14 mei 2025, 18:33:20

leeftijd

Gestart door dierengek, 8 april 2004, 21:49:31

« vorige - volgende »

dierengek

Hoe oud kan een valkparkietje worden ??

Tara

Hoi Dierengek,

een valkparkiet wordt gemiddeld 15 - 20 jaar. Maar ze kunnen veel ouder worden hoor. Zo ken ik iemand die een valkje van meer dan 30 heeft gehad :-). Dat hangt beetje van valk tot valk af, en natuurlijk van de verzorging!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Dierengek,

Tara heeft het antwoord al gegeven en ik heb hier ook een levend bewijs in de vorm van een valkje van ruim 24 jaar oud.
Hij probeerd zelfs nog de vrouwtjes te versieren dus hij is best nog heel gezond :-)
Dus houd er wel rekening mee dat je dus een vriendje voor langere tijd neemt als je een valkje koopt.

Groetjes, Paul

dierengek

Nou ik had er een en die heeft 5 jaar bij me gewoond is helaas vandaag overleden.
Toen ie bij me kwam was ie een jaartje dus hij is niet erg oud geworden.

Tara

Hoi Dierengek,

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je 'm verzorgt enzo he.

Als hij op 6-jarige leeftijd is overleden zal hij ziek zijn geworden. Misschien giftige dampstoffen? Rook? Het kan ook een voedselprobleem geweest zijn, misschien fruit (zoals bijv. avocado) die je niet mag geven ..

In ieder geval veel sterkte met het verlies.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Dierengek,

Ik heb mijn eerste valkje ook maar 4 jaar gehad en ze is toen ook dood gegaan :-(
En ik heb haar heel goed verzorgd toen altijd.
Maar het valkje wat ik daarna kreeg is nu bijna 13 jaar dus dat is een heel verschil.
Het is ook een heel groot verschil in valkjes de een is veel sterker dan de ander en sommige gaan aan een simpele verkoudheid al dood terwijl andere na een dag soms al weer beter zijn.
Neem een valkje bij een kweker vandaan dat is vaak veel beter dan en dierenwinkel en je koopt ze dan soms ook al heel tam.

Groetjes, Paul

dierengek

Hij kwam bij in een heel klein hokje en was niks gewend, maar hij was in de loop der tijd aadig bij getrokken en was gezellig met me andere parkiet aan het teuten.
Hij heeft een goed leven bij me gehad en dat is me troost.

Paul

Hoi Dierengek,

Als je inderdaad maar voor je zelf weet dat je hem een goed leven gegeven hebt dat is belangrijk anders zou je je schuldig kunnen gaan voelen terwijl je er niks aan kan doen.
Soms is het ook moeilijk te zeggen wat er gebeurd is.
Ze kunnen soms spontaan een hartaanval krijgen of een hersenbloeding.
Heel veel sterkte en houd je andere vogel goed in de gaten mocht het iets besmettelijks zijn kan je tijdig ingrijpen om die te helpen.
Je kan de kooi voor de zekerhijd goed ontsmetten bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul