Even voorstellen + vraag: man of pop?

Gestart door CarolaZ, 3 april 2017, 13:52:30

« vorige - volgende »

CarolaZ

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik me hier even voorstellen.
Mijn naam is Carola en samen met mijn man en 2 zoons hebben we 2 valkparkieten.
Ik heb al vaak op dit forum en op de site rondgekeken, maar omdat ik nu zelf met een vraag zit heb ik me nu  dus hierbij aangemeld.

We hebben nu al 2 jaar een lutino vrouwtje en sinds eergisteren een gepareld mannetje erbij gekocht,  tenminste àls het dus wel echt een mannetje is, dat is dus de vraag.
De verkoper had meerdere valkparkieten handtam opgevoed, hij zei dat het een mannetje is, dat kon hij voelen aan het bekken. Hij zei dat hij ongeveer een jaar oud was.
Eenmaal thuis begon ik te twijfelen, ik had weleens gelezen dat die manier van geslachtsbepaling best moeilijk is en naar mijn idee zou een mannetje fellere kleuren moeten hebben.
Toen ik op internet ging zoeken las ik dat een mannetje altijd zijn parels verliest als hij volwassen wordt. Dus als hij dan echt een jaar oud is zou hij geen parels meer moeten hebben en is het dus een pop. Of hij moet zich vergist hebben en hij is jonger dan hij zei, hij had namelijk jongen van dit jaar en van vorig jaar bij elkaar. Als hij jonger zou zijn kan het nog veranderen na de rui.
Ik zie ook geen visgraatmotief op de onderkant van de staart.

Hij zit nog in een aparte kooi, maar we hebben ze al wel samen los in huis gehad en dan zoeken ze elkaar wel op, niet te dichtbij nog, maar ze blijven er  rustig bij, geen mannelijk imponeergedrag of zo. Maar dat is misschien nog te vroeg te zeggen na één dag.

Maar ik merk verder ook helemaal geen mannetjes gedrag, geen fluiten of praten (wel 'roepen' en dat klinkt wel schriller dan ons vrouwtje doet), niet met de vleugels iets wijd macho rondlopen, niets van dat alles. Maar ook dat is misschien nog te vroeg om te zeggen, hoewel hij zich wel op zijn gemak voelt, tam is en bij je komt zitten.

Nu hoop ik dus dat er hier mensen zijn die kunnen zeggen of het een mannetje of vrouwtje is. Vooral zou ik willen weten of een valkparkiet mannetje dus echt geen parels meer kan hebben als hij een jaar oud is.

Ik zet er een foto van hem bij, zijn nekje ziet er wat rommelig uit, dat komt omdat we hem voor de zekerheid druppels tegen parasieten gegeven hebben, waardoor zijn nekje een beetje verfomfaaid er uit ziet. En ook zijn zijn wangvlekken een beetje dun beveerd, je ziet zijn oorgaatjes er gewoon doorheen, komt waarschijnlijk doordat hij gepikt is door een andere, dat groeit wel weer aan hoop ik,  maar mijn zoon wou heel graag deze..

Bedankt alvast,
Groeten Carola

CarolaZ


bobbie

Welkom hier 8)

Je vragen heb ik beantwoord in je andere topic.

Veel leesplezier hier.

Groetjes, Nel

Vogelvrouwtje25

Hoi Carola

Ik kan je niet vertellen wat het is want daar heb ik geen kaas van gegeten maar kan de keuze va je zoon wel voorstellen wat een mooie vogel zeg !

CarolaZ

Dank je wel!  :)

Ja, ik had mijn vraag eerst alleen hier neergzet, maar toen bedacht ik me dat dit eigenlijk niet de goede plek was dus heb het ook in een ander topic gezet.. ;)

CarolaZ

Wij vinden hem ook heel mooi inderdaad :)

Lin

Welkom hier. Als die een jaar is dan is het een pop. Waarschijnlijk een oude kweker die nog gelooft in de bekkentheorie..? ;D


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

CarolaZ

Citaat van: Lin op  4 april 2017, 15:33:47
Welkom hier. Als die een jaar is dan is het een pop. Waarschijnlijk een oude kweker die nog gelooft in de bekkentheorie..? ;D


Ben bang van wel.. ::)

Little Cockatoo

Ik zeg ook een Pop, a. de wangvlek is niet vel. en B. hij heeft zijn parels nog. Een man zou de parels (stippen op veren) verliezen. Een pop behoud deze.
Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka