28 maart 2024, 19:29:32

Geparelde valkparkiet man of pop??

Gestart door CarolaZ, 3 april 2017, 14:09:25

« vorige - volgende »

CarolaZ

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag en hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.

We hebben nu al 2 jaar een lutino vrouwtje en sinds eergisteren een gepareld mannetje erbij gekocht,  tenminste àls het dus wel echt een mannetje is, dat is dus de vraag.
De verkoper had meerdere valkparkieten handtam opgevoed, hij zei dat het een mannetje is, dat kon hij voelen aan het bekken. Hij zei dat hij ongeveer een jaar oud was.
Eenmaal thuis begon ik te twijfelen, ik had weleens gelezen dat die manier van geslachtsbepaling best moeilijk is en naar mijn idee zou een mannetje fellere kleuren moeten hebben.
Toen ik op internet ging zoeken las ik dat een mannetje altijd zijn parels verliest als hij volwassen wordt. Dus als hij dan echt een jaar oud is zou hij geen parels meer moeten hebben en is het dus een pop. Of hij moet zich vergist hebben en hij is jonger dan hij zei, hij had namelijk jongen van dit jaar en van vorig jaar bij elkaar. Als hij jonger zou zijn kan het nog veranderen na de rui.
Ik zie ook geen visgraatmotief op de onderkant van de staart.

Hij zit nog in een aparte kooi, maar we hebben ze al wel samen los in huis gehad en dan zoeken ze elkaar wel op, niet te dichtbij nog, maar ze blijven er  rustig bij, geen mannelijk imponeergedrag of zo. Maar dat is misschien nog te vroeg te zeggen na één dag.

Maar ik merk verder ook helemaal geen mannetjes gedrag, geen fluiten of praten (wel 'roepen' en dat klinkt wel schriller dan ons vrouwtje doet), niet met de vleugels iets wijd macho rondlopen, niets van dat alles. Maar ook dat is misschien nog te vroeg om te zeggen, hoewel hij zich wel op zijn gemak voelt, tam is en bij je komt zitten.

Nu hoop ik dus dat er hier mensen zijn die kunnen zeggen of het een mannetje of vrouwtje is. Vooral zou ik willen weten of een valkparkiet mannetje dus echt geen parels meer kan hebben als hij een jaar oud is.

Ik zet er een foto van hem bij, zijn wangvlekken zijn een beetje dun beveerd, je ziet zijn oor-gaatjes er gewoon doorheen, komt waarschijnlijk doordat hij gepikt is door een andere, dat groeit wel weer aan hoop ik,  maar mijn zoon wou heel graag deze..

Bedankt alvast,
Groeten Carola

bobbie

Hoihoi.
Het is een hele mooie bonte. Bij bonte valkparkieten kan het wel 4 jaar duren voor ze hun parels verliezen als het een man is.
Wat betreft machogedrag. Je hebt hem / haar pas sinds eergisteren. Hij moet ook nog wennen aan de nieuwe situatie. Het kan dus nog wel een weekje of zo duren voor hij echt relaxt is. Daarna kan hij los gaan als het een man is hihi.
Wat betreft seksebepalen aan de hand van de bekkenbotjes. Dat is niet echt betrouwbaar nee. Bij de pip staan ze verder uit elkaar dan bij de man maar als een pop aanspant zitten ze ook dichter bij elkaar. Het is wel een mooierd.

CarolaZ

Bedankt voor je antwoord! :)
Wij vinden hem ook heel mooi! ;)

Dus bij bonte geparelde kan dat zo lang duren..

Ik had gehoopt toch al ìets te kunnen merken..  we wilden graag een mannetje erbij, dus als dit toch een pop is hoop ik hem nog te kunnen ruilen bij de verkoper voor een mannetje. Maar ik ben bang dat als we deze eenmaal een week hebben dat mijn zoon hem niet meer om wil ruilen.. ;D ::)
En er was nog een ander mannetje waar we tussen twijfelden, maar die heeft hij straks niet meer misschien..

Ik heb ze vanmiddag weer een tijdje allebei los laten vliegen en dan zie je dat ze elkaar echt wel steeds opzoeken, alleen als ze heel dicht bijelkaar komen blazen ze, maar het blijft verder rustig. Ik had verwacht dat als het een mannetje is dat hij dan wel wat minder flauwtjes zou reageren  op een popje.. ::)
Maar goed, we kunnen niet anders dan het even aankijken, dat risico hoort erbij..

pita82

Oh dat wist ik ook niet dat een bonte zo laat zijn parels verliest.
Waarom houden jullie deze niet gewoon. Als jullie hem / haar mooi en leuk vinden.En als het toch een vrouwtje blijkt te zijn 2 poppen gaat volgens mij altijd wel.Tenzij jullie er natuurlijk mee willen kweken, dan is een man en pop wel handig :laugh:! Welkom op het forum trouwens.

carco

Sorry Nel, maar ik spreek je even tegen.
Dit is geen bonte vogel, maar een ''gewone'' opaline. Jammer dat deze kweker aan de bekken theorie vast zit . Deze werkt alleen bij poppen die eitjes gelegd hebben ( en dan weet je al dat het een pop is)
Als deze vogel een jaar is, ga er dan maar vanuit dat het een pop is.
De ander dit er zat hoe ziet die eruit? Je kan moeilijk blijven ruilen en dan beter bij een kweker gaan die 100% zeker vh geslacht is dmv uiterlijk, vererving of dna test.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Citaat van: carco op  4 april 2017, 09:39:04
Sorry Nel, maar ik spreek je even tegen.
Dit is geen bonte vogel, maar een ''gewone'' opaline. ...
Groetjes: Caroline.

cinnamon opaline toch?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

bobbie

O echt Caroline :o Ik heb nog extra goed gekeken naar de staart, die is toch echt geel.  :'( Ik geef het op haha. Ik ga al voor de 2e keer de fout in.

bobbie

Heb je ook een foto van de voorkant Carola?

CarolaZ

Citaat van: carco op  4 april 2017, 09:39:04
Sorry Nel, maar ik spreek je even tegen.
Dit is geen bonte vogel, maar een ''gewone'' opaline. Jammer dat deze kweker aan de bekken theorie vast zit . Deze werkt alleen bij poppen die eitjes gelegd hebben ( en dan weet je al dat het een pop is)
Als deze vogel een jaar is, ga er dan maar vanuit dat het een pop is.
De ander dit er zat hoe ziet die eruit? Je kan moeilijk blijven ruilen en dan beter bij een kweker gaan die 100% zeker vh geslacht is dmv uiterlijk, vererving of dna test.

Groetjes: Caroline.


De andere die er zat was een lutino, dat is helemaal moeilijk te zien dus..  ;D
Wij hebben zelf ook al een Lutino pop.

CarolaZ

Ik denk zelf ook aan cinnamon opaline.

Ik zal wat meer foto's plaatsen.

CarolaZ


CarolaZ


CarolaZ

Hierboven de onderkant van zijn staart,  ik zie geen visgraatmotief volgens mij,  maar dat is misschien bij opaline geen kenmerk van een vrouwtje?

CarolaZ


CarolaZ

Hier de eerste foto nog een keer, maar nu groter (ik wist eerst nog niet hoe dat moest)