Help geen ervaring met kweken en me koppeltje heeft ineens eieren gelegd...

Gestart door Nick van der Linde, 21 april 2017, 10:58:11

« vorige - volgende »

Nick van der Linde

Hallo,

Ik heb al een jaar of 2 een koppeltje valkparkieten.
Zolang ik ze heb hangt er ook een broedhok in de kooi
nu hebben ze er ineens eitjes in gelegd
daar ben ik achter gekomen omdat ze er nu ineens wel in gaan en het mannetje heel agressief naar mij is
er zal alleen geen nest materiaal meer in en toen ik keek lagen de eitjes wat verspreid maar wel warm
nu heb ik zelf wat nest materiaal er in gedaan en daar de eitjes op gelegd zodat ze niet weg rollen
verder heb ik nul,nul ervaring het het kweken en had dit ook niet zien aan komen
waar moet ik allemaal op letten en wat moet ik allemaal nog doen
het is 1 koppeltje in een kooi van 1m*1m en 2 meter hoog

alvast bedankt

Vogelvrouwtje25

Als de eitjes warm zijn dan zou ik ze laten liggen want dan zitten ze er toch echt wel op
Voor de rest zou ik gewoon even afwachten en de natuur zijn gang laten gaan
Zelf fok ik tot nu toe  aleen met de kippen dus erg veel verstand heb ik niet van valkje's maar meestal lossen beesten het vanzelf wel op
Succes
Ik hoop dat er nog meer mensen voorbij komen die je verder kunnen helpen

valkparkiet80

Ik heb ook 6 koppels die aan het broeden zijn en 4jonkies nu
Valkparkieten broeden 18-21dgn. Ik geef mijn valkjes voldoende eten elke dag een gekookt eitje mengen met 3 beschuiten. Gewoon helemaal fijn maken

Nick van der Linde

Dank jullie voer de snelle antwoorden.
ze zitten er inderdaad om de beurt op.
ze hebben ook voldoende voer en krijgen ook eiervoer
het gekookte ei met beschuit ga ik vanavond ook proberen
:)


Lin

Hoi Nick,

zo raar is het niet dat het gebeurt want niemand heeft standaard een broedblok hangen. Die hang je nl alleen op als je jongen wilt.

Je hoeft geen jongen te krijgen. Je kan nu ook nepeieren bestellen en de echte weghalen. Je hebt nl wat ik begrijp nog helemaal niks erover gelezen en je moet straks wel herkennen of alles goed gaat. En helaas kan het ook misgaan. Als ze heel erg plukken heb je dan de tijd om ze met de hand op te voeden of heb je het geld ervoor als er een ziek gaat worden? het zijn maar een paar punten waar je altijd rekening mee moet houden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lenny21

Wat ik wel raar vind: als je geen eieren wil waarom hang je dan een broedhok?

Nick van der Linde

Hallo,

Ik heb zo hier en daar nog wat extra info opgevraagd en besloten ze lekker te laten broeden.
Dat er een broedhok in hangt is omdat die al in de kooi zat toen ik hem kreeg (dacht dat is om te kunnen schuilen ofzo)
Maar het gaat heel goed met ze de eerste 2 eitjes zijn nu uit gekomen en de ouders zorgen er goed voor.
Alleen het nest materiaal gooien ze steeds uit het broedhokje ik heb er nu beukensnippers in gedaan en dat gaat wel goed.
verder iedereen bedankt.

Lin

Maar ik zie ook rare bodembedekking erin. Heb je wel verdiept verder wat de ouders nodig hebben en dat je beter houtvezels kan gebruiken dan wol/draad..of wat is het?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Nick van der Linde

Hallo,

ik heb er idd nu beukensnippers in liggen dat andere was speciaal nestmateriaal uit de dierenwinkel
ook als bodem bedekking in de rest van de kooi heb ik nu snippers in plaats van schelpenzand en geef ik ze nu los grit.

Lin

Maar beukensnippers leg je niet in het broedblok. Daar leg je dus wat zachts neer zoals houtvezels (zaagsel)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)