2e valkje, 1e valkje wilt niets meer met mij te maken hebben

Gestart door DibsRazell, 17 april 2017, 16:15:08

« vorige - volgende »

DibsRazell

Hallo allemaal!

We hebben sinds januari een Valkje (Vladimir) overgenomen van iemand die dacht dat hij een popje was. Deze was handtam, handopfok, en erg makkelijk in de omgang. Hij was ook graag bij ons, zat veel op de schouders of bij ons op z'n stokje. Liet zich ook veelvuldig kroelen en was over het algemeen een heel lief valkje. Je hoefde je vinger maar uit te steken en hij wilde gekroeld worden, en kroelde mij ook regelmatig (m'n haar wassen).

We waren sowieso al van plan 2 valkjes te nemen, maar waren nog even aan het rondkijken voor een mooie 2e valk. Uiteindelijk hebben we deze gevonden (Mango), en hebben haar nu ongeveer anderhalve maand. Ik heb haar zelf tam gemaakt, ze gaat zonder problemen op vingers zitten maar vind het nog wel wat spannend en loopt soms nog wat weg. (toen we haar net kregen was een hand in de kooi al voldoende om haar in totale paniek door de kooi te laten vliegen, dus wat dat betreft is het een groot succes)

Eigenlijk vanaf het moment dat Vladimir Mango zag, is hij compleet geobsedeerd met haar, en wilt ook koste wat kost bij haar zijn. In het begin hebben we ze in 2 kooien apart gehouden, en dat ging op zich prima. Toen Vladimir haar zag (haar kooi stond nog even in de woonkamer, is daarna naar boven verplaatst) zat hij eigenlijk gelijk aan de tralies van zijn eigen kooi gelijmd en zette hij het op een krijsen. Op zich niet zo raar, ook weinig van aan getrokken en gelaten voor wat het was (we dachten toen wel dat Mango een mannetje was).

Maar nu ze een tijdje samen zitten laat Vladimir haar niet uit het zicht, laat zich eigenlijk niet meer kroelen en "bijt" ook harder als hij het ergens even niet mee eens is, voorheen beet hij eigenlijk totaal niet, alleen maar wat van die super snelle tikjes achter elkaar. Hij wilt alleen nog maar op mijn schouder zitten als Mango daar ook zit, en zelfs dan zitten ze samen liever ergens anders. Ook wilt hij niet meer trosgierst eten wanneer hij op mijn vinger zit, en hij is eigenlijk alleen maar aan het kijken hoe hij van mijn vinger af kan, terug naar Mango.
Als ze bij elkaar zitten en ik laat Mango opstappen vliegt hij onmiddellijk achter me aan en land op m'n schouder. Als ik hem laat opstappen vliegt hij onmiddellijk terug naar Mango zodra hij een kans ziet.

Zou dit iets hormonaal kunnen zijn? Ze probeerden gisteren zowaar met elkaar te paren, en Vladimir zit Mango ook met enige regelmaat te versieren (vleugeltjes breed, zingen, etc). Moet ik met Vladimir opnieuw beginnen met tam training, of kan ik me beter volledig richten op Mango, en hopen dat het via haar weer wat gaat modderen met Vladimir? Ik heb hem nu even alleen bij me zitten (mango zit nog in de woonkamer) maar hij heeft compleet geen interesse in trosgierst of mij, dus weet ook niet zo goed hoe ik hem moet belonen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of in ieder geval wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Lin

Het is wel het broedseizoen natuurlijk. En als je ze tegelijk kroelt willen ze dat wel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)