje wat gevoed moest worden omdat die afgestoten werd.
Hij at heel goed en was snel aan ons gewend. Het valkje is ook erg levendig en je hoort hem veel en heel nieuwschierig. Hij pikt al van een stukje trosgierst.. hij is 3 weken bijna 4 en ik geef hem 4x perdag pap 7:00. 12:00, 17:00 en zo laat mogelijk.. maar telkens is het kropje leeg of bijna leeg ik heb het gevoel dat ik hem te weinig geef.. vanochtend voor de eerste voeding gewogen en woog toen 77 gram ik geeft hem per maaltijd 7 tot 9 ml pap.
Sinds gisteravond deed die hij al wat moeilijk met de spuit maar at wel maar sinds vandaag wilt die het bijna niet. Eerst deed die zijn bek open en werd wild bij het zien van de spuit nu helemaal niet meer.. het kropje is ook telkens leeg.. ik ben bang dat ik iets verkeerds doe en dat die niet genoeg binnen krijgt. Van de trosgierst pikt hij wel maar krijgt ze niet kapot hij laat het dan ook uit zijn snavel vallen na een tijdje.

Kan iemand mij helpen...  :o

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

K123

Donderdag was hij 67 gram, gister 73 gram en vandaag 77 gram. Dus ongeveer 5 gram per dag maar het is sinds gisteravond dat die moeilijk doet..
het lijkt ook of die nu af en toe een beetje zwaar ademt maar hij ziet er niet ziek uit etc.. maar maak me er wel een beetje zorgen over.

Lin

Qua gewicht gaat het goed. Blaast hij de krop op of maakt het ademen geluid, stinkt de adem?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

K123

Hoi, nee hij stinkt nidt.. krop blaast niet op maar is wel heel snel weer leeg. Soms geef ik hem tusendoor nog wat voeding omdat het kropje tussen 12:00 en 17:00 leeg is. Na het voeden maakt hij geluid met ademen hoor het neusje een beetje maar verder helemaal niet. Daarom vind ik het gek en het is de ene keer wel en de andere keer niet dus het is echt niet altijd..  :-[ :-X

Lin

Dat de krop snel leegt is prima. Je kan eventueel de pap wat dikker maken zodat het minder snel verteerd.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

K123

Oh oke top! Maar als die leeg is moet ik het dan bij voeren? Ik heb de vaste tijden zeg maar maar soms geef ik hem tussen door ook nog wat ivm lege krop en ik het gevoel heb dat die dan honger heeft. Doe ik dit goed of kan ik beter wachten tot de vgd voeding? :-\

carco

Niet extra geven. Het gewicht is goed.
Ik denk zelfs dat je straks naar 3 keer kan.


Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




K123

Naar 3 keer ook als die nog steeds geen zaadjes eet? Dat gaat nu namelijk ook nog moeilijk..bedankt! :D

carco

steeds 10% van het gewicht geven.
Mag ook wel iets meer zijn.. Als die nu 77 gram weegt, kan je best 8 ml geven.
Klik op het plaatje voor onze site!




K123

Ja dat weet ik ik geef hem8 tot 10 ml. Maar hij eet nog geen zaadjes tussendoor pakt het wel op maar eet het niet kan ik dan wel 3x per dag pap geven?
Hij weegt inmiddels 85 gram :D

Lin

10 Ml per keer is teveel, hij groeit nu goed dan kan je het beter dikker maken.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

10 ml kan prima.
3 keer per dag pap geven is genoeg.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Op een gegeven moment moet je toch een keer minder geven met een voeding.
daarom doe ik altijd minder geven en kijken hoe dat gaat. Maar als hij zo doorgroeit is het prima.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)